خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا از مهمترین پروژههای ریلی کشور و به گفته مدیرعامل راهآهن ایران، از پروژههای اولویتدار برای این شرکت در راستای استفاده بهینه از کریدورهای بینالمللی است.
خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا از مهمترین پروژههای ریلی کشور و به گفته مدیرعامل راهآهن ایران، از پروژههای اولویتدار برای این شرکت در راستای استفاده بهینه از کریدورهای بینالمللی است. راه آهنی که قطعه قزوین ـ رشت آن به اعتراف مسئولان، پیشرفت چشمگیری داشته و بنا بر وعده دولتیها، در صورت تأمین اعتبار، بخشی از آن در سال 1395 و کل پروژه تا سال 1396 افتتاح خواهد شد. به گزارش "لاهیگ" به نقل از "صمت"، خط آهن حدود ۲۰۰کیلومتری قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا، از شهرستان تاکستان قزوین، از خط آهن اصلی تهران ـ تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین ـ شیرینسو به سمت شهرستانهای لوشان و منجیل ادامه مسیر میدهد. این خط آهن در ادامه با گذر از کنار شهرستان رودبار، با عبور از امامزاده هاشم و شهرستانهای رشت و بندرانزلی ادامه مسیر میدهد. عملیات اجرایی این خط آهن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است. درباره اهمیت ساخت این پروژه و میزان پیشرفت آن، مسعود نصرآزادانی، معاون آزادراهها و بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به صمت گفت: این خط آهن، درحالحاضر یکی از طرحهای مهم در شرکت ساخت است که امکان توسعه حملونقل ریلی را در محور شمال ـ جنوب و در ادامه، اتصال خلیجفارس به دریای خزر را فراهم میکند که از اینرو میتوان به کشورهای غرب دریای خزر دسترسی ریلی پیدا کرد. زیرسازی راهآهن قزوین ـ رشت به طول ۱۶۴کیلومتر، به گفته معاون شرکت ساخت، پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته است و میتوان در آینده نزدیک به سایر مراحل این پروژه فکر کرد. آنطور که نصرآزادانی میگوید، این خطآهن تا رشت، بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات روسازی آن در این بخش آغاز شده است. این مسیر در محدوده قزوین، بیش از ۳۰کیلومتر ریلگذاری شده و نصرآزادانی اظهار امیدواری میکند که با آماده شدن بسترهای لازم، ریلگذاری از سمت از رشت نیز آغاز شود. به گفته او، برای زیرسازی این بخش تاکنون هزار و ۲۳میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام پروژه ۷۰۰میلیارد تومان نیاز است. اعتبار سال۹۴ برای این پروژه ۲۸۰میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۷۰میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. نصرآزادانی با اشاره به جانمایی ایستگاههای این خطآهن در بخش قزوین ـ رشت گفت: عملیات اجرایی ایستگاه رشت تاکنون پیشرفت مناسبی داشته است و تلاش میشود در فاز نخست، بخش قزوین ـ رشت تا سال آینده آماده و رشت به شبکه ریلی کشور متصل شود. از سوی دیگر به گفته او، ادامه این مسیر تا انزلی و آستارا و اتصال به کشورهای غرب دریای خزر نیز از اولویتهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور است. وی در این باره گفت: اتصال آستارا به آستارا، در گام نخست به صورت محدود ایجاد میشود تا امکان حملونقل ترکیبی جادهای ـ ریلی را در آستارا فراهم کند و امیدواریم این مسئله تا ماههای آینده امکانپذیر شود. معاون شرکت ساخت و توسعه درباره قطعه رشت ـ آستارا نیز میگوید: در این بخش که به طور تقریبی ۱۶۵کیلومتر طول دارد، پیگیر تامین مالی پروژه از طریق منابع صندوق توسعه یا فاینانس هستیم تا عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
زمان تحویل پروژه مسئولان پیش از این وعده داده بودند این خط آهن تا پایان سال ۹۵ به بهرهبرداری برسد. نصرآزادانی در اینباره گفت: اگر منابع اعتباری موردنیاز برای این پروژه تامین و کار بر اساس برنامهریزیهای انجام شده در سالهای گذشته تکمیل شود، بهطور قطع این خط آهن در بخش قزوین ـ رشت تا پایان سال ۱۳۹۵ نهایی خواهد شد. او درباره ادامه مسیر این خط آهن هم گفت: با توجه به فاصله ۴۰کیلومتری بندر انزلی تا رشت برای اتصال این بخش نیز میتوان برنامهریزیهایی در کوتاهمدت انجام داد. این بخش نیز اکنون بهوسیله پیمانکار در حال پیگیری است و مراحل ابتدایی کار را پشتسر میگذارد. آنطور که نصر آزادانی میگوید، در صورت نهایی شدن مقدمات ابتدایی این کار میتوان انتظار داشت این پروژه تا پایان سال۱۳۹۶ به بندر انزلی برسد.
پیشرفت رضایتبخش پروژه غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و رییس مجع نمایندگان استان گیلان، در پاسخ به صمت، با اشاره به رضایتبخش بودن میزان پیشرفت پروژه راهآهن قزوین ـ آستارا در قطعه قزوین ـ رشت گفت: با توجه به محدودیت منابع اعتباری و فشاری که دولت در تامین منابع مالی داشته است، باید از دولت بابت این قطعه قدردانی کرد، اگرچه از برنامه عقب است اما این مسئله تعمدی نیست. به گفته وی، دولت در سال گذشته بیش از هر پروژهای، به راهآهن قزوین ـ رشت کمک کرده و در امسال نیز ۵۰درصد اعتبار مصوب این پروژه را تا پایان مرداد اختصاص داده است. رییس مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به اهمیت راهآهن قزوین ـ رشت در اتصال کریدور شمال ـ جنوب گفت: این یک پروژه فراملی است که علاوه بر اتصال کریدور شمال ـ جنوب، استان گیلان را از بنبست خارج کرده و و در کنار آن بخش زیادی از مشکلات اشتغال نیمه شمالی و شمال غربی کشور را بر طرف میکند. در همین زمینه از دولت تقاضا داریم توجه ویژهتری به این پروژه داشته باشد تا در کنار بخش قزوین ـ رشت، اتصال رشت ـ انزلی ـ آستارا نیز فراهم شود تا این خط آهن بتواند ۲بندر بزرگ شمال غرب کشور را فعال کند و با راهاندازی ترانزیت کالایی دریایی، یک دریچه اقتصادی جدید به روی کشور باز کند. بر اساس آنچه در این گزارش مطرح شد و با توجه به اهمیت بسیار زیادی که راهآهن بزرگ قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا برای کشور دارد، به نظر میرسد دولت عزم جدی برای به ثمر رساندن این پروژه دارد. از سوی دیگر آنطور که مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اعلام کردهاند، در گام بعدی، راهآهن از آستارای ایران به آستارا در جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.