بر اساس آمار سال گذشته سازمان همیاری اشتغال دانشآموختگان جهاد دانشگاهی، جمعیت دانشآموختگان بیکار در رشته کشاورزی و شیلات 24.8 درصد اعلام شد. همچنین در آمارهای ضد و نقیض دیگری، همچنان اعلام میشود که قریب 60 درصد از فارغالتحصیلان رشتههای گروه کشاورزی، خارج از رشته تحصیلی خود شاغل هستند. صرفنظر از صحت و سقم آمارهای منتشر شده، عدم برقراری توازن در جذب دانشجو در دانشگاههای متنوع و متعدد کشور از یکسو و عدم توجه به نیاز بازار کار از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست. از طرفی بخش عمدهای از فارغالتحصیلان دانشگاهی بهعلت عدم مهارت علمی و عملی کافی قادر به جذب اعتماد کارفرمایان در استخدام خود نخواهند بود. این روزها زمان انتخاب رشته شرکتکنندگان در آزمون سراسری است. هرچند صندلیهای خالی دانشگاه سبب شد تا غائبان در جلسه کنکور هم امکان انتخاب رشته را بیابند، اما از آنجایی که انتخاب رشته به تعبیری انتخاب مسیر زندگی تلقی میشود، شایسته است از سوی والدین، مربیان آموزشی و مشاوران مورد توجه دقیق قرار گیرد. بسیار سخن رانده میشود از ارتباط و تعامل تنگاتنگ دانشگاهها با بخشهای تولیدی و خدماتی کشور؛ اما به واقع چقدر موفق بودهایم؟ متأسفانه هنوز از آن پل ارتباطی مؤثر که بتواند مسیر دانشگاه را به مزرعه متصل کند، خبری نیست. جهان امروز با بهکارگیری تکنولوژی و دانش نوین در راستای نفی تولید سنتی محصولات کشاورزی سعی بر افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقاء بهرهوری دارد، اما تداوم تولید سنتی در بخش کشاورزی و نگاه مصرفگرایانه در عوامل تولید همچنان سفرههای آب زیرزمینی را میبلعد، ضایعات کشاورزی را افزایش میدهد، خاک را تضعیف میکند و ملاحظات زیستمحیطی را درنظر ندارد. پرمسلم است که با تزریق دانش متخصصان و پژوهشگران بخش کشاورزی به سیستم تولید میتوان در حداقل مصرف منابع، حداکثر برداشت را انتظار داشت. امید است با برنامهریزی دقیق و منظم بتوان راهکاری برای بهرهگیری از تخصص و علوم نوین اندیشید و با اتخاذ تدابیر لازم بهمنظور ایجاد کشاورزی علم محور، تمام توان و ظرفیتهای بومی ـ منطقهای را بهکار بست. استان گیلان، علیالخصوص شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل با تمام ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه خدادادی در زمینه کشاورزی و دامپروری میتواند به عرصهای قوی برای جذب فارغالتحصیلان گروه کشاورزی و دامپروری مبدل شود تا منافعی مضاعف را نصیب شهروندان نماید، بهطوری که از یکسو با جذب جوانان متخصص و کارآزموده، بسیاری از پدیدههای نابهنجار اجتماعی و اقتصادی را ریشهکن کرد و از سوی دیگر، زمینه رشد و توسعه کارآفرینی در استان با محوریت علم و تخصص فراهم آید. ترویج فرهنگ بازآموزی و آموزش با هدف جلب مشارکتهای مردمی، استقبال و حمایت مستمر از طرحهای ابتکاری و فنآورانه، تشویق سرمایهگذاران و رفع موانع حضور آنها، بهرهگیری از تجارب و تخصص نهادهایی همچون پارک علم و فنآوری و مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی، هریک میتواند در هدفی که مراد کردهایم مؤثر افتد.