ورود کشتی "میرزا کوچک خان" به سواحل شمالی ایران در سال 1386 با هدف حمل و نقل مسافر، در چشم فعالان گردشگری دریایی همچون نور امیدی درخشید...
ورود کشتی "میرزا کوچک خان" به سواحل شمالی ایران در سال 1386 با هدف حمل و نقل مسافر، در چشم فعالان گردشگری دریایی همچون نور امیدی درخشید؛ نوری که افق روشنی برای گردشگری دریایی ایران تصویر و دستاندرکاران گردشگری دریایی را به این امیدوار کرد که این کشتی دست گردشگری دریایی به گل نشسته در شمال کشور را بگیرد و از مرداب رکود بیرون کشیده و سر و سامانی به اوضاع بدهد. با این حال مشکلات به اندازهای بود که با وجود حدود هشت سالی که از حضور این کشتی در سواحل خزر میگذرد، نهتنها استفاده مطلوبی از آن نشده، بلکه به گفته مالک آن، هزینهای دو برابر هزینه خرید یک کشتی بابت نگهداری روی دست او گذاشته است. به گزارش "لاهیگ"، مالک کشتی "میرزا کوچک خان" در گفتوگو با "صمت" اظهار کرد: هزینه نگهداری یک کشتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه و حدود ۳۶۰ میلیون تومان در سال است. بنابراین در هشت سال گذشته، حدود ۳ میلیارد تومان هزینه نگهداری کشتی شده است. از یکسو هر دو سال یک بار کشتی باید روی داک بازرسی قرار بگیرد که در هر دوره بازرسی نیز یک میلیارد تومان هزینه دارد و تا کنون برای بازرسی کشتی، ۳ میلیارد تومان هزینه شده است. از سوی دیگر، چند میلیارد تومان نیز قطعات برای کشتی خریداری شده است. این هزینهها دو برابر مبلغی است که برای خرید یک کشتی نو مورد نیاز است. آنطور که داریوش توکلی از مخارج کشتی «میرزاکوچکخان» سخن میگوید، بهنظر میرسد وارد کردن و تلاش برای راهاندازی آن، چندان به صرفه نباشد. او در پاسخ به سوالی در این باره میگوید که این سوال را باید از مسئولان پرسید. برخی ادارهها و نهادهای مسئول، باید هماهنگیهای لازم را برای استفاده از کشتی به عمل آورده و شرایطی را برای ما فراهم کنند تا کارهای مربوط به تردد «میرزاکوچکخان»، هم در تورهای داخلی و هم خارجی، سادهتر فراهم شود؛ حل مشکلات این کشتی، تنها به همت عالی مدیران مربوط نیاز دارد. وی معتقد است برخی مسئولان وظیفه خود را انجام نداده و مشکلات را به گردن بخش خصوصی میاندازند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. توکلی اضافه کرد: مسئولان باید این سوال را از خود بپرسند که چرا با گذشت حدود ۸ سال از وارد کردن کشتی «میرزاکوچکخان»، هنوز نتوانستهایم از آن استفاده مطلوب داشته باشیم. آنطور که مالک کشتی «میرزاکوچکخان» میگوید، بخشی از مشکلات که مانع استفاده بهینه از این کشتی شده، موانع زیرساختی و نبود همکاری ارگانهای مسئول است. از سوی دیگر از برخی اخبار نادرست و شایعات گلایه دارد که وی را به دردسر انداخته است. چندی پیش خبری مبنی بر تغییر کاربری کشتی «میرزاکوچکخان» به تالار پذیرایی و مکانی برای برگزاری جشن چهارشنبهسوری و... در برخی رسانهها منتشر شد اما مالک این کشتی، این اخبار را نادرست دانسته و معتقد است مسئولان نباید بر مبنای اطلاعات رسانهای درباره عملکرد این کشتی قضاوت کنند. به گفته وی این کشتی تنها کشتی ویژه گردشگری ایران و دارای گواهینامههای بینالمللی است و قرار نیست استفادهای جز بحث گردشگری داشته باشد.
فراهم شدن زمینه تردد در مسیر انزلی ـ باکو آنطور که مالک کشتی «میرزاکوچکخان» میگوید، با توجه به مشکلات موجود، در حقیقت از سال ۸۶ استفاده مطلوبی از این شناور نشده است اما بهنظر میرسد پیگیریهای مستمر وی موثر بوده است و به زودی تردد این کشتی در آبهای گیلان و در مسیرهای خارجی آغاز خواهد شد تا گامی در راستای بهرهگیری از ظرفیتهای این کشتی در توسعه گردشگری دریایی شمال کشور برداشته شود. همین چند روز پیش معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از بسترسازی برای تردد کشتی «میرزاکوچکخان» در مسیر ایران ـ آذربایجان (انزلی ـ باکو) خبر داد. حمید آذرپور به واگذاری ترمینال مسافری به این کشتی در بندر انزلی اشاره کرد و افزود: ورود و خروج گردشگران از طریق این ترمینال در این کشتی انجام میشود. مالک کشتی میرزاکوچک خان در این باره گفت: این مسیر درحال راهاندازی است و وعدههایی در این باره به ما داده شده اما مشخص نیست در نهایت چه اتفاقی بیفتد و شرایط مطلوب مهیا شود یا خیر. البته راهاندازی این مسیر هم در دستور کار ما و هم در دستور کار دولت وجود دارد و خوشبختانه استانداری گیلان و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قولهای مساعدی در این باره دادهاند. به گفته وی با توجه به اینکه پروتکل همکاری در دریای خزر نیز بین ایران و جمهوریآذربایجان امضا شده، همهچیز برای راهاندازی این مسیر به عنوان یک اقدام ملی آماده است. به گفته وی، در سالهای گذشته برخی وقایع بین ایران و کشور آذربایجان پیش آمد که تردد در خط انزلی ـ باکو را با مشکلاتی همراه کرد اما اکنون شرایط برای استفاده از این ظرفیت مهیاست و هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و هم سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال نهایی شدن این مسئله هستند.
شرط تردد در مسیرهای داخلی تردد کشتی «میرزاکوچکخان» در مسیرهای داخلی از اهداف مهمی است که برای مسئولان این کشتی مطرح است. فراهم شدن زمینه این ترددها مسئله دیگری است که معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان چند روز پیش از آن سخن گفت. حمید آذرپور اظهار کرد: مالک این کشتی میتواند با ساخت اسکلههای کوچک در بنادر کیاشهر، چاف، چمخاله و... در آبهای داخلی ایران در دریای خزر اقدام به جابهجایی مسافران کند. در همین حال مالک کشتی «میرزاکوچکخان» در اینباره گفت: با توجه به این موضوع، به دنبال این هستیم که اقدامات لازم را در بندر چمخاله انجام دهیم اما سوال بنده این است که اگر قرار است مالک کشتی، حوضچه و اسکله نیز بسازد، بنابراین جایگاه بخش دولتی در این میان کجاست؟ آیا ساخت این اسکلهها برای شما به صرفه است؟ هماکنون ما در صدد راهاندازی همه فعالیتهای خود هستیم اما این مسائل جوابگوی هزینهها نیست. توکلی معتقد است، در زمینه گردشگری دریایی در شمال کشور با برخی مشکلات مدیریتی مواجه هستیم که اگر این مسائل حل و مدیران مربوط با هم هماهنگ شوند، کارها پیش میرود. به گزارش صمت، اگرچه کشتی ۶ میلیارد تومانی «میرزاکوچکخان» از زمانی که خریداری شده و به ایران آمده، بهرهوری مطلوبی در زمینه گردشگری دریایی نداشته است اما بهنظر میرسد راهاندازی خط دریایی مسافری انزلی ـ باکو گام مهمی در تحقق هدف اصلی مالک این کشتی از خرید آن یعنی رونق گردشگری دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و گردشگری دریایی در مسیرهای داخلی باشد.