آنچه در ادامه میخوانید، چکیده برنامه کاری مهندس پشوتن بحرکاظمی، یکی از گزینههای تصدی شهرداری لاهیجان است که هفته گذشته با حضور در شورای اسلامی شهر لاهیجان، به تفصیل، تشریح شد.
با توجه به وضعیت فعلی و مشکلات موجود، باید ببینیم کجا هستیم و چه میتوانیم بکنیم؟
کجا هستیم؟
1- بیش از 20 میلیارد بدهی بنا به گفته اعضای شورای اسلامی شهر وجود دارد که پس از اتمام بررسیها، رقم دقیق آن مشخص میشود.
2- بهعلت رشد کم افزایش قیمت منطقهای زمین نسبت به ارزش روز آن، درآمد شهرداری در بخش عوارض بسیار کم شده است. بهطور مثال، قیمت منطقهای زمین در سال 1385 تقریبا 2 درصد ارزش روز زمین و در سال 1392 تقریباً یک هزارم ارزش روز زمین میباشد.
3- پروژههای نیمهتمام داریم و بهعلت عدم تأمین بودجه، امکان آغاز پروژه جدید ضعیف است.
4- بهعلت رکود سراسری، خرید و فروش ساختمان و زمین کم شده است. لذا صدور پروانه ساختمانی کاهش یافته است.
5- بهعلت صدور پروانه برای مجتمعهای تجاری در قسمت میانی شهر بدون اینکه حداقل پارکینگ مورد نیاز تأمین شود و یا حداقل عرض کوچه و خیابانهای مورد نیاز در آنها رعایت شود، مشکلات ترافیکی، بهخصوص با آغاز بهرهبرداری آنها بهشدت رخ خواهد نمود.
6- بهعلت تجاری شدن بدون ضابطه مکانهای بر خیابان و عدم وجود ترمینال برای سیستم جابهجایی درون شهری شهروندان و ناچاراً ایجاد ایستگاه در بر خیابانها، هم مشکل پارکینگ موقت وسائط نقلیه بهوجود آمده و هم باعث افت کاسبی شده است.
7- با توجه به افزایش حدود 40 درصدی جمعیت شهری لاهیجان در فاصله سالهای 1385 تا کنون که البته آمار اشخاص مستقر و دائمی شهر نیستند و مهاجرپذیری بالای آن و همچنین افزایش ساخت و ساز، اگر به روال سالهای گذشته حرکت کنیم، دیگر زمینی برای فرزندان این شهر در آینده باقی نمیماند.
8- عدم وجود طرحهای بلند مدتتر از طرحهای جامع و تفصیلی فعلی و جایگزین شدن درآمدهای حاصل روزمرگی بهجای درآمدهای حاصل از برنامهریزی و اجرای اصولی این برنامهها و بهعبارتی، اجرای این جمله که: "الآن نیاز به خون داریم، با فردا چهکار!؟"
چه میتوانیم بکنیم؟
الف) برنامههای کوتاه مدت و جاری:
1- ادامه روند صدور پروانه و سایر موارد به روال جاری و بر اساس ضوابط طرح تفصیلی قدیم و لحاظ نمودن طرح جامع جدید شهر.
2- اقدام جهت تنظیم و تعیین قیمت منطقهای درست برای زمینهای مناطق مختلف لاهیجان بهعنوان پایه قیمت تمامی خدمات شهری با استفاده از خبرگان فن و نظرات شورای اسلامی شهر با توجه به این موضوع که هزینههای جاری شهرداری بهروز، ولی درآمد بهروز نمیباشد.
3- اقدام جهت انجام طرح تفصیلی منطبقسازی ساخت و ساز شهری موجود و تلاش جهت تصویب این طرح به مانند شهر رشت.
4- تکمیل سامانه اتوماسیون اداری شهرداری، بهخصوص در امر صدور پروانه در جهت حذف واسطهگری.
5- اتمام پروژههای نیمهتمام با استفاده از جذب کمکهای دولتی و فرا شهری.
6- تنظیم و ارائه بودجه سال 1394 به شورای اسلامی شهر با آسیبشناسی برنامههای ادوار گذشته.
7- بررسی بدهیهای موجود و مشاوره با خبرگان شهر، شورای اسلامی شهر و مقامات استان جهت برنامهریزی برای پرداخت آنها، بهخصوص در بخش کارگران و کارمندان شرکتی.
ب) برنامههای بلند مدت:
1- اجرایی نمودن عوارض قانونی بر اساس قیمتهای منطقهای جدید و ضوابط تعریف شده.
2- اجرایی نمودن طرح تفصیلی تطابق شهری.
3- ساماندهی نظام مالی شهرداری و ارائه تراز در فرصت قانونی.
4- نظارت بیشتر بر ساخت و سازهای خارج از ضوابط و اقدام بهموقع برای جلوگیری از تخلف. بهعبارتی، نظارت بر رعایت اصول شهرسازی و اصول تأسیسات بهداشتی و کاهش وابستگی مالی شهرداری به درآمدهای حاصل از تخلفات.
5- تنظیم بودجههای سالیانه متناسب با درآمد با کمک خبرگان فن و شورای اسلامی شهر.
6- تلاش برای جذب سرمایهگذاران در بخش تولید.
جهت انجام برنامههای فوق که زیربنایی و در جهت جلوگیری از بحرانهای آتی میباشد، همکاری و همدلی شورای اسلامی شهر در زمینه تصویب قیمتهای پایه، عوارض مختلف و آمادهسازی اذهان عمومی جهت گذر از بحران فعلی و قانونمداری، با فعال نمودن و تشکیل شوراهای همیاری محلات، مهمترین عامل موفقیت است.
همچنین اقدام برای تنظیم برنامههای بلند مدتتر از طرحهای فعلی از طریق وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و قوه مقننه با پیگیری اصلاح قوانین شهری و تمرکز مدیریت شهری در یک نهاد میتواند کمک شایان برای رفع مشکلات باشد.