مقدمه در شب ارائه برنامههایم برای شهرداری لاهیجان، آن را کتابچه نموده و در ۹ جلد تحویل اعضای شورای اسلامی شهر نمودم. قرار بود برنامههایم را برای عموم شهروندان لاهیجی، کاندیداهای بعدی و حتی شهردار آینده، دقیقاً بعد از جلسه منتشر کنم، اما به درخواست اعضای محترم شورا، انجام نشد. اما حالا که شنیدهام شهردار لاهیجان از قزوین آمده است ـ آنهم با ۷ رأی ـ رسالتم این است که آن را منتشر کنم؛ شاید به کار گرفته شود:
راهکارهای افزایش درآمد، کاهش هزینهها و پرداخت بدهیها 1- تنظیم برنامه اضطراری با تصویب شورای اسلامی شهر برای گذر از بحران مالی فعلی شهرداری لاهیجان در فرصت کوتاه سه ماهه باقیمانده از سال و سه ماه اول سال بعد، با هدف افزایش درآمد، کاهش هزینهها، بررسی امکان استفاده از منابع بانکی و بررسی امکان استفاده از اعتبارات دولتی و اجرای پروژهها توسط سرمایهگذاران داخلی و خارجی بهصورت فاینانس یا BOT یا EPCF. 2- استفاده از تمامی ظرفیتهای شهری، استانی و کشوری در راستای جذب منابع مالی و سرمایهگذاری. 3- تشکیل کمیته "تشخیص و تعیین دقیقتر منابع درآمدی زودبازده" و متعاقباً تعیین و شناسایی منابع درآمدی پایدار با حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر. 4- بازبینی ممیزی شهر در ارتباط با تغییر کاربریها، پایان کارها، ساخت و سازهای بدون مجوز و ... برای افزایش درآمد و وصول مطالبات معوق. 5- بررسی و شناسایی املاک، اماکن و دیگر داراییهای شهرداری برای استفاده بهینه از آنها در جهت ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان و پرداخت بدهیهای شهرداری با استفاده از تهاتر زمین. 6- افرایش درآمد شهرداری در حوزه تغییر کاربری از طریق ایجاد ارتباط تعاملی و استفاده از تجارب با کمیسیون ماده ۵ و تلاش برای ایجاد پلهای ارتباطی جدید. 7- بررسی تعیین میزان مطالبات و تشکیل کمیته وصول مطالبات در همه حوزههای شهرداری، همچنین بررسی سریع راهکارهای نحوه وصول با ارائه ابزارهای تشویقی و استفاده از اهرمهای قانونی. 8- افزایش درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم با ایجاد این امکان در شهرکهای جدید یا محدودههای خاصی از شهر، نظیر حاجی آباد و ... . 9- بررسی بودجه و برنامههای تعیین و تصویب شده در شهرداری برای سال ۱۳۹۳ به لحاظ تعیین تکلیف و پیشبرد برنامهها و پروژههای عمرانی و خدمات شهری و تعیین چگونگی ادامه و پایاندهی و ساماندهی مناسب به وضعیت آنها. 10- تعیین دقیق میزان بدهیهای شهرداری و اعلام آنها با روشهای نرم و نوین به مردم با صلاحدید شورای اسلامی شهر، بهمنظور اعتمادسازی بیشتر، توجه دادن مردم به خطرات مبتلابه شهر در صورت ادامه روند گذشته و توجیه کامل انتخاب شهردار و تیم مسئولیتی جدید برای شهرداری. 11- پرداخت بدهیهای شهرداری بهصورت اقساط بر اساس یک برنامه زمانبندی شفاف با توجه به قدمت و در برخی مواقع بر اساس حساسیتهای اجتماعی با استفاده از نظرات مشورتی شورای اسلامی شهر. 12- بررسی راهکارهای کاهش هزینههای جاری شهرداری از طریق خصوصیسازی و برونسپاری با لحاظ همه محدودیتها و فرصتها. 13- استفاده حداکثری از منابع اعتباری دولتی از طریق تشکیل کمیتهای ویژه برای این موضوع و استفاده از همه پتانسیلهای لاهیجان در نهادهای حاکمیتی و مجلس شورای اسلامی. 14- ایجاد و تقویت سامانه جذب سرمایهگذار بخش خصوصی با استفاده از روشهای نوین بر اساس زمانبندی مدون و استفاده از همه پتانسیلهای لاهیجان در حوزه منابع انسانی در کشور و استفاده از مشاوران موفق در این زمینه و اجرای طرحهای مشارکتی با تکیه بر روشهای نوین سرمایهگذاری BOT, EPCF و ... . 15- تلاش برای تعریف پروژههایی برای استفاده از منابع بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و سایر نهادهای اجتماعی جهانی با استفاده از تجارب شخصی در شرکت آب و فاضلاب شهری. 16- اقدام سریع و سنجیده برای آمادهسازی برنامه و بودجه سال 13۹۴ شهرداری جهت ارائه به شورای اسلامی شهر در کوتاهترین زمان ممکن با تشکیل جلسات فنی و تخصصی با معاونان و مدیران مرتبط در شهرداری و همچنین تشکیل جلسات مستمر با اعضای شورای اسلامی شهر جهت دریافت و اعمال نظرات شورا در بودجه و تعیین برنامه و بودجه دقیق و قابل اجرا برای سال آتی.
حوزه ساخت و ساز و عمران شهری 1- تلاش برای اعمال "مدیریت یکپارچه شهری"، بهویژه در زمینه سرمایهگذاری. 2- نجات رودخانه لاهیجان و کمربندی شمالی شهر از فاضلاب با استفاده از تجارب شخصی و امکانات موجود و فعلی آبفا و ایجاد زمینه گسترده همکاری با آنها. 3- برنامهریزی دقیق برای حل مشکل آبگرفتگی شهر ظرف مدت کمتر از سه ماه با استفاده از همه تجارب شخصی در شرکت آبفا و امکانات در اختیار دو سازمان شهرداری و آبفا با استفاده از موقعیت جدید و ارتباطات گذشته. 4- تلاش برای احداث پلهای مصوب اداره راه و شهرسازی بر روی کمربندی شمالی شهر در میدان گیل، میدان ابریشم و میدان سیبک سازی با استفاده از تمام پتانسیلهای ارتباطی در حوزههای دولتی، حاکمیتی و مجلس شورای اسلامی. 5- تلاش برای پیگیری کمربندی جدید شمالی شهر از محدوده نیاکو به سمت لیالستان برای خروج کمربندی فعلی از محدودیتهای اعمال شده اداره راه و شهرسازی در زمینهای ضلع شمالی. 6- تکمیل کمربندی جنوبی شهر با طرح تملک زمین بدون پرداخت هزینه در قالب کنسرسیوم سرمایهگذاری، شامل مالکین زمینهای در مسیر و دو سوی آن به همراه شهرداری و سرمایهگذار بهصورت قطعه به قطعه. 7- بررسی امکان هرچه سریعتر احداث لاین جنوبی بلوار شهید مطهری از طریق برگزاری نشست مشترک با مالکین مسیر. 8- رسیدگی به وضعیت خدمات شهری از نظر نظافت، فضای سبز، آسفالت، لکهگیری، وضعیت معابر و جویها برای ارائه خدمات مناسبتر به شهروندان برای جلب نظر و اعتماد و ایجاد انگیزه بیشتر مشارکت عمومی در شهروندان با شهرداری. 9- تلاش برای ایجاد هماهنگی بین نهادها و سازمانهای نقشآفرین در شهر و هماهنگی کامل با ادارات خدماترسان و نگاه از زاویه همکاری با ایشان بهمنظور رفع مشکل حفاری چند باره خیابانها و معابر. 10- ایجاد کانالهای خدماترسان مشترک برای همه ادارات حفار بهصورت آزمایشی در خیابانها و یا حتی کوچههای جدیدالاحداث بهصورت آزمایشی و سپس تعمیم آن به سایر نقاط شهر. 11- سرعت بخشیدن به طرحها و پروژههای در دست اجرای شهرداری با تمرکز بر استفاده از سرمایهگذاران برای پایان رساندن طرحهای نیمهتمام، نظیر پل رزمندگان، استخر حاجی آباد، جنگل میرصفا و ... جهت خروج شهرداری و کارکنان آن از رکودهای گریبانگیر شده. 12- ایجاد مشوقهای لازم برای سرعتبخشی به صنعت ساختمانسازی در لاهیجان، خصوصاً در مناطق قدیمی و بافت فرسوده شهر (با هدف کاهش درصد احتمالی خسارات ناشی از زلزله، آتشسوزی، مشکلات اجتماعی و شکلگیری نظم نوین شهری در آن)، از جمله موضوع فروش تراکم با لحاظ واقعگرایانه محدودیت ایجاد شده با ابلاغ جدید طرح جامع پنج ساله شهر و حذف دلیل توجیهی افق ده ساله و ... . 13- بررسی وضعیت ایستگاههای آتشنشانی و تقویت زمینههای خدماتدهی آنها. 14- تشکیل کمیتهای از بزرگان و عقلا و اندیشمندان و متخصصان با همکاری مشاور برای تصمیمگیری در مورد مسیر توسعهای آینده شهر برای سالهای آتی و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای آنها، ترجیحاً به سمت کوهپایهها، با فراهمسازی زیرساختهای لازم، از جمله خیابانهای دسترسی، همکاری با شرکتهای آب و فاضلاب و برق و مخابرات و گاز و ... با رعایت ملاحظات زیستمحیطی، محدودیتهای تغییر کاربری و ... . (وجود بافتهای فرسوده در شهر باعث آسیبپذیری بالای بناهای درون بافت در برابر خطراتی، از جمله سیل، زلزله و آتشسوزی شده است. عدم امکان امداد رسانی بهموقع در مواقع بروز خطرات طبیعی، بهدلیل کمبود یا عدم وجود راههای دسترسی مناسب به درون بافت، همچنین فقر اقتصادی ساکنین بافتهای فرسوده و جمعیت زیاد آنها، میزان جرم و جنایت و ناامنی در این بافتها را بالا برده و معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی، ساکنان بافتهای فرسوده را تهدید مینماید. علاوه بر آن، بهدلیل نامرغوب بودن قیمت ملک در این بافتها و نیز سطح فرهنگ پایین حاکم بر محلات بافت، انگیزههای سرمایهگذاری در آنها بسیار پایین است. مهمترین نتیجه بازسازی بافتهای فرسوده، ایجاد مسکن مناسب و استاندارد بهمنظور زندگی سالم در خانواده میباشد؛ مسکنی که بهداشت روانی ساکنان خود را تأمین نماید.)
حوزه فضای سبز، زیباسازی و گردشگری ایجاد فضای مناسب برای گذراندن "اوقات فراغت خانوادهها" بهعنوان یک ضرورت امروز جامعه شهری تلقی میشود. بنابراین ضمن ایجاد دفتر زیباسازی شهری در شهرداری لاهیجان و با استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی: 1- ایجاد مدیریتی مستقل تحت عنوان "گردشگری و سرمایهگذاری" در ساختار سازمانی شهرداری. 2- ایجاد شهر سالم برای انسانهای کمتوان، معلول و جانباز بهعنوان شهر نمونه در کشور. 3- بررسی احداث پیاده راههای فرهنگی ـ اجتماعی در حد فاصل میدان چهارپادشاه تا میدان انقلاب و خیابان شهید کریمی و بررسی این موضوع در خیابان شیشهگران (البته استفاده از تراموا برای اولین بار در کشور که موجب جذب گردشگر از چهار سوی ایران و جهان خواهد شد.) 4- اصلاح کامل قرارداد ننگین تلهکابین لاهیجان به نفع مردم شهر. 5- تلاش گسترده و بیوقفه به همراه استفاده از تمام پتانسیلهای حقوقی و ارتباطی لاهیجان برای حل مشکل جزیره استخر با استفاده از سرمایهگذاران برای بهرهمندی مردمان لاهیجان از آن با برنامهریزی مدون برای استفاده مناسب و منحصر به فرد از آن. 6- استفاده از باغ گل و گیاه زینتی لاهیجان بهعنوان یک فرصت استثنائی برای لاهیجان با تعامل با جهاد کشاورزی و اخذ نتیجه با هر زحمت و تلاشی که لازم باشد، بهعنوان ایجاد قطب جدید گردشگری در لاهیجان با استفاده از سرمایهگذار و منبع درآمد بسیار برای شهرداری و شهروندان لاهیجان با حفظ ساختار کلی فعلی و کاربری چندگانه تفریحی، آموزشی، علمی و ... . 7- احداث پارک گردشگری سرتاسری حاشیه رودخانه لاهیجان از محل پل کمربندی تا یوسف آباد و احیاء و آزادسازی دو سوی رودخانه لاهیجان با مشارکت اهالی ساکن و سرمایهگذار با بهرهمندی از مزایای اقتصادی آن (شامل آزادسازی مسیر دو طرف رودخانه + دیوارهسازی رودخانه + پلهسازی به سمت کنار آب + زیباسازی + اجرای پکیجهای تصفیه کوچک فاضلابی در محل ورودی فاضلابها + ایجاد مسیر دوچرخهسواری با استفاده از سرمایهگذار و همکاری مالکین دو سوی رودخانه با یک طرح اقتصادی مشارکتی یا استفاده از منابع بانکهای خارجی یا فاینانسر یا بانک). 8- استفاده از رودخانه لاهیجان بهعنوان یک منبع خدادادی برای زیباسازی شهر و کسب درآمد. 9- ساخت کمربند سبز لاهیجان در قالب پارک سرتاسری کنار جادهای از میدان گیل تا میدان شیخ زاهد در ضلع شمالی بهصورت مقطع به مقطع (با هدف ایجاد منظر زیبا برای آنان که از لاهیجان میگذرند و سامانبخشی به مسافران شب خواب). 10- پیادهرو سازی در خیابانهای فرعی لاهیجان؛ حتی کوچههای با عرض تا ۶ متر و درختکاری دو سوی پیادهرو با لحاظ همه محدودیتها، نظیر تک دربی واحدها و ... . 11- تمرکز و توجه بر مجموعه بسیار زیبای سل سوستان و بررسی همه راهکارهایی که امکان تسلط شهرداری لاهیجان بر آن فراهم آید و سرمایهگذاری برای احیاء آن بهعنوان یک قطب گردشگری جدید در لاهیجان با استفاده از سرمایهگذار و بازگشت درآمدی آن به شهرداری و مردم منطقه. 12- برجستهسازی نمادهای شهری لاهیجان در مبادی ورودی و خروجی شهر، پارکها و فضای سبز و ساخت دروازه ورودی شهر با استفاده از نمادهای تاریخی، کشاورزی، بومی و مذهبی و سمبلسازی چای و ابریشم و برنج و صنعت کلوچه و ...) با هزینهکرد اصناف مرتبط با موارد مذکور. 13- تلاش برای جذب سرمایهگذار در حوزه گردشگری برای ساخت هتل، هتل آپارتمانها و سوئیتهای مسافرتی شیک در شهر و احداث جایگاههای مدرن پذیرش گردشگران. 14- استفاده از فرصت در دست اقدام جاده لاهیجان به دریا. 15- ساخت نماد ساعت بزرگ در مرکز شهر به شیوه شهرهای تاریخی. 16- تلاش گسترده برای احیاء نام لاهیجان بهعنوان خواستگاه اولیه مذهب گرامی شیعه در ایران از طریق برگزاری همایشهای علمی و بازخوانی تاریخ و ... بهمنظور جذب گردشگران تاریخی ـ دینی و بهرهگیری از فرصت ایجاد شده برای جذب سرمایهگذاران مرتبط. 17- تدوین قوانین مشخص برای لاهیجان در حوزه طراحی و اجرای نمای ساختمانهای شهر، ترجیحاً بهصورت تیپیک در هر خیابان یا منطقه و تشویق به استفاده از خصائص معماری بومی برای حفظ هویت شهر (مثل تخفیف در هزینه پروانه ساخت به طرحهایی که از چنین ویژگیهایی برخوردار باشند). 18- تلاش برای حذف تیرهای برق، سیمکشیها و کابلهای هوایی بهعنوان یکی از نمادهای بد منظر شهر، خصوصاً در مناطق توریستپذیر، نظیر حاشیه استخر و خیابان کارگر و ... با تعامل با اداره برق با لحاظ همه محدودیتها و اجرای گسترده پروژههای روشنایی در سطح شهر به گونهای که شبهای لاهیجان از حالت تاریک اکنون بهدر آید. 19- تلاش بسیار با درنظر گرفتن همه محدودیتها برای حذف پردهباران شهر در مناسبتهای خاص و استفاده از روشهای نوین. 20- ساماندهی و زیباسازی تابلوهای تبلیغاتی موجود در شهر با بهرهگیری از شیوههای نوین دیجیتالی، به گونهای که علاوه بر تبلیغات، خود منظر زیبابی برای شهر ایجاد کنند و ماهیت دوگانه تبلیغی و تزئینی داشته باشند. 21- حذف مطلق چند درب سازی ساختمان بهعنوان یک نماد زشت در لاهیجان و همچنین واحدهای صرفاً تجاری همکف یا یک طبقه در بر خیابانهای اصلی که بهعنوان یک نقطه تاریک در زیبایی شهر تا همیشه باقی خواهد ماند.
حوزه بازار و کسب کار تمرکز اصلی میادین میوه و ترهبار در هسته مرکزی شهر بهنوعی که تمامی شهروندان مجبور به رفت و آمد هر روزه و حتی چندباره در روز به این منطقه میباشند، مشکلات بسیاری نظیر صرف وقت زیاد شهروندان، ترافیک، آلودگی هوا، ناهنجاریهای اجتماعی و ... با خود به همراه دارد. بنابراین: 1- بررسی و رسیدگی به وضعیت میادین میوه و ترهبار (جایگاههای موجود میادین)، امکانسنجی برای ساخت و سازهای مرتبط، بهینهسازی وضعیت موجود و نحوه ارائه خدمات در میادین و بهینهسازی آن. 2- احداث میادین میوه و ترهبار با لحاظ همه نیازهای غذایی خانوادهها، نظیر گوشت و مرغ و ... در چهارسوی شهر: بلوار امام رضا در شرق، میدان گیل در شمال، کوه بیجار یا سوستان در جنوب، کوی زمانی در جنوب غربی شهر و ... 3- احداث بازارچههای تخصصی مرتبط با صنایع لاهیجان از سوی صنفهای مرتبط، نظیر نخستین بازارچه تخصصی چای در ایران، نخستین بازارچه کیک و کلوچه در ایران، بازارچه تخصصی انوع برنج ایران، نخستین بازارچه ابریشم و مصنوعات مربوطه و بازارچه تخصصی ماهیفروشان. 4- ترغیب سرمایهگذاران برای ارائه برندهای معتبر پوشاک و صنایع در لاهیجان که خود باعث جذب گردشگر میشود؛ نظیر فروشگاههای بزرگ کنار جادهای در استان مازندران و به تبع آن، افزایش حضور گردشگر در لاهیجان. 5- هدفگذاری محوری بازار در لاهیجان با همکاری اصناف و بازاریان.
حوزه زیست محیطی و سلامت فاضلاب و زباله بهعنوان دو مشکل اصلی استان گیلان که کارشناسان از آنها بهعنوان دو معضل نسل برانداز یاد میکنند. بنابراین: 1- رفع مشکل بوی فاضلاب در کمربندی لاهیجان از طریق سرپوشیده نمودن نهر حاشیه و انتقال فاضلابها به سمت تصفیهخانه فاضلاب لاهیجان. 2- رفع مشکل بوی فاضلاب در سرتاسر رودخانه لاهیجان با اجرای طرح نجات رودخانه لاهیجان از فاضلاب (شامل قطع ورودیهای فاضلاب و انتقال آنها به سمت تصفیهخانه، ایجاد پکیجهای تصفیه لوکال، افزایش ورودی آب رودخانه از طریق چاههای کنار رودخانهای، ورود بیشتر آب زاکلهبر رود از محل انحرافی شمرود). 3- تلاش بسیار برای بهبود وضعیت فعلی جمعآوری زباله از سطح شهر، ساماندهی محل فعلی جمعآوری زباله با توجه به جنبههای مختلف آن در بخش سلامت و محیط زیست و پیگیری و تعیین تکلیف زبالهسوز و ... ترجیحاً با استفاده از سرمایهگذاریهای بخش خصوصی و استفاده از منابع دولتی در قالب استقرار طرح جامع مدیریت پسماند. 4- جلوگیری از ورود زباله شهرهای اطراف به سایت زباله لاهیجان. 5- تلاش حداکثری برای اجرایی کردن طرح تفکیک از مبداء بهعنوان اساسیترین عنصر پردازش و مدیریت پسماندها با نگاه حفاظت از محیط زیست و درآمدزایی. 6- تلاش برای احداث سایت مهندسی ـ بهداشتی دفع پسماندها بهصورت ایزوله از کف با احداث سیستم جمعآوری شیرابه و تصفیه اولیه آن بهصورت قابل دفع به طبیعت (که با تدبیر موقت اینجانب فعلاً به تصفیهخانه فاضلاب لاهیجان هدایت میشود!) 7- ساماندهی وضعیت آرامستانهای شهر، خصوصاً فرهنگسازی مسیرهای مرتبط با آنها، نظیر خیابان تربیت معلم با استفاده از نظرات علمای شهر و نهادهای قانونی مرتبط، نظیر برگزاری تشییع جنازه یا دستجات و ... در داخل محوطه آنها (نه در خیابانهای مرتبط) با توجه به تأثیرات بسیار مهم روحی و معنوی این نوع از اماکن در فضای فکری و روحی افراد و جنبههای اجتماعی آن در میان شهروندان و تعیین ظرفیت فعلی و آتی در آنها. 8- تلاش برای جذب سرمایهگذار و انجام مشوقهای لازم برای ساخت سالنهای ورزشی تخصصی و عمومی، نظیر شنا و ... و گسترش و ترویج ورزشهای عمومی، نظیر دوچرخهسواری برای کاهش ترافیک، افزایش نشاط و شادابی عمومی با استفاده از تجارب بزرگان ورزشی لاهیجان و هیأتهای ورزشی مربوطه. 9- حفظ بافت گیاهی منطقه و گسترش آن بر مبنای گیاهان بومی. (اخیراً دیده میشود که برای پوشش گیاهی از نخل، کاج و ... استفاده میکنند که این امر علاوه بر تخریب سیمای بصری شهر و خاطرات ساکنان، بهعلت عدم تجانس این گیاهان با منطقه، مشکلات محیط زیستی فراوانی پدید میآورد. مثلاً کاج خاک محیط اطراف خود را اسیدی میکند و اجازه رشد هیچ گیاهی را در اطراف نمیدهد. برای پوشش گیاهی باید از گیاهان بومی کیش، شمشاد، آزاددار و ... استفاده شود.)
حوزههای اجتماعی و فرهنگی 1- ایجاد دفتر برنامهریزی و پژوهش شهر در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و هنری با همکاری ادارات مرتبط، نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و ... . 2- شکلدهی شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان بهعنوان مرکز، کانون و محور توسعه لاهیجان با برگزاری دومین همایش توسعه لاهیجان و تشکیل دبیرخانه دائمی آن در محل شورای اسلامی شهر با استفاده از نظرات همه علاقهمندان، متخصصان و جوامع و گروههای مختلف با استفاده از نظر مشورتی بزرگان، پیشکسوتان و اندیشمندان لاهیجان. 3- پیگیری و اقدام برای نامگذاری یک روز به نام روز شهر. در همین ارتباط برگزاری یک نشست و یا سمینار با نام روز شهر در سطح ملی با فراخوانی مقاله از صاحب نظران و دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران و مقامات صاحب نام. 4- پیگیری در حوزه موارد مرتبط با برادر خواندگی یا خواهر خواندگی با شهرهای معروف و مطرح دنیا. 5- تفکیک بخش تاریخی (کهن) شهر از بخش فرسوده. 6- تغییر در بافت فرسوده بر مبنای ایدهها و روشهای تسهیلگرانه و مشارکتی (طرحی بهتازگی در تهران انجام شده است که بافتهای فرسوده و فقیر را نه به کلی نابود و جایگزین، که با توجه به بافت محلی بهنحوی نوسازی میکنند که کمترین آسیب اجتماعی را درپی داشته باشد.) 7- اولویتبخشی به طرحهای توسعهای مسکوت مانده در حوزه نوسازی و احیای بافت تاریخی (نظیر احیاء چند ساختمان قدیمی، همچون خانه صادقی، حمام گلشن و ... با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حفظ آنها، بهخصوص خانهها بهعنوان بخشی از تاریخ فرهنگی معاصر و حتی تأکید بر این مکانها بهعنوان جاذبههای توریستی ـ فرهنگی ـ تاریخی). 8- احیای حداقل یک کارخانه قدیمی یا مخروبه چای (توضیح اینکه، کارخانجات چای بخشی از هویت شهری لاهیجان هستند. در برخی شهرها مانند اصفهان، کارخانجات متروک با مشارکت سرمایهداران شهر به مکانهای فرهنگی بدل شدهاند. حفظ و مرمت کارخانجات و تبدیل آن به گالری، سالن تئاتر، فرهنگسرا و ...). 9- ایجاد جمعه بازارهای فرهنگی (در شهر لاهیجان با اینهمه سابقه در هنرهای تجسمی، حتی یک گالری آبرومند وجود ندارد.) 10- تشکیل کارگروهی تخصصی با مشارکت همه گروههای فعال برای احیای فرهنگ هفت محل لاهیجان با تأکید بر عوامل مذهبی و ملی و گسترش سیستم محلهمداری در شهر. همچنین ایجاد سرای محلات و خانههای فرهنگ در آنها. 11- برگزاری جشنوارههای فرهنگی ـ اجتماعی با هدف برجستهسازی هویت بومی گیلانی در زمانها و مناسبتهای مختلف، نظیر شروع فصل چای، شروع فصل برداشت برنج، فرهنگهای از یاد رفته مانند کنوس پزان، نوروز، محرم لاهیجان، چهل منبر و ... . 12- حمایت از مفاخر، چهرهها و قهرمانان علمی، فرهنگی و ورزشی و حمایت و الگوسازی و گرامیداشت از آنان در قالب برگزاری جشنوارههای محلی و منطقهای. 13- اعطای شهروندی افتخاری به مفاخر کشوری و جهانی برای استفاده از پتانسیلهای اجتماعی و ا عتباری آنان. 14- تلاش برای راهاندازی (حداقل) رادیو لاهیجان که تلاشهایی از قبل انجام شده است و ... .
حوزه حمل و نقل عمومی 1- بررسی دقیق و کار کارشناسی امکان اجرای معابر غیرهمسطح در نقاطی از شهر. 2- بررسی و عیوبشناسی فوری وضعیت حمل و نقل و ترافیک در کل سطح شهر و ساماندهی آن بر اساس طرح جامع. 3- بررسی احداث پارکینگهای طبقاتی در سطح شهر با نمای بیرونی زیبا با استفاده از سرمایهگذاران و البته درنظر گرفتن مشوقهای لازم برای سرمایهگذار. 4- ساماندهی وضعیت پارکینگهای عمومی و محلهای پارک وسائط نقلیه شخصی در سطح شهر و بهویژه در مناطق مرکزی با استفاده از نظرات کارشناسان و بهرهگیری از تجارب اهل فن. 5- توسعه صنعت حمل و نقل عمومی با استفاده از ظرفیت خودروهای منطقه آزاد انزلی در لاهیجان. 6- گسترش فرهنگ دوچرخهسواری و ایجاد ایستگاه اجاره دوچرخه برای شهروندان و عموماً گسترش فرهنگ پیادهروی.
حوزه منابع انسانی و ارتباطات مردمی استفاده از نقطه نظرات نخبگان شهری و برقراری ارتباط مستمر با شهروندان و سهیم دانستن آنها در تصمیمگیریها و اجرای پروژههای عمرانی با استفاده از نقطه نظرات گروههای مردمی (NGOها)، ارباب جرائد، شبکههای مجازی و اطلاعرسانی بهموقع و مناسب به شهروندان در اداره شهر بهصورت مدیریت شورایی و اعتقاد به اینکه "هدف مدیریت شهری، توسعه است" و توسعه فقط با مشارکت مردم امکانپذیر است: 1- اقدام برای برگزاری نشستهای هدفمند و تخصصی با گروههای مرتبط کاری و بخشهای مختلف و افراد صاحب نظر و کاردان و مجرب و متخصص برای بهرهگیری از نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها برای انجام اقدامات خدماتی و عمومی در سطح شهر، همانند هیأتهای امنای مساجد، اهالی مطبوعات، انبوهسازان، متخصصین امور شهری و شهرسازی، بسیج، گروهها و سازمانهای مردمنهاد (NGO) و ... . 2- اصلاح ساختار سازمانی شهرداری در راستای پاسخگو بودن به اهداف طراحی شده، مسئولیتپذیری بیشتر، کوچکسازی و افزایش بعد نظارتی ـ کارشناسی. 3- تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد، پرهیز از هرگونه تنش در محیط سازمانی و خارج از سازمان و تعامل سازنده و مؤثر با تمامی مسئولان شهرستان. 4- ایجاد محیطی آرام، سازنده و امیدبخش همراه با جدیت، نظم و انضباط کاری در محیط شهرداری. 5- استفاده از نیروهای کارآمد و متعهد در سطوح مختلف. 6- پرهیز از هرگونه سیاسیکاری در محیط کار. 7- ایجاد سامانه رأیگیریهای اینترنتی یا نظرسنجیهای پیامکی برای اکثر اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر. 8- فعالسازی مناسب ارتباط مردم با سامانه ۱۳۷. 9- رسیدگی به وضعیت رفاهی و خدماتدهی به پرسنل موجود در شهرداری جهت افزایش انگیزه آنان برای خدمترسانی بیشتر به شهروندان و ارباب رجوع. 10- بررسی جایگاه فعلی کارکنان شهرداری در سمتهای اجرایی و امکان استفاده بهینه از آنان با توجه به توانمندیها و قابلیتها در موقعیتهای دیگر برای فعالسازی بخشهای مختلف شهری به جهت افزایش کارآمدی و خروج از حالت رکود و بهرهگیری از استعدادهای معطل مانده، برای افزایش میزان رضایتمندی مردم. 11- بهروزرسانی ارائه خدمات به شهروندان در شهرداری با ساز و کارهای کارآمد و حذف بروکراسیهای غیرضروری. بهطور مثال، کاهش میانگین زمان برای صدور پروانه ساخت، کاهش زمان بازدیدها و ... بهمنظور جلوگیری از اتلاف سرمایه و زمان و در نهایت رضایتمندی بیشتر مردم. 12- پیگیری و ایجاد ارتباط سازمانیافته با نهادها و سازمانهای ذیربط ملی، منطقهای و بینالمللی بهمنظور بهرهگیری از تجربیات مفید آنان.
آقاي مهندس پيلهور! اگر در كشور ما، استان ما و شهر ما مسئوليتها بر اساس لياقت، شايستگي، كارداني و تخصص افراد واگذار ميشد، امروز ما هم ميشديم ژاپن، كره جنوبي و ... . زياد غصه نخور! تا بود، همين بوده! گويا سرنوشت ما را اينگونه رقم زدهاند.
البته زمزمه طرحهای آقای پيلهور چند سالی است از زبان کانديداهای شورا و شهرداران قبلی شنيده ميشد، اما با وضعيت موجود، بدهکاری کلان شهرداری و دخالتهای ... کسی توان اجرايش را ندارد؛ چه رسد به يک شهردار غيربومی!
منجمی: فکر میکنم بهترین معیار برای قضاوت در مورد مجموعه ایدههای جمعآوری شده ساختاری ـ که در حالت خوشبینانه شاید بتوان آن را ترسیم یک چشمانداز و نه یک برنامه نامید، زیرا که هر برنامه باید دارای ساختاری متشکل از برآورد وضع موجود و تعیین اهداف و از همه مهمتر، ارائه راهکار و مسیر جهت تحقق اهداف باشد که در متن جمعآوری شده توسط ایشان، اثری از راهکار اجرایی برای تحقق اهداف زیبای "ترسیم شده" موجود نیست ـ توسط ایشان بهعنوان کاندیدای داوطلب پست شهرداری، مراجعه به گذشته بهعنوان عاملی در ارزیابی تواناییها در شکلدهی آینده باشد. پاسخ ایشان به یک سئوال اساسی بسیار کارگشاست: "آیا مجموعه آب و فاضلاب شهری لاهیجان در زمان مدیریت ایشان دورانی طلایی داشته است؟ آیا چنین تابلوی زیبای رنگارنگی که ترکیبی بهغایت زیبا از هنرهای مدیریت ستادی و صف است را در زمان مدیریت ایشان بر ادارهای با ابعاد "آب و فاضلاب شهری" و نه به گستردگی "شهرداری" شاهد بودهایم؟ آیا استانداردهای مدیریتی و میزان رضایتمندی شهروندان که حاصل بهبود کیفیت خدمات تشکیلات تحت مدیریت ایشان و لاجرم فرآورده عرضه شده توسط آن تشکیلات، یعنی "آب مصرفی شهری" با رشد رؤیایی و خارقالعادهای همراه بوده؟ بهنظر میرسد اگر ایشان تنها نه تمام که حتی یک دهم جملات زیبایی را که برایمان "انشاء" نمودهاند، با تطبیق اهداف در اداره زیرمجموعه خود اجرایی کرده باشند، بهطور قطع به یقین اداره آب و فاضلاب شهری لاهیجان باید حالا رؤیاییترین اداره آب و فاضلاب ایران باشد! بدون تردید ایشان قابلیتهای مثبت فراوانی دارند، ولی دوستان هیجانزده ما باید بپذیرند که همیشه "املاء نوشتن" به آسانی "انشاء نوشتن" نیست!
اگه همین اینها اجرایی میشد که شهر گل و بلبل بود! اما به واقع همه اینها رو در برنامههای همین اعضای شورای شهر هم در دوره انتخابات میدیدیم، ولی کو ضمانت اجرایی؟؟؟!!!
فرشاد: با سلام. جناب آقای منجمی! از بابت توضیحات شما سپاسگزارم، ولی ذکر نکات واقعی و قیاس کردن آنها، یکی از ارکان نقد کردن میباشد. درخصوص مدیریت آقای مهندس پیلهور در سیستم آب و فاضلاب به عرض برسانم که اگر دورنمایی قبل از مدیریت ایشان را دیده باشید، یقیناً به این نحو نقد نمیکردید، زیرا ایشان هم به مسائل کلان توجه داشتند و هم به مسائل و حل مشکلات مردم. توضیح: مراحل ساخت تصفیهخانه بزرگ لاهیجان با تلاش فراوان ایشان انجام گردید و به مرحله بهرهبرداری نیز رسیده است. نکته حائز اهمیت اینکه شهر رشت تا به امروز فاقد تصفیهخانه سالم و کامل میباشد. نکته دیگر که شما میبایست آن را لحاظ فرمایید، این است که یک مدیر نمیتواند نظر کل مردم یک شهر را جلب نماید و میبایست افرادی مثل شما باشند که بهخاطر مسائل ... مدیر شهرشان را تخریب نمایند. البته توانمندی ایشان به تمام متخصصین و کسانی که علم مدیریت و زیرساخت را میشناسند، هویدا میباشد. میزان رضایتمندی مردم در دوران مدیریت ایشان کاملاً گواه مردمداری و اخلاقگرایی و نحوه مدیریت علمی ایشان میباشد.
منجمی: برادر فرشاد! خداوند انشاءالله جایگاه و پستتان را در شرکتهای مرتبط با آب و فاضلاب به همت دوستانتان و با استفاده از "اخلاقگرایی و مدیریت علمی" دوستان، ارتقاء عنایت بفرماید. انشاء الله که هرچه ما از این "تخریبها" پست و شغلی نصیبمان نشد، برای شما "حامیان" و "کف زنان" نصیب گردد... بماند...