جاده زیبا و گردشگری سیاهکل به دیلمان که با برخورداری از جاذبههای کمنظیر خدادادی سالهاست زیباییهای خود را به گردشگران هدیه میکند، این روزها زخمی عبور بیش از ظرفیت کامیونهای سنگین حمل سیمان و دیگر مصالح ساختمانی است.
جاده زیبا و گردشگری سیاهکل به دیلمان که با برخورداری از جاذبههای کمنظیر خدادادی سالهاست زیباییهای خود را به گردشگران هدیه میکند، این روزها زخمی عبور بیش از ظرفیت کامیونهای سنگین حمل سیمان و دیگر مصالح ساختمانی است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان در شرق استان گیلان یکی از زیباترین و مهمترین مسیرهای گردشگری گیلان بهشمار میرود و در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور برای تماشای زیباییها و استفاده از آب و هوای خنک و ییلاقی به این منطقه سفر میکنند. جادوی سحرانگیز جنگلهای انبوه، آبشار معروف لونک، رودخانه همراه مسیر، یالهای جنگلی و مناظر مه گرفته و قامت بلند و زیبای درختان راش و توسکا تا عمق جان هر مسافری نفوذ میکند و این جاذبههای بهشتی، گویی فرد را برای همیشه برای دیدن شگفتیهای طبیعی و بهیاد ماندنی این جنگلهای سرسبز فرا میخواند. گردنه آغوزی و چشمه توریستی لاریخانی که بر فراز گرمای دم کرده و شرجی جلگه گیلان و در ارتفاعات سرد قرار دارند، بر ویژگیها و جاذبههای این محور میافزایند. مسافرانی که از گرمای دم کرده و شرجی تابستانهای گرم جلگه با عبور از شیبهای تند و جاده پر پیچ و خم مه گرفته جنگلی، ناگهان سر از سرزمین کوهستانی سرد دیلمان بیرون میآورند، احساس میکنند که وارد بهشت شدهاند. مسافران میآیند تا دل به آواز خوش پرندگان جنگلی بسپارند و چشمان خود را به جمال طبیعت شستوشو دهند و دریچه ذهن خویش را بهروی رؤیاهای سبز و سفید جنگل و مه بگشایند. انبوه درختان جنگلی جاده پیچ در پیچ از توتکی سیاهکل تا چشمه لاریخانی در انتهای جنگل، آغوش خود را بهروی مسافران و گردشگران میگشایند و رودخانهای که از ابتدای شهر سیاهکل تا سرچشمه در منتهی علیه جنگل با آب خروشان مسافران را همراهی میکند، از جلوههای زیبای این مسیر است. اما این جاده باریک که همه زیباییها را در معرض دید میگذارد و بهعنوان مهمترین زیرساخت توسعه گردشگری این منطقه محسوب میشود، دو سالی است که در غرش صدای تریلیها و خودروهای سنگین به باتلاقی از قلوه سنگ و گل و لای تبدیل شده و با تخریب آسفالت و ایجاد دستانداز، عبور را برای خودروهای سواری سبک سخت کرده است. وحشت خطر تصادف با تریلیهای سنگین و جاده پر از دستانداز به گونهای است که اکنون هر مسافری با یک بار سفر به این خطه ترجیح میدهد که هیچگاه دوباره به این منطقه سفر نکند. یکی از ساکنان این منطقه میگوید: پیمودن فاصله 45 کیلومتری محور سیاهکل به دیلمان تا دو سال قبل با سواری حدود 45 دقیقه طول میکشید که اکنون این فاصله با ایجاد دستاندازها و تخریب جاده به دو ساعت افزایش یافته است. منوچهر عطاپور یکی از عوامل تخریب این مسیر را عبور بیش از ظرفیت خودروهای سنگین حامل سیمان دانست و افزود: رفت و آمد خودروهای سنگین در این مسیر کم عرض و جنگلی موجب شده که روکش آسفالت ترک برداشته و بهدنبال آن جاده تخریب شود. وی خاطرنشان کرد: جاده قبلی امکان رشد و توسعه منطقه دیلمان را فراهم ساخته بود و به همین دلیل ساخت ویلا و ساختمان در این منطقه رونق گرفته بود. وی تصریح کرد: کسانی که با سابقه ذهنی گذشته به این منطقه میآیند، با دیدن جاده ویران شده، از نیمه راه برمیگردند و هیچگاه قصد سفری دوباره به این منطقه را به ذهنشان راه نمیدهند. این ساکن منطقه سیاهکل یادآور شد: نهتنها گردشگران در این منطقه دچار مشکل و آسیب شدهاند، بلکه حدود یکصد روستا در مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه با مشکل تردد مواجه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در اینباره اظهار کرد: وضعیت این جاده در محور سیاهکل و دیلمان، صنعت گردشگری این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است. رضا علیزاده گفت: کارخانه سیمان به اقتضای نیاز برای سرمایهگذاری در این منطقه احداث شده که نیازمند جاده مخصوص است. وی افزود: تعمیر و نگهداری جاده محور سیاهکل به دیلمان تفکر جمعی و کار گروهی را در استان میطلبد تا با همکاری استانداری و نمایندگان و مسئولان و تأمین اعتبارات، این جاده به وضعیت اول برگردد. وی تصریح کرد: این جاده با وضعیت فعلی، خطرات جانی دربر دارد و آسیبهایی که به این محور وارد آمده، انگیزه سفر به این منطقه را کاهش داده است. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، استفاده از وسایل نقلیه و بهرهبرداری صنعتی از این جاده گردشگری با هم قابل جمع نیست. علیزاده گفت: برای این محور باید استانداردهای گردشگری رعایت شود. این درحالی است که از این جاده از نظر ترددی و وسایل نقلیه بهصورت چند وجهی استفاده میشود. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در اینباره گفت: در یکی از سفرهای دولت قبلی به استان گیلان، بهسازی و ارتقاء جاده سیاهکل ـ دیلمان و کلیشم به تصویب رسید، ولی در مدت چهار سال این پروژه اجرایی نشد. ایرج ندیمی با اشاره به اینکه تعریض جاده هماکنون آغاز شده است، افزود: با فشاری که به وزارتخانههای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت درخصوص این جاده وارد شد و مذاکرات انجام شده، قرار است که با اختصاص 20 هزار تن سیمان توسط کارخانه سیمان دیلمان، روکش و لکهگیری آسفالت آن بهزودی انجام و ناهمواریهای جاده برطرف شود. وی اضافه کرد: یکصد میلیارد ریال از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بهعنوان همکار این پروژه برای روکش آسفالت این جاده اختصاص یافته و با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز برای فعالیتهای موازی در بخشهایی از جاده وارد مذاکره شدهایم. مدیرکل راه و شهرسازی گیلان هم در اینباره گفت: محور سیاهکل به دیلمان برای تردد محلی و بافت اقلیمی و میزان ترافیک عبوری محدود ساخته شده بود، ولی با ساخت کارخانه سیمان دیلمان و آمد و شد کامیونها و تریلرهای حامل محصولات کارخانه، این محور دچار آسیبهایی شده و توان عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین را ندارد و به همین سبب دچار اضمحلال زودرس شده است. شعبانعلی خاوری افزود: این اداره کل در ترمیم و ساخت این محور با موانع، محدودیت اعتباری و مالی، کمبود مصالح مورد نیاز در چرخه عملیات راهسازی، اعم از زیرسازی، روسازی و آسفالت در منطقه مواجه است. وی ممانعت اداره کل منابع طبیعی گیلان در مورد جلوگیری از تعریض راه که مستلزم قطع برخی درختان در حریم قانونی راه میباشد را از دیگر عوامل بازدارنده حاشیهای ترمیم این مسیر عنوان کرد. وی اظهار کرد: این کارخانه فقط 15 کیلومتر از راه روستایی محل کارخانه تا اسپیلی را بهعنوان جاده اختصاصی در دست احداث دارد و کامیونها و تریلرهای حامل محصولات کارخانه بقیه مسیر 45 کیلومتری اسپیلی تا سیاهکل را از جاده موجود که از نوع راه فرعی است، طی میکنند. خاوری خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی گیلان عملیات بهسازی و ارتقاء هندسی و ایمنی راه موجود سیاهکل ـ دیلمان را از دو سال گذشته با بهکارگیری دو گروه کاری پیمانکاری در قالب بهسازی قطعه کیلومتر صفر تا سه، بهسازی قطعه کیلومتر سه تا 15 و تعریض و افزایش شعاع قوسهای چهارگانه مسیر را درحال اجرا دارد.