احسنالله رادمهر گفت: گردشگری در شمال كشور احتیاج به سرمایهگذاری زیادی ندارد، بلكه ناكارآمدی مدیریت در ادوار گذشته باعث رونق نداشتن آن شده بود.
یک كارشناس گردشگری گفت: اگر چشمانداز صنعت گردشگری رعایت نمیشود، بهعلت سلیقهای و دستوری عمل كردن مدیران است. احسنالله رادمهر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: تقویت صنعت گردشگری باعث نزدیك شدن فرهنگها به یكدیگر میشود و توسعه این صنعت خود به خود ابعاد دیگر، از جمله اقتصاد را هم فعال میكند. وی با نگاهی به صنعت گردشگری استان گیلان اظهار کرد: گردشگری در شمال كشور احتیاج به سرمایهگذاری زیادی ندارد، بلكه ناكارآمدی مدیریت در ادوار گذشته باعث رونق نداشتن آن شده بود. مؤلف كتاب "توسعه گردشگری" اضافه كرد: وجود یك باند مافیای قدرت در ادوار گذشته، اجازه رشد و تعالی گردشگری را از منطقه گرفته و نبود شفافیت در مدیریت و ضریب بالا بودن ریسك سرمایهگذاری در این صنعت را سبب شده است. وی با اشاره به نبود یك برنامه منسجم گردشگری تصریح كرد: مجموعه گردشگری گیسوم، اسالم، آق اولر، سوباتان و شهر ساحلی چوبر منحصر به فرد بوده و چندان به سرمایهگذاری نیاز ندارد و خود ثروتساز هستند؛ درحالی كه نبود امكانات و ضعف مدیریت باعث شده تا گردشگرانی هم كه به این مناطق میروند، ناخواسته باعث تخریب فضا شوند. رادمهر صنعت گردشگری را یكی از پرسودترین بنگاههای اقتصادی دنیا برشمرد و گفت: صنعت گردشگری، صنعتی نوپاست كه بعد از خودروسازی، دومین صنعت سودآور دنیا محسوب میشود؛ اما در كشور ما، این صنعت از نبود یك برنامهریزی اصولی و ضعف مدیریت رنج میبرد. وی خاطرنشان كرد: ما هماكنون از 20 درصد ظرفیتهای گردشگری داخلی استفاده میكنیم و 80 درصد آن بلااستفاده مانده است. بهعنوان مثال، خیلی از اصفهانیها یا شاید بیش از 90 درصد آنها نمیدانند تالش كجاست و یا مردم تالش اصلاً از جاذبههای گردشگری خرم آباد یا كرمانشاه بیخبرند. این کارآفرین اقتصادی تأكید كرد: باید به ظرفیتهای داخلی صنعت گردشگری بیشتر بها بدهیم؛ چرا كه در صورت تقویت گردشگری داخلی، جذب توریسم خارجی نیز رونق خواهد داشت. رادمهر با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری یك چشمانداز دقیق عملیاتی لازم دارد كه قابلیت اجرایی داشته و بدون بروكراسی اداری باشد، خاطرنشان کرد: باید فضا را برای مردم تسهیل كنیم و معضلاتی همچون كمبود امكانات و نبود مدیریت صحیح رفع شود.