پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
مدیر گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان:

ظهور عرفان‌های وارداتی، نتیجه بی‌خبری از غنای عرفان اسلامی است

دكتر سيدحجت مهدوی سعیدی در نشست آشنایی با عرفان‌های نوظهور که در مركز تخصص‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رشت برگزار شد، گفت: عرفان‌های مجازی، فروپایه و فرونهادی است و عرفان‌های كاذب، چون علف هرز در دشت اندیشه امروز روییده‌اند.
مدیر گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: پیشرفت فنآوری و به وقوع پیوستگی جنگ جهانی دوم باعث خلاء معنوی در جهان شد، به‌نحوی كه در تبع آن، معنویت‌های كاذب و عرفان‌های نوظهور یكی پس از دیگری در جهان به‌وجود آمد.
به گزارش "لاهیگ"، دكتر سيدحجت مهدوی سعیدی در نشست آشنایی با عرفان‌های نوظهور که در مركز تخصص‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رشت برگزار شد، افزود: ما از هر منظر بنگریم، در فروبستگی معنا، حیات، تراژیك می‌شود و در حیات تراژیك چنان‌كه نیچه ـ فیلسوف پسامدرن ـ پیش‌بینی كرده بود، جهان در آستانه "نهیلیسم" قرار می‌گیرد.



وی با اشاره به این‌که با نضج "نهیلیسم"، ما شاهد "مرگ خدا" به تعبیر نیچه و "مرگ انسان" به تعبیر فوكو هستیم، اضافه کرد: در چنین شرایطی است كه زائر شرق ـ پروفسور هانری برگسن ـ به ایران می‌آید و با حكیمان درجه اول ایران، مانند علامه طباطبایی، آیت‌الله آشتیانی و ... وارد دیالوگ می‌شود و در این فضا به بازخوانی عرفان اسلامی می‌پردازد و از این رهگذر، منشاء خدمات فرهنگی بسیار در جهان می‌شود.
مدیر گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با طرح این پرسش که ما تا عرفان حقیقی را از مأثورات عارفان و حكیمان خود نشناسیم، چگونه می‌توانیم عرفان‌های التقاطی را بشناسیم، تصریح کرد: اگر امروز ما در جهان با عرفان‌های وارداتی در شرق، مانند "رام الله"، "سای بابا" و "كریشنا" و از غرب با عرفان مسیحیت، عرفان سرخپوستی و مكزیك و عرفان یهود مواجهیم، به جهت آن است كه از غنای عرفان اسلامی بی‌خبریم.
وی خاطرنشان کرد: عرفان‌های مجازی، فروپایه و فرونهادی است و عرفان‌های كاذب، چون علف هرز در دشت اندیشه امروز روییده‌اند، و این‌جاست که مولانا می‌گوید: "قلب را ابله به بوی زر خرید."
مهدوی با تأکید بر این‌که اگر ملت ما و جوانان ما عرفان قرآن و عرفان شیعی و عرفان امام را بدانند، هیچ عرفان دیگری نمی‌تواند از آنان دلربایی كند، اظهار كرد: بی‌جهت نیست كه امام راحل در نامه معروف خود به رئیس جمهور شوروی، او را به عرفان ابن عربی و ... دعوت می‌نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
0
0
كيواني: عرفان‌هاي نوظهور در ايران روز به روز رو به افزايش است. بايد دست‌اندركاران براي مبتلا نشدن جامعه جوانان فكري بكنند.
نظرات بینندگان