كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با رؤسای مراكز آموزش عالی گیلان به گفتوگو نشست
یک نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، علم و اقتصاد را مباحث مهمی در كشور خواند و گفت: تولید علم مبنای شكوفایی اقتصادی است.
استاندار گیلان با اشاره به امكانات خوب آموزشی در این استان گفت: بیش از یك سوم جمعیت گیلان درحال تحصیل هستند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، كیهان هاشمنیا روز شنبه در نشست اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با رؤسای مراكز آموزش عالی گیلان در رشت افزود: وضعیت سواد در استان در سطح بالایی است و با توجه به برنامهریزیهای صورتگرفته، تا یك سال و نیم آینده بیسوادی در گیلان ریشهكن خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بیشمار گیلان، بر لزوم رفع بیكاری در این استان تأكید و اظهار كرد: در همین راستا، شهر صنعتی چوكا واقع در شهرستان رضوانشهر آمادگی تأسیس دومین دانشگاه صنعتی كشور را دارد.
استاندار گیلان ادامه داد: گیلان اولین استانی است كه برای راهاندازی و تولید پرورش ماهی در قفس اقدام كرده و با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از سال گذشته تا كنون، ۴۰۰ كیلوگرم خاویار در خشكی در استان گیلان برداشت شده است.
هاشمنیا به گسترش پرورش كرم ابریشم در گیلان نیز اشاره و اظهار كرد: در دو سال و نیم گذشته تولید ابریشم از ۴۰۰ تن به یك هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافته است.
وی با بیان اینكه یك هشتم بقاع كشور در گیلان وجود دارد، تصریح كرد: حدود سه هزار مسجد در حوزههای حاشیه شهر داریم و سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر گردشگر به این استان سفر میكنند.
استاندار گیلان به فعالیت بزرگترین مرز صدور كالای همراه مسافر در گیلان اشاره و بیان كرد: ۴۰۰ هزار گردشگر از این راه وارد كشور میشوند.
وی امكانات موجود در گیلان را خوب توصیف كرد و یادآور شد: امكانات در گیلان به لحاظ جلگهای، كوهستان و كوهپایه نمونه كشور است.
یک نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، علم و اقتصاد را مباحث مهمی در كشور خواند و گفت: تولید علم مبنای شكوفایی اقتصادی است.
جبار كوچكینژاد افزود: مراكز آموزش عالی، از مراكز حساس هر استان است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ارتقاء آموزش عالی هر استان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و اظهار كرد: ارتقاء آموزش عالی موجب افزایش تولید میشود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به فعالیت دانشگاههای استان گیلان اشاره و خاطرنشان كرد: دانشگاه گیلان تنها دانشگاه دولتی است كه بهعنوان دانشگاه مادر فعالیت میكند.
وی تعداد دانشجویان در تمامی مراكز آموزش عالی استان گیلان را ۱۴۲ هزار دانشجو عنوان و تصریح كرد: این دانشجویان در مراكز آموزشی عالی استان گیلان، شامل دانشگاه علوم پزشكی، دانشگاه فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، دانشگاه پیام نور، آموزشكدههای فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان داشت: بر اساس بند (ب) ماده (۱۶)برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم و مراكز آموزش عالی مكلف شدند در طول برنامه نسبت دانشجو به تحصیلات تكمیلی را به ۲۰ درصد برسانند.
وی تعداد دانشجویان دوره دكتری و كارشناسی ارشد در استان گیلان را ۱۵ هزار نفر عنوان و اظهار كرد: حدود ۹۳۰ نفر در دوره دكتری و بقیه در مقطع كارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.
كوچكینژاد در ادامه سخنانش با بیان اینكه مردم اكثر شهرهای گیلان باسواد هستند، اظهار كرد: مردم این استان خواهان علم و دانش هستند.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: گسترش آموزش عالی، بدون امكانات و اعتبارات صدماتی را به همراه دارد.
محمدمهدی رهبری املشی با مهم دانستن توجه به آموزش عالی در كشور افزود: تركیب آموزش عالی در رشتههای مختلف باید درست باشد.
وی گیلان را قطب كشاورزی خواند و اظهار داشت: آموزش عالی باید به قطب كشاورزی توجه كند.
نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأكید بر ضرورت توجه به توزیع عادلانه آموزش در كشور، گفت: توزیع عادلانه آموزش تحقق نیافته است.
محمود شكری افزود: اعطای مجوز دانشگاه بدون برنامه بیشتر از نقش آن است.
همچنین رئیس دانشگاه گیلان در ادامه این نشست گفت: این دانشگاه به لحاظ رشد علمی، رتبه دوم كشوری را بهدست آورده است.
عبدالله حاتمزاده افزود: دانشگاه گیلان به لحاظ رشد مقالات از ۱۹۶ مقاله در سال 13۸۴ به بیش از دو هزار مقاله و از سه مجله به ۱۴ مجله در زمان حاضر رسیده است.
وی با بیان اینكه رشتههای دانشگاه گیلان از ۱۰۲ رشته در سال 13۸۴ به ۴۵۰ رشته در زمان حاضر رسیده است، اظهار كرد: تعداد استاد نیز از پنج نفر به ۳۷ استاد تمام رسیده است.
رئیس دانشگاه گیلان رشد تحصیلات تكمیلی در این دانشگاه را خوب توصیف كرد و خاطرنشان ساخت: هفت هزار و ۵۰۰ دانشجو در تحصیلات تكمیلی كارشناسی ارشد و دكتری در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند.
حاتمزاده اضافه كرد: با توجه به توسعه دانشكدهها و نیاز به تجهیزات، باید اعتبار ویژهای درنظر گرفته شود.
رئیس منطقه ۱۷ دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: دانشگاه آزاد در ایجاد اشتغال نقش مهمی دارد.
محمدحسین سرورالدین با بیان اینكه ۸۱۶ عضو هیأت علمی در مراكز دانشگاه آزاد اسلامی شاغل هستند، افزود: ۴۷ هزار و ۲۸۱ دانشجو نیز در مراكز دانشگاههای آزاد گیلان مشغول به تحصیل هستند.
وی اظهار داشت: متأسفانه تصویب رشته برای دانشگاه آزاد از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری نسبت به دانشگاههای دیگر به كندی انجام میگیرد كه مساعدت لازم در این زمینه نیاز است.
سرورالدین با اشاره به ایجاد رشته پزشكی در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان خاطرنشان كرد: استان گیلان با اینهمه پتانسیل و استعداد هنوز رشته پزشكی در دانشگاه آزاد ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این دانشگاه ۳۶۱ عضو هیأت علمی با چهار هزار و ۱۵۰ دانشجو دارد.
حسن بهبودی كیفیت آموزشی در دانشگاه علوم پزشكی گیلان را قابل قبول دانست و گفت: شش بیمارستان آموزشی در دانشگاه علوم پزشكی گیلان فعال است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان نیز در این نشست با تأكید بر ساماندهی دروس معارف در دانشگاهها گفت: گاهی اوقات دروس معارف در دانشگاهها مورد بیمهری واقع میشود.
حجتالاسلام سعید مهدوی با اشاره به اهمیت راهاندازی هیأتهای مذهبی دانشجویی افزود: هیأتهای مذهبی دانشجویی فضایی را برای ارتقاء معرفت، معنویات و اخلاق فراهم میكنند.
وی توجه به حجاب و عفاف در دانشگاهها با توجه به تهاجم فرهنگی را مهم دانست و اظهار داشت: باورهای دینی باید ترویج و مورد توجه قرار گیرد.
همچنین در ادامه نشست اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با رؤسای مراكز آموزش عالی گیلان، موانع اجرایی نشدن قانون شركتهای دانش بنیان با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس پارك علم و فنآوری گیلان در حاشیه این نشست در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا بیان داشت: مسائل و مشكلات موجود در زمینه اجرایی نشدن قانون شركتهای دانش بنیان كه سه سال از تصویب آن میگذرد، در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
مجید متقیطلب افزود: اجرایی شدن قانون شركتهای دانش بنیان جزء مطالبات شركتهای نوآور گیلان است و دولت این قانون را ابلاغ كرده و باید این قانون در سایه تعامل و هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و نیز معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری اجرا شود.
رئیس پارك علم و فنآوری گیلان ادامه داد: بر اساس قانون، سه میلیارد دلار اعتبار به صندوق نوآوری و شكوفایی اختصاص یافته كه هیأت امنای این صندوق باید با وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در این مورد هماهنگی لازم را انجام دهد.
متقیطلب اضافه كرد: در نشست كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مشكلات دیگر از جمله سرمایهگذاران خطرپذیر و قیمتگذاری فنآوری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
وی همچنین از امریه شدن افراد نوآور و نخبه در پاركهای علم و فنآوری برای توسعه شركتهای فنآور در دوران خدمت مقدس سربازی، چگونگی برقراری ارتباط با دانشجویان خارج از كشور و انجمنهای علمی داخل كشور برای توسعه فنآوری و تعمیق و توسعه آن در كشور بهعنوان دیگر مباحث مطرح شده در این نشست یاد كرد.
متقیطلب افزود: هماینك گیلان دارای ۲۰۰ شركت دانش بنیان است كه از نظر مالی، تولید و فروش محصولات و ممیزی تحت حمایت پارك علم و فنآوری گیلان هستند و استان از این نظر در كشور جزء برترینها محسوب میشود.
قانون حمایت از شركتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات مشتمل بر ۱۳ ماده و شش تبصره پس از تصویب در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی و با عنوان لایحه "حمایت از شركتهای دانش بنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات" در دی ماه سال ۱۳۸۹ از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی و در نامهای به رئیس جمهوری اعلام شد.
نشست اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با رؤسای مراكز آموزش عالی استان گیلان روزهای شنبه و یکشنبه در دانشگاه گیلان و زیباکنار برگزار شد.
اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور شناخت ظرفیتهای موجود، فهم عمیقتر موانع و مشكلات، ارائه راهكارهایی برای تقویت بیشتر ساختارهای آموزشی، تحقیقاتی و فنآوری در سفری دو روزه به استان گیلان آمدند.
۱۴۲ هزار دانشجو در حدود ۴۰ مركز آموزش عالی استان گیلان مشغول تحصیل هستند.