100 درصد چای خارجی در نمایشگاه چای ایرانی
اگر کمی با دقت بر روی بستهبندیهای این چایها توجه شود، عنوان چای 100 درصد خارجی بهخوبی در مشخصترین جای بستهبندی چای قابل مشاهده است.
دهمین نمایشگاه "چای ایرانی" بدون حضور چای ایرانی و با وضعیتی متفاوت از نام خود در هتل لاله تهران به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری ایانا، صنعت کالای اساسی و پرمصرف کشور در وسعتی کوچک و با 9 غرفه در کوچکترین سالن این هتل با متولیگری اتحادیه بازرگانان چای ایران به کار خود ادامه داد.
بارزترین وجه این نمایشگاه، حضور برندهای معروف چای در کشور بود که چای خارجی را در ایران بستهبندی کرده بودند یا واردکننده چای از هند و سریلانکا هستند.
اگر کمی با دقت بر روی بستهبندیهای این چایها توجه شود، عنوان چای 100 درصد خارجی بهخوبی در مشخصترین جای بستهبندی چای قابل مشاهده است.
درحالی که از نمایشگاه چای ایرانی صدای موسیقیهای هندی به گوش میرسید، تنها دو برند چای ایرانی حضور داشتند با غرفهای کوچک در مقایسه با چایهای خارجی که با پوشاندن لباسهای محلی بر تن فروشندگان خود، در حال عرض اندام به رقبای قدرتمند خارجی خود بودند.
دبیر اتحادیه چای طلای کوهپایه شمال حاضر در این نمایشگاه از وضعیت برگزاری این نمایشگاه و غلبه برندهای خارجی چای بر ایرانی گلایه میکند و خواهان برگزاری نمایشگاه چای ایرانی با حضور مسئولان دولتی، سازمان چای، اتحادیه چای کشور و فعالان چای داخلی است.
احمد جاننثار با اشاره به اینکه درحالی که چای ایرانی در بسیاری از کشورهای آسیا و بعضی از کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار میگیرد، اما در داخل کشور مورد پسند مصرفکنندگان ایرانی نیست، گفت: این نمایشگاه، نمایشگاه چای ایرانی نیست و تنها یک شرکت چای خاص ایرانی در آن شرکت کرده و مابقی آن ارائهدهنده چای از سریلانکا و هند هستند.
وی افزود: بازار مصرف داخلی با طعم چای خارجی شکل گرفته و تنها 20 درصد از مصرف چای در کشور، تولید داخل است.
وی در پاسخ به این سئوال که افزایش قیمت چای خارجی بر میزان مصرف چای داخلی تأثیری داشته است یا خیر، خاطرنشان کرد: افزایش مصرف چای داخلی در نتیجه کاهش قدرت خرید چای خارجی یک امر طبیعی است، ولی برای افزایش بیشتر سرانه مصرف چای ایرانی نیاز به اصلاح کاشت، ساختار و افزایش کیفیت چای داخلی داریم.
جاننثار ادامه داد: این سلیقه بهصورت ناصحیح بین افراد بهوجود آمده که چای با اسانس و رنگ را مصرف کنند، درحالی که بهطور معمول در هیچ کجای دنیا به این نوع چای تمایل نشان داده نمیشود.
وی تصریح کرد: چای ایرانی به کشورهای CIS، افغانستان، عراق، ترکیه و به مقدار کمتر به کشورهای اروپایی حدود هشت هزار تن صادر میشود و مشتریان دائمی چای باکیفیت ایرانی هستند.
این فعال بخش خصوصی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اطلاعرسانی و تبلیغات در زمینه مصرف چای سبز، میزان مصرف آن نسبت به گذشته افزایش یافته و صنایع تبدیلی تولیدکننده چای سبز داخلی مورد حمایت قرار گیرند.
دهمین نمایشگاه چای ایرانی با تمام کاستیهای خود ساعت هفت امروز به کار خود پایان میدهد. به امید اینکه در سال آینده به وضعیت چای کشور و افزایش تمایل مصرف خانوادههای ایرانی به چای تولیدشده و ساخت ایران توجه بیشتری شود.