پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

آزادراه رشت ـ قزوین همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از اتمام رودبار به سمت امامزاده هاشم نیز پل‌های آهنی عبوری دارای پیچ‌های خطرناک و آسفالت موج‌دار وجود دارد که این نقیصه هم هر از چند گاهی مشکلاتی به‌وجود می‌آورد.
رئیس جمهور اسفند سال 1388 با حضور در محل احداث پروژه آزادراه رشت ـ قزوین‌ این آزادراه را افتتاح کرد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، آزادراه رشت ـ قزوین، اولین آزادراهی است که از کوه‌های البرز می‌گذرد و با هدف تقویت محور تهران ـ رشت به انزلی که جزئی از مسیر کریدور بین‌المللی شمال‌ به جنوب بوده و یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور محسوب می‌شود، ‌احداث شده است.
به‌دنبال سفر مقام معظم رهبری در سال 1380 به استان گیلان و به دستور ایشان، عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده بود. این آزاد‌راه 10 تونل به طول 5.5 کیلومتر‌، 30 پل بزرگ و 440 پل کوچک دارد و طول آن 127 کیلومتر است.
با افتتاح این آزاد‌راه که 400 میلیارد تومان هزینه دربر داشته است، حدود 45 دقیقه در زمان مسافران صرفه‌جویی شد؛ اما علی‌رغم این محسنات، معایبی دارد که جان مردم را به خطر انداخته و برای رفع آن باید مسئولان عالی دولت هرچه سریع‌تر گام‌های مؤثری بردارند.
فقط در نقاط محمود آباد نمونه قزوین، حوالی جاده جدید قزوین به جاده قدیم رشت، ساوه و اصفهان و عوارضی بعد از رودبار (سراوان) روشنایی وجود دارد و خودرو‌ها در بقیه مسیر باید با ترس و دلهره از این آزادراه عبور کنند.
از دیگر مشکلات این بزرگراه می‌توان به حدود 80 کیلومتری قزوین به امامزاده هاشم و در بین تونل‌ها اشاره کرد که دو موج بسیار خطرناک با نشست آسفالت وجود دارد و اگر خودرویی با سرعت کمتر از 120 کیلومتر مجاز هم از آن عبور کند، امکان چپ کردن وسیله نقلیه سواری دور از انتظار نیست.
از سوی دیگر، هزینه عوارضی برای خودروهای سواری جهت عبور از آزادراه رشت به قزوین بیش از دو هزار تومان است؛ این درحالی است که اتوبوس‌ها با تعداد سرنشینان حدود 40 نفر، کمی بیشتر می‌پردازند و این امر سبب شده است برخی رانندگان از مسیر فرعی در حوالی قزوین برای فرار از پرداخت عوارض عبور کنند.
بعد از اتمام رودبار به سمت امامزاده هاشم نیز پل‌های آهنی عبوری دارای پیچ‌های خطرناک و آسفالت موج‌دار وجود دارد که این نقیصه هم هر از چند گاهی مشکلاتی به‌وجود می‌آورد.
یکی از رانندگان خطی مشغول به کار در مسیر رشت به قزوین و تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با اعلام این‌که حدود 480 دستگاه خودرو در این مسیر نسبت به ایاب و ذهاب مسافران اقدام می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه این آزادراه دارای موج‌های خطرناک و در زمستان برف‌گیر و لغزنده است.
وی که خود را بدیع‌الله باریاب معرفی کرد، اذعان داشت: 80 درصد رانندگان خودروهای خطی که ماهر هستند، سعی می‌کنند در فصل زمستان به‌دلیل وجود این‌گونه مشکلات به‌جای آزادراه از جاده قدیم رشت ـ قزوین عبور کنند، ولیکن برای خودروهای سواری عبوری امکان خطر و مرگ وجود دارد.
به گفته این راننده خطی که
حدود 12 سال است در مسیر رشت به تهران مشغول به فعالیت است، از امامزاده هاشم تا رودبار، آزادراه در فصل زمستان لغزنده است و ساخت آن به گونه‌ای است که قیفی است و آب فراوان در آن جمع می‌شود و خودروهای سواری که دارای فرمان هیدرولیک هستند، به‌سادگی در این مسیر لیز می‌خورند و خساراتی به‌بار می‌آید.
باریاب مدعی شد خودروی سواری وی که از آن به‌عنوان وسیله ایاب و ذهاب مسافران رشت به تهران استفاده می‌کند، به‌دلیل وجود این نقیصه در آزادراه فعلی دچار خسارت حدود 1 میلیون و 800 هزار تومانی شد و شرکت‌های بیمه نیز برای پرداخت خسارت پاسخگو نیستند.
این راننده با تصریح بر این‌که رانندگان خودروهای عبوری آزادراه قزوین به رشت از جمله‌ خطی‌ها، در شب‌ها برای عبور و مرور عذاب می‌کشند، ابراز داشت: اگر خدای نکرده هنگام شب وسیله نقلیه‌ای پنجر شود، یک روشنایی وجود ندارد و امکانات رفاهی به‌غیر از یک رستوران در ابتدای آزادراه قزوین به رشت وجود ندارد.
باریاب امکانات آزادراه قزوین به روشن از محدوده لوشان تا قزوین را صفر ارزیابی و تأکید کرد: مسیر فاقد روشنایی، رستوران، پمب بنزین و درمانگاه و دارای موج‌های خطرناک است و از مسئولان می‌خواهم هرچه سریع‌تر بیایند این جاده را از نزدیک مشاهده کنند و حداقل روشنایی مناسبی را برای آن درنظر بگیرند.
رئیس پلیس راه گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره وضعیت آزادراه رشت ـ قزوین اظهار داشت: جاده رشت به لوشان، شاهراه حیاتی گیلان و گلوگاه ارتباطی با مرکز کشور، جزء پرحادثه‌ترین جاده‌های استان محسوب می‌شود.
به گفته سرهنگ مجید جمشاد، محور رشت ـ لوشان به طول حدود 100 کیلومتر حدود یک درصد راه‌های ارتباطی گیلان را شامل می‌شود و طی شش ماه سپری شده امسال، شاهد وقوع 250 فقره انواع تصادف و درپی آن، مرگ 21 نفر بوده که به‌تنهایی درصد قابل توجهی از تصادفات و تلفات جاده‌ای گیلان را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: این محور که شامل جاده قدیم و در سالیان اخیر در امتداد آن از امامزاده هاشم به سمت قزوین، آزادراهی در دو قطعه احداث شده است، شرایط بسیار ویژه و استراتژیکی دارد.
وی ابراز کرد: این مسیر از یک‌سو مهم‌ترین و کوتاه‌ترین راه ارتباطی گیلان به مرکز کشور قلمداد می‌شود و از سوی دیگر، راه ارتباطی شهرستان رودبار و چند شهر دیگر استان را به مرکز استان فراهم می‌کند که این عوامل سبب شده تا محور رشت به لوشان مهم‌ترین و پرتردد‌ترین جاده استان به‌حساب آید.
جمشاد تصریح کرد: با احداث آزادراه نیمه تمام و ناقص حد فاصل منجیل تا رودبار به طول 11 کیلومتر رشت به قزوین، مقدار زیادی از مشکل ترافیک حل و سرعت و ایمنی بیشتر ترافیک محقق شده است.
وی اذعان کرد: دو طرفه بودن جاده قدیم، نبود آزادراه در منطقه منجیل تا رودبار، فقدان روشنایی در مسیر تردد، عدم انسداد مناسب حاشیه آزادراه و تردد احشام در مسیر این راه و عدم احداث راه‌های دسترسی مناسب برای روستاهای کنار آزادراه که سبب ورود ماشین‌آلات، احشام و موتورسیکلت به آن می‌شود، عدم نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ... همه و همه سبب شده تا این راه مهم سومین محور پرحادثه استان لقب گیرد.
فرمانده پلیس راه گیلان معتقد است: تردد کامیون‌ها و تریلر‌ها در جاده قدیم به همراه و در کنار خودروهای سواری سبب بروز حوادث مختلفی می‌شود و عمده علت به‌وجود آمدن حوادث در جاده قدیم رشت به لوشان، تجاوز و انحراف به چپ و در آزادراه، عدم رعایت سرعت مطمئنه است.
جمشاد تأکید کرد: تسریع در احداث قطعه باقی‌مانده از آزادراه در حد فاصل رودبار تا منجیل، نصب روشنایی آزادراه، انسداد کامل حاشیه آزادراه، احداث زیرگذر و روگذر برای تردد ساکنین اطراف این راه، رفع نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌های تند جاده قدیم، استفاده از تجهیزات مدرن کنترل ترافیک می‌تواند راهکار مناسب برای کاهش تصادفات در این محور مهم و حساس استان محسوب شود.
همچنین نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با ابراز عدم تمایل خود برای بیان مشکلات فعلی آزادراه رشت به قزوین، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی را دعوت کردیم و هفته گذشته به گیلان آمد و وعده داد که بحث راه آهن و 11 کیلومتر باقی‌مانده آزادراه در شهرستان روبار را تا پایان دولت دهم حل و تحویل نماید.
عطاء‌الله حکیمی خاطرنشان کرد: علی نیکزاد در حضور خبرنگاران قول قطعی داده تا پایان دولت دهم این مشکل را حل کند و ضمن تشکر از دولت و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، فکر می‌کنم انتقاد نکنیم و مشکلات را بیان ننماییم، بهتر است.
وی تأکید کرد: اگر رئیس پلیس راه گیلان در این شرایط انتقاد کرده، کار درستی نبوده، چون الآن آقایان محبت کردند و می‌خواهند کار بکنند، کلی هم بودجه گذاشتند و وزیر راه و شهرسازی در حضور خبرنگاران این موضوع را اعلام کرده است.
گیلک
|
Thailand
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
0
0
گیلک دور از وطن: آقای حکیمی عزیز! از این‌که لطف کردید و آقای وزیر را که این بزرگراه با همه نقایص فنی و ساختاری در زمان استاد بزرگ ایشان دکتر بهبهانی افتتاح شده بود، به گیلان آوردید، دست‌تون درد نکنه. اما این‌که به رئیس پلیس راه خرده می‌گیرید که چرا ایراد گرفته و اعتراض کرده، حرف چندان به‌جایی نیست. بزرگراهی را با همه نقایص ساخته و با عجله و دستپاچگی افتتاح کرده‌اند و حفظ نظم ترافیکی آن را به‌دست پلیس داده‌اند. بگذریم از این‌که همین نقایص، دستاویزی برای برخی از مأمورین پلیس شده تا جریمه‌ها را به‌راحتی اعمال کنند! ولی توجه به این نکته ضروری است که اعمال قانون در جاده با دشواری‌های فعلی، بسیار دشوار است و این امر، وظیفه پلیس را سنگین می‌کند. وقتی دیگران پاسخگو نیستند، خبرنگار به سراغ کسانی می‌رود که بتوانند به‌درستی و کارشناسانه پاسخ دهند و عیب‌ها را بگویند. چه انتظاری دارید که از کار خوب تعریف کنیم و اشکال کارهای بد را نگوییم؟ این نگاه شما با تعالیم دینی و آداب اجتماعی مغایرت دارد.
نظرات بینندگان