پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
رئیس پلیس راه گیلان:

جاده‌های گیلان فاصله فراوانی با استانداردهای دنیا و حتی كشور خودمان دارد

سرهنگ مجید جمشاد از محورهای رشت ـ چابكسر، انزلی ـ آستارا، رشت ـ لوشان، فومن ـ سراوان و حسن رود ـ زیبا كنار به‌عنوان پرحادثه‌ترین جاده‌های استان گیلان نام برد.
رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به اهمیت جان انسان‌ها گفت: نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان گیلان برای آگاهی رانندگان از چگونگی وضعیت راه‌ها و رعایت احتیاط بیشتر از طریق رسانه‌های گروهی اعلام می‌شود.
سرهنگ مجید جمشاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، در مرحله اول این معرفی، از محورهای رشت ـ چابكسر، انزلی ـ آستارا، رشت ـ لوشان، فومن ـ سراوان و حسن رود ـ زیبا كنار به‌عنوان پرحادثه‌ترین جاده‌های استان گیلان نام برد.
وی افزود: بر اساس آمار و ارقام موجود، در شش ماه گذشته 147 نفر معادل 42 درصد كشته‌های حوادث جاده‌ای گیلان تنها در پنج محور استان به طول حدود 400 كیلومتر كه چهار درصد كل راه‌های استان را شامل می‌شود، اتفاق افتاده است.
وی از تقاطع‌های آنتنی، دور برگردان‌های غیراستاندارد، جاده‌های فرعی و روستایی فراوان و فاقد روشنایی و شانه خاكی جاده‌های اصلی دوطرفه و جداسازی نشده، وجود اختلاف سطح در جاده‌ها و عدم نصب حفاظ مناسب، وجود درخت در حاشیه راه‌ها بدون نصب حفاظ، كمبود علائم و تابلوها و عدم وجود شیب مناسب را از جمله عوامل حادثه‌خیز بودن این راه‌های استان گیلان عنوان كرد.
جمشاد اظهار كرد: جاده‌های گیلان به دلیل ویژگی خاص جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و ترافیكی منحصر به فرد استان، به‌واسطه مسافرپذیر بودن آن فاصله فراوانی با استانداردهای دنیا و حتی كشور خودمان دارد كه این موضوع در افزایش حوادث و صدمات ناشی از تصادفات جاده‌ای استان مؤثر است.
وی آگاهی از خطر را در پیشگیری از بروز حوادث بسیار مؤثر دانست و گفت: یكی از اقدامات مؤثر به منظور كاهش تصادفات جاده‌ها، اطلاع‌رسانی به‌موقع از خطرات و نقاط حادثه‌خیز جاده‌هاست كه می‌تواند به راننده در اتخاذ نحوه رانندگی مناسب در محورهای پرخطر كمك كند.
رئیس پلیس راه گیلان سه ضلع ترافیك را شامل وسیله نقلیه، راه و انسان خواند و اضافه كرد: این عوامل نقش به‌سزایی در كیفیت ترافیك ایفا می‌كنند، به‌طوری كه راه ایمن با دارا بودن شرایط استانداردهای روز دنیا در كاهش حوادث و صدمات ناشی از بروز تصادفات جاده‌ای نقش انكارناپذیری دارد.
وی ادامه داد: در كشورهای پیشرو در كنار آموزش انسان به‌عنوان استفاده‌كننده از خودرو و راه، تلاش گسترده‌ای در جهت ارتقاء كیفیت جاده‌ها و ایمنی خودروها صورت می‌گیرد كه نشان از اهمیت این دو ركن ترافیكی دارد.
جمشاد از رانندگان خواست تا همواره با سرعت مطمئنه و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی سفری ایمن را برای خود و دیگران رقم بزنند.
رئیس پلیس راه گیلان در تشریح یکی از
نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان گیلان گفت: محور رشت ـ لوشان به طول یکصد کیلومتر، شاهراه حیاتی استان و گلوگاه ارتباطی با مرکز کشور، از پرحادثه‌ترین جاده‌های استان است.
وی با بیان این‌که محور رشت ـ لوشان یک درصد از راه‌های ارتباطی استان را شامل می‌شود، افزود: طی شش ماه نخست امسال، 250 فقره تصادف در این محور به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن 21 نفر از هموطنان‌مان شده است.
وی اضافه کرد: این آمار به تنهایی شش درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای گیلان را به خود اختصاص داده است.
رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به موقعیت بسیار ویژه و استراتژیک این محور اظهار داشت: این محور که شامل جاده قدیم و در سال‌های اخیر در امتداد آن از امامزاده هاشم به سمت قزوین، آزادراه در دو قطعه احداث شده است، مهمترین و کوتاه‌ترین راه ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب می‌شود.
جمشاد ادامه داد: این محور همچنین راه ارتباطی شهرستان رودبار و چند شهر دیگر گیلان را به مرکز استان فراهم می‌کند که این عوامل سبب شده تا محور رشت به لوشان مهمترین و پرترددترین محور استان محسوب شود.
وی دو طرفه بودن جاده قدیم، نبود آزادراه در منطقه منجیل تا رودبار، فقدان روشنایی در آزادراه، عدم انسداد مناسب حاشیه آزادراه و تردد احشام در مسیر این راه را از دلایل حادثه‌خیز بودن این محور دانست.
رئیس پلیس راه گیلان نبود راه‌های دسترسی مناسب برای روستاهای کنار آزادراه که سبب ورود ماشین‌آلات کشاورزی و موتورسیکلت به داخل آزادراه می‌شود را از دیگر دلایل حادثه‌خیز بودن این محور عنوان کرد.
وی علت عمده بروز حوادث در جاده قدیم رشت ـ لوشان را تجاوز و انحراف به چپ و در آزادراه، رعایت نکردن سرعت مطمئنه ذکر و اضافه کرد: شتاب بخشی در احداث قطعه باقی‌مانده از آزادراه در حد فاصل رودبار تا منجیل، نصب روشنایی آزادراه، انسداد کامل حاشیه آزادراه، احداث زیرگذر و روگذر برای تردد ساکنان اطراف این راه، رفع نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌های تند جاده قدیم و استفاده از تجهیزات مدرن کنترل ترافیک، راهکاری مناسب برای کاهش تصادفات در این محور مهم و حساس است.
جمشاد همچنین با
تشریح یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان گیلان، با هشدار به تمامی رانندگان عبوری از جاده فرعی پیربازار به ضیابر در محور رشت تأکید کرد: با توجه به وقوع 169 تصادف و 10 کشته در هفت ماه امسال، این جاده یکی از پرخطرناکترین محورهای فرعی گیلان شناخته شده است.
وی افزود: 3.5 درصد تصادفات امسال استان، فقط در این محور فرعی به طول 55 کیلومتر که 0.4 درصد کل راه‌های آسفالته گیلان را شامل می‌شود، به وقوع پیوسته است.
وی با تأکید بر این‌که 2.4 درصد کل کشته‌های استان و 3.5 درصد کل تصادفات گیلان تنها در 0.4 درصد راه‌های استان اتفاق افتاده و حاکی از پرخطر بودن این جاده فرعی است، ادامه داد: این محور به نوعی به‌عنوان کوتاه‌ترین محور مواصلاتی شهر رشت با شهرستان‌های تالش و آستارا و استان اردبیل محسوب می‌شود.
رئیس پلیس راه گیلان با بیان این‌که حجم تردد انواع خودروهای سبک و سنگین در طول شبانه روز در این جاده بالا است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این جاده فرعی با توجه به عرض کم معبر و علائم راهنمایی و رانندگی منصوبه، پاسخگوی این میزان عبور و مرور نمی‌باشد.
وی اضافه کرد: همچنین به‌علت جدا نشدن مسیر رفت و برگشت در این جاده و ارتکاب حرکات غیرمجاز و تخلف برخی رانندگان، همواره شاهد وقوع تصادفات رخ به رخ شدید همراه با تلفات هستیم.
جمشاد به تمامی رانندگان و مسافرانی که از این محور برای تردد استفاده می‌کنند، خواست با درک وضعیت کنونی این جاده، به‌ویژه مسکونی بودن حاشیه این جاده و تردد زیاد عابران پیاده و وسایل نقلیه کشاورزی در طول و عرض معبر، با احتیاط و با سرعت مطمئنه تردد کنند و از عجله و شتاب بی‌مورد و تخلفات حادثه‌ساز بپرهیزند.
نظرات بینندگان