نماينده سابق لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت:
به اندازه مشتركات هدفگذاري كنيم تا به وحدت برسيم
ايرج نديمي، اظهار كرد: گروههاي چپ و راست در كشور ما عموماً با بحرانهايي روبهرو هستند كه بخشي از آنها محدود به عناويني چون مطلقگرايي است. به تعبير ديگر، اگر همه گروههاي سياسي متناسب با واقعيات، نه از باب تسليم شدن مقابل آن، بلكه به نسبت امكانات و شرايط، اهداف خود را تحليل و ارزيابي كنند، امكان همانديشي و همراهي بيشتري وجود دارد.
نماينده سابق لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت، گفت: وحدت به تناسب اهداف و اعتقادات در بين گروهها، اعم از چپ و راست عملي خواهد شد. هر اندازه بتوانيم مشتركات خويش را مطرح كنيم و به اندازه مشتركات هدفگذاري كنيم، احتمال وحدت در بين گروهمان بيشتر خواهد شد.
ايرج نديمي در گفتوگو با خبرگزاري ايسنا، اظهار كرد: گروههاي چپ و راست در كشور ما عموماً با بحرانهايي روبهرو هستند كه بخشي از آنها محدود به عناويني چون مطلقگرايي است. به تعبير ديگر، اگر همه گروههاي سياسي متناسب با واقعيات، نه از باب تسليم شدن مقابل آن، بلكه به نسبت امكانات و شرايط، اهداف خود را تحليل و ارزيابي كنند، امكان همانديشي و همراهي بيشتري وجود دارد. به عنوان نمونه، مسائل خارجي، هستهاي و تحريمها از يكسو و نياز كشور و چشمانداز از سوي ديگر باعث ميشود رويكردهاي مبتني بر وحدت وجود داشته باشد.
وي، افزود: اگر گروههاي راست و چپ صرفاً در محدوده ذهني خود و آرمانگرايي محض به ارزيابي افراد و اشخاص بپردازند، به هيچ وجه نميتوانند به وحدت و حتي ائتلاف نزديك شوند. اما اگر در راستاي تعريف هدفها، بخشي را كه قابل اشتراك بينشان است مورد توافق قرار دهند و بهجاي اينكه همه واحدها را يكي كنند، بخش عمدهاي از آن را قابل اجرا و عملياتي نمايند، بيترديد امكان وحدت وجود دارد.
وی، خاطرنشان كرد: در دو گروه سياسي حاكم با تضاد عقيدتي در بين هر گروه و يا حتي به جهاتي در بين دو گروه روبهرو نيستيم؛ بلكه بيشتر اختلافات مربوط به بخشهاي اخلاقي، رفتاري و ارتباطي است. به تعبير ديگر، اگر افراد قبول كنند ديگراني هم هستند، افكار ديگري هم وجود دارد و نظريات قابل توجه و اعتنايي هست، اين امكان وجود دارد كه به هم نزديك شوند و به همان اندازه هم ميتوانند در مقاطع متفاوت كوتاه مدت، ميان مدت يا بلندمدت با هم همكاري كنند.
نديمي، تأكيد كرد: عمده نيازي كه دو گروه سياسي در كشور يا گروههاي سياسي خاص به هم دارند اين است كه هدفها را تعريف كنند و عمليات و اجراي آن را درنظر بگيرند، زمانبنديها را مشخص كنند، به عنوان پروژه به آن نگاه كنند و بهجاي آنكه از هركس توقع ويژگيهايي را داشته باشند كه امكان تحققش وجود ندارد، بيشتر به بخش عملياتيشدن و امكان اجراي آن و دور از جزمانديشي، دگماتيسم و مطلقانگاري بپردازند. در چنين شرايطي بين گروههاي سياسي چپ و راست يا درون هر گروه امكان وحدت بهوجود خواهد آمد.
نماينده دورههای ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حركت كه سياست هم تابعي از آن است، عموماً با عواملي روبهرو است كه آن عوامل چه در بخش محركين، انگيزه، كشش و چه در بخش تهديدات، آسيبها، موانع و چه امكانات و منابع و رهبري و مديريت به هر صورت امر طبيعي و عادي و تقريباً جهانشمول است. در حركت بايد كاملاً معلوم شود هدف كجاست، با چه امكاناتي ميخواهيم جلو برويم و چه موانعي پيش رو داريم. يا محركين و رهبرانمان چه كساني ميتوانند باشند تا به تناسب آن بتوانيم به وحدت درون گروهي و درون مجموعهاي برسيم.
وي، اضافه كرد: به عنوان نمونه، در بخشهاي سياسي و انتخابات در كشور ما همواره بر اساس جهتگيريهايي كه تعريف شده، نزديكيهايي كه وجود دارد و نوع ارتباط اخلاقي به يكديگر نزديك يا از هم دور ميشويم. به نظر ميرسد گروههاي سياسي در ايران بايد براي موضوع انتخابات يك فصل ارتباط تعريف كنند؛ چرا كه در انتخابات، چپ و راست به هر صورت محورهايي تحت عنوان وحدت و يا افترا تعريف ميكنند كه اگر در دو گروه به درستي شناسايي و تحليل شود و از برخي خردهبينيها، انگارههاي منفي و تشكيكها دوري شود، امكانش هست كه انسجام، وحدت و نزديكي ايجاد شود.
نديمي، گفت: اساساً انتخابات در ايران همواره عاملي بوده كه دو گروه سياسي را به هم نزديك كرده و باعث شده هم اصولگرايان و هم اصلاحطلبان به نسبت موضوع انتخابات، مشكلات، اهداف و راهبرد خود را تحليل كنند و به همين دليل امكان اين وجود داشته كه انتخابات فصل وحدت باشد؛ چرا كه پس از انتخابات، عموماً افراد نقد آزادانهتري دارند، اما زمان انتخابات سعي ميكنند با روحيه تساهل، تسامح، كتمان و ناديده گرفتن انتقادات، امكان نزديكي را فراهم كنند.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم، تأكيد كرد: عمده توقع اين است كه همچنان كه تجربه سه دهه اخير نشان داده، انتخابات فصل مشترك وحدت باشد؛ به اين معنا كه ميخواهيم چه اهدافي را تعقيب كنيم و به تناسب تعريفي كه از حركت داريم، حدوث و زوال را مشخص كنيم كه چه چيزهايي بايد ناديده گرفته شود و چه چيزهايي بايد ديده شود تا نهايتاً ائتلاف و وحدت شكل بگيرد.