افتتاح راه آهن قزوین ـ رشت؛ واقعیت یا وعدهای دروغین؟!
مصاحبه معاون وزیر راه و شهرسازی با خبرگزاری مهر که عیناً در ذیل نقل شده است، میزان صداقت و شفافیت مدیران دولت را دقیقاً نشان داده است...
معاون وزارتخانهای که زمان افتتاح بیش از 95 درصد طرحهای عمرانی مربوط به وزارتخانهاش از سال 1389 به سالهای 1391 تا 1394 منتقل شده است، خبر از طرحهای وزارتخانهاش ندارد و با وعدههای دروغین و کذب، از افتتاح راه آهن قزوین ـ رشت تا پایان امسال خبر میدهد؛ درحالی که کمتر از 30 درصد طرح اجرا شده و در قانون بودجه پیشنهادی سال 1391 که فصل راه آهن توسط همین معاون وزیر بودجهبندی شده است، افتتاح این طرح به سال 1394 حواله شده است.
به گزارش "لاهیگ" به نقل از وبلاگ "اقتصاد تالش"، مصاحبه معاون وزیر راه و شهرسازی با خبرگزاری مهر که عیناً در ذیل نقل شده است، میزان صداقت و شفافیت مدیران دولت را دقیقاً نشان داده است و با این وعدهها یاد ماکس وبر میافتم که عقیده دارد انقلابها همیشه در اثر تضاد طبقاتی رخ نمیدهند، بلکه بیشتر در اثر عملی نشدن وعدههای داده شده به تودهها و دلسردی تودهها از وعدههای دروغین رخ میدهد!
معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال گیلان به شبکه ریلی کشور تا آخر سال مالی امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صادقی عصر روز سهشنبه در بازدید از پروژه راه آهن گیلان در رودبار اظهار داشت: راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا بزرگترین پروژههای ملی کشور هستند و نقش مهمی در توسعه عمران و آبادانی ایران اسلامی دارند.
وی عنوان کرد: این پروژه کشورهای آسیایه میانه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین شمال کشور را به جنوب وصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه آهن گیلان یک ظرفیت مناسب حمل و نقل و ترانزیتی در کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: ایجاد درآمد سرشار و اشتغال مولد از دیگر مزیتهای این پروژه است که در کریدور بینالمللی شمال ـ جنوب واقع شده است.
وی افزود: طول این پروژه 205 کیلومتر و یکی از شاهکارهای فنی کشور به دلیل وجود تونلها و پلهای بسیار زیادی که در این مسیر قرار دارند، میباشد.
صادقی ادامه داد: از مجموع 22 کیلومتر تونل در این مسیر، تا کنون 15 کیلومتر حفاری و قابل استفاده است.
وی گفت: همچنین 15 کیلومتر پل با ویژگیهای خاص در مسیر اجرای پروژه راه آهن گیلان وجود دارد که تا کنون 9 کیلومتر از این پلها به اتمام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه تا کنون 350 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است، افزود: برآورد کلی برای تکمیل راه آهن گیلان هزار میلیارد تومان است.
وی اظهار امیدواری کرد: این پروژه یک سال قبل از برنامه زمانبندی به اتمام خواهد رسید، درحالی که طبق زمانبندی باید این پروژه در سال 1392 به بهرهبرداری برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محور ریلی قزوین ـ رشت ـ انزلی در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب قرار دارد و محور امیرآباد ـ ساری ـ تهران به موازات این محور، ولی در نیمه شرقی کشور همین نقش را ایفا میکند.
با احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی، فاصله ریلی بندر انزلی تا تهران به 366 کیلومتر میرسد، درحالی که فاصله بندر امیرآباد تا تهران 410 کیلومتر است.
علاوه بر آن، محور امیرآباد ـ رستمکلا ـ ساری ـ تهران به علت عبور از منطقه فوقالعاده ذوعارضه به طول حدود 100 کیلومتر، گلوگاه ارتباط ریلی در کریدور شمال ـ جنوب تلقی میشود.
طول مسیر راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی حدود 205 کیلومتر است که با احداث آن، ارتباط ریلی استان گیلان با شبکه راه آهن کشور برقرار میشود.
همچنین از طریق بندر مهم انزلی، ترابری ریلی و ترانزیتی کریدور شمال ـ جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را دربر خواهد گرفت، تسهیل و ارتقاء مییابد.