یک پژوهشگر ایرانی ـ فنلاندی که در زمینه مردمشناسی فعالیت دارد، اخیراً تغییر عادتهای ایرانیان در زمینه نوشیدن چای را موضوع تحقیق خود قرار داده و مستندی درباره آن تهیه کرده است که "جامعه چای و قهوه" نام دارد.
یک پژوهشگر ایرانی ـ فنلاندی که در زمینه مردمشناسی فعالیت دارد، اخیراً تغییر عادتهای ایرانیان در زمینه نوشیدن چای را موضوع تحقیق خود قرار داده و مستندی درباره آن تهیه کرده است که "جامعه چای و قهوه" نام دارد. به گزارش "لاهیگ" به نقل از "جدید آنلاین"، رُزماری کیوی یروی (Rose-Marie Kivijärvi) که در ایران متولد شده و سالها در این کشور زندگی کرده و اینک ساکن بریتانیاست، در این مستند نشان میدهد که نوشیدن چای در ایران چه ویژگیهایی دارد و در میان ایرانیان چه افسانهها و باورهایی در این زمینه رایج است. "چای در ایران نقش شراب را در فرانسه دارد." رزماری میگوید، مثل فرانسه که شراب سرخ در مراسم مختلف از جشن ازدواج گرفته تا کنار میز غذا حضور دارد، چای هم در بیشتر لحظات زندگی ایرانیها حاضر است. بسته به طبقه اجتماعی و سبک زندگی، شکل نوشیدن چای هم متفاوت است. مثلاً خانوادههای سنتی چای را در قوری دم میکنند و آن را در استکان میریزند و در نعلبکی میگذارند و به مهمانشان تعارف میکنند. درحالی که طبقه متوسط شهری تمایل بیشتری به ریختن چای در فنجان دارد و به مهمان میگویند چای حاضر است و هر وقت خواست بگوید تا برایش بریزند یا اصلاً خودش برای خودش هر وقت خواست، چای بریزد. زندگی پرسرعت و نیمه ماشینی در تهران، الگوی زندگی ساکنان این شهر را آرام آرام تغییر میدهد. نوشیدن چای فوری یادآوری میکند که سایر نوشیدنیهای رایج را هم میتوان به همین سرعت آماده و مصرف کرد. قهوه فوری در این میان به کمک آمده و آنچنان که مستند رزماری نشان میدهد، دوباره این نوشیدنی را که از دوره پهلوی دوم خواصپسند و تجملی شده بود، به زندگی روزمره ایرانیها وارد میکند. رزماری میگوید که برخلاف سالهای دوری که او در ایران زندگی میکرده و قهوه چندان طرفداری نداشته، حالا میزبانها از مهمانانشان میپرسند چای می خواهند یا قهوه؟ اما این شرایط در محیطهای بیرون از خانه و مراکز اداری متفاوت است. درحالی که نوشیدنی اصلی مردم ایران را میتوان چای دانست، یافتن این نوشیدنی در سطح شهر تهران، بهخصوص از میانه شهر به بالا کار سادهای نیست؛ به دلیل ارزان بودن نسبی چای، به سختی میتوان نوشیدنی مورد علاقه ایرانیان را در کافههای تهران یافت. قهوه به مراتب در دسترستر است، چون برای فروشندگان پرسودتر است. با این حال، چای حرف اول را در خانه ایرانیها میزند؛ چه بر سر سماور دم شود که یک وسیله وارداتی از روسیه است و بیشتر در خانههای سنتی و قدیمی یافت میشود، چه بر سر کتری و بر سر اجاق گاز که در بیشتر خانههای ایرانی اینگونه است و چه در چایسازهای برقی که بیشتر در خانه زوجهای جوان دیده میشود. ماده این چایها هم چای سیاه است و اگر نوشیدن دم کرده گل گاوزبان را استثناء کنیم، هنوز تمایلی به نوشیدن چایهای دیگر، از جمله انواع چای سبز، دیده نمیشود. ایرانیها چگونه چای می نوشند؟ بر اساس مطالعات خانم کیوی یروی، مشتری عمده چای مرغوب ایرانی، مردمان مناطق شمالی ایران و خانوادههای سنتیتر هستند، ولی در شهری چون تهران بیشتر به چایهای خارجی با عطر و اسانسهای افزودنی تمایل دارند. خانم کیوی یروی برای انجام این تحقیق به مناطق مختلف تهران رفته و از چند شهر شمال ایران، از جمله رشت و لاهیجان، دیدن کرده است. او میگوید چای پررنگ هم مشتریان خود را دارد، اما در قهوه فروشی شهرهای بزرگتر نه تنها چای به شکل دمکرده و سنتی به سختی یافت میشود که اگر هم پیدا شد، کسی دیگر نمی پرسد چای پررنگ میخواهید یا کمرنگ؟ چون چای کیسهای یک رنگ بیشتر ندارد و اختیار نگاه داشتن چای در آب جوش هم به دست قهوهچی است، نه خود شما. همه چیز در ایران در حال تحول و تغییر است. شکل و نحوه و آداب نوشیدن چای و قهوه هم به تبع سبک زندگی و الگوهای مدرن در حال تحول است و چه بسیار عادتهایی که در این میان دارد به فراموشی سپرده میشود، بدون اینکه توجه مردمشناسان و پژوهشگران را به چرایی و اهمیت آن جلب کند؛ و این همان چیزی است که رزماری کیوی یروی سعی در نشان دادن آن دارد. این گزارش از اینجا قابل دریافت و مشاهده است.