با نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دستهبندیهای خاص از طرف جناحها و کاندیداهای مختلف، تنور انتخابات نیز رو به گرم شدن میرود و در این میان نقش مطبوعات از اولویت خاصی برخوردار خواهد بود. مطبوعات در انتخابات نقشی مهم و تأثیرگذار در جهت اطلاعرسانی و آگاهی بخشیدن صحیح، صادقانه، عالمانه و همچنین شفاف را برای مردم ایفا میکنند و این نقش زمانی خود را نشان میدهد که نمایندهای روانه مجلس میشود. در نظام سیاسی ـ اجتماعی کشور، نهادی همچون مجلس شورای اسلامی در تعیین و ترسیم اهداف خرد و کلان جامعه جایگاه خاصی دارد و میتواند سرنوشت مملکت را تغییر دهد. بنابراین وظیفه و جایگاه مطبوعات در انتخابات از این جهت مهم است که میتواند سرنوشت کاندیداها را به صورت مستقیم و سرنوشت مملکت را به صورت غیرمستقیم تغییر دهد. یکی از سئوالاتی که از دیرباز ذهن خیلی از افراد فعال در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... را به خود معطوف ساخته این است که ضرورت چاپ و نشر مطبوعات در جوامع بشری چیست؟ و در نظام جمهوری اسلامی ایران مطبوعات چه رسالتی برعهده دارند؟ امروزه مطبوعات در جوامع بشری به واسطه نقش کلیدی و مهمی که در کنترل عملکرد دولتمردان دارند به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته شده و از شاخصهای توسعهیافتگی و پیشرفت بهشمار میآیند و این درحالی است که اصول و اعتقادات اسلامی و باورهای دینی و ارزشهای اجتماعی ایران اسلامی همانند سایر حوزهها در موضوع مطبوعات نیز تأثیرگذار بوده و بر حساسیت مطبوعات در تنظیم روابط اجتماعی و افزایش آگاهیها و رشد و بالندگی فرهنگی افزوده است. مطبوعات و رسانهها روح و اندیشه ملتها را سمتدهی مینماید و به همین خاطر است که رد پای مطبوعات در همه تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و دیگر رویدادها به خوبی قابل رؤیت و پیگیری است. این ایفای نقش و تأثیرگذاری باعث گردیده تا مطبوعات به نوعی آموزشگاه اجتماعی و نهاد اساسی جامعه مدنی به حساب آید که افکار و اعمال افراد را بازیابی و سمتدهی نموده و در درازمدت، یک ملت را جهت نیل به ارزشهای والای پذیرفته شده و اهداف کلانش یاری میرساند. قطعاً صاحبان مطبوعات و رسانهها و سایر دستاندرکاران این حوزه به خوبی بر این نکته واقفاند که به عنوان زبان گویای مردم وظیفه دارند همواره منافع عمومی و ملی را بر منافع فردی و گروهی ترجیح داده و در همه حال متوجه مسئولیت خطیر خود باشند تا آسیبی به این نقش و سمت پرارزش که در واقع رسالت مطبوعات محسوب میشود وارد نگردد. شکی نیست که نقش مطبوعات در افزایش آگاهى و معرفت عمومى مردم برای پیشرفت و تداوم نظام اسلامى یک نقش حقیقى، مؤثر و سازنده بهشمار میآید و از نگاه عمیقتر میتوان گفت: در جمهوری اسلامی ایران، رسالت اصلی مطبوعات، صیانت از اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است که زحمات زیادی برای برقراری آنها کشیده شده و خونهای مقدسی برای پاسداری از این اهداف و آرمانها به زمین ریخته شده است. مراجعه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان "قانون مادر" و قانون مطبوعات به عنوان "قانون مرجع" میتواند در تطبیق وضعیت فعلی مطبوعات با اهداف تعریف شده برای آنها کمک شایانی نماید. اصل ۲۴ قانون اساسی در مورد نشریات و مطبوعات اشعار میدارد: "نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند. تفسیر آن را قانون معین میکند." قانون مطبوعات نیز پس از تعریف حقوقی مطبوعات در فصل اول خود، در فصل دوم به رسالت مطبوعات پرداخته و در پنج بند که در قالب ماده ۲ نوشته شده، رسالت مطبوعات در نظام جمهوری اسلامی ایران را اینگونه اعلام مینماید: ماده ۲- رسالتی که مطبوعات در نظام جمهوری اسلامی برعهده دارند، عبارت است از: الف) روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در یک یا چند زمینه مورد اشاره در ماده 1 ب) پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است ج) تلاش برای نفی مرزبندیهای کاذب و تفرقهانگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر، مانند دستهبندی مردم بر اساس نژاد، زبان، رسوم، سنن محلی و ... د) مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری (اسراف، تبذیر، لغو، تجمل پرستی، اشاعه فحشاء و ...) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضائل اخلاقی ﻫ) حفظ و تحکیم سیاست نه شرقی نه غربی تبصره- هریک از مطبوعات باید حداقل در تحقق یکی از موارد فوقالذکر سهیم و با موارد دیگر به هیچ وجه در تضاد نبوده و در مسیر جمهوری اسلامی باشد. کلام خود را مزین میسازم به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که بارها و بارها بر رسالت سنگین و سرنوشتساز نویسندگان، مطبوعات و نشریات تأکید نموده و در هر موقعیتی این وظیفه خطیر را متذکر میشدند: "نشریه، بسیار خوب است در صورتی که محتوای آن محتوای آموزنده باشد و دستاندرکاران آن متعهد باشند، این نشریه رأس همه امور میشود. انسان اگر انصاف داشته باشد، باید به خاطر مردمی که قلمها را برای اینها آزاد گذاشتهاند، از قلم و قدمش استفاده کند و دیانت هم اقتضای همین را میکند. ما باید نشریاتمان مفید باشد و اخلاق جامعه را اصلاح کنیم." مقام معظم رهبری نیز همواره نقش رسانهها و مطبوعات را یادآور شده و بر ارتقاء جایگاه آنها تأکید داشتهاند که از آنجمله میتوان به رهنمودهای معظم له در دیدار با جامعه مطبوعاتی کشور در تاریخ 13 اردیبهشت 1375 اشاره کرد: "مطبوعات براى جمهورى اسلامى ایران مسألهاى تجملاتى و تشریفاتى نیست، بلکه مسألهاى اساسى است، زیرا این نظام برخلاف نظامهاى دیکتاتورى و سرمایهدارى، نظامى مردمى است و در چنین نظامى، آگاهى و معرفت مثل آب و هوا براى جامعه ضرورى است. مردم در نظام اسلامى باید سرشار از معلومات و معرفت لازم و اهل تحلیل قوى باشند و در تحقق این هدف مهم، رسالت مطبوعات سالم با سلیقهها و روشهاى متفاوت، اساسى و اجتنابناپذیر است." اینک در آستانه یکی از رویدادهای تاریخی کشور، یعنی برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتظار بهحق مردم از مطبوعات کشور، اعم از سراسری و محلی این است که بار دیگر رسالت الهی خود را درنظر گرفته و سطور خود را صرف بازگویی حقایق و بیان ارزشها و آرمانهای ملت فهیم و مقاوم ایران نمایند. از سویی دیگر، راههای دستیابی به قلههای افتخار را با توجه به پتانسیلها و محدودیتهای موجود نشان داده و امید و نشاط را بیش از پیش در جامعه جاری سازند تا زمینه برگزاری انتخاباتی آگاهانه و متعهدانه در کشور فراهم شود که این امر در واقع لازمه انتخاب شدن افراد اصلح، مؤمن، متعهد، کاردان، ساده زیست و مردمی، شجاع و در یک کلام نمایندهای لایق برای ملت سرافراز ایران است. اما در استان گیلان وضع به گونهای دیگر است و در نشستهای مختلف استانداری گیلان، بهویژه جلسه روز گذشته هماندیشی و هماهنگی پیرامون مسائل و موضوعات انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی (آنچه که در اخبار شبکه باران نشان داده شد)، تنها رسانههای محدود و نزدیک به استاندار گیلان حضور داشتند. این درحالی است که روابط عمومی استانداری گیلان حتی کوچکترین دعوت و اطلاعرسانی از خبرگزاریهای مستقل برای شرکت در این جلسه مهم نکرد و فقط در برخی از جلسات به صورت سلیقهای دعوت بهعمل میآورد. استاندار گیلان باید بدانند انتخابات مجلس نهم بسیار مهم و حیاتی میباشد و اثربخشي هر رسانه به اندازه مخاطبين آن است و هيچ رسانهاي نيست كه از اهميت برخوردار نباشد. بنابراين وظيفه سنگين تنوير افكار عمومي و مخاطبين، اطلاعرساني صحيح و از تعهدات اصحاب رسانه و مطبوعات است. همچنین ایجاد شور و نشاط بین مردم با وجود بسیاری از تحریمها و توطئههای دشمن علیه ایران اسلامی، بخشی از وظایف خبرنگاران است و باید تأکید داشت که نقش مؤثر و سازنده رسانههای دیداری، شنیداری و جراید برای حضور حداكثری مردم، با ایجاد شور و نشاط و بیان حقایق و هدایت افكار عمومی محقق میشود. انتظار میرود استانداری گیلان برای حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رویه سلیقهای دعوت از رسانهها، بهخصوص خبرگزاریها را اصلاح کند تا شاهد اطلاعرسانی و تحقق شعار دولت مبنی بر عدالتگستری در این استان باشیم. درد اگر درد من و ناله اگر ناله تو آنکه البته به جایی نرسد فریاد است
• سرپرست خبرگزاری ایلنا در گیلان •• این یادداشت با جرح و تعدیل مختصر و انتخاب تیتر از سوی "لاهیگ" منتشر شده است
سئوالی از استاندار گیلان دارم و میخواهم با صراحت، شجاعت و به سرعت جواب بدهند و آن این است: آیا جنابعالی در جلسه با مدیران روابط عمومیهای استان تأکید نکردید: "مدیران ادارات گیلان نباید در برابر انتقادات مطبوعات برخورد نامناسب داشته باشند و فقط بخواهند از آنان تعریف و تمجید بشود؛ در غیر این صورت ریگی در کفش است و در صورت ممانعت بهعمل آوردن ادارات استان در درج اینگونه اخبار يا كسب خبر اطلاع بدهند تا از استمرار آن جلوگیری بشود." حال ما از دست شما و روابط عمومیتان به کجا شکایت کنیم؟ از دشمن به دوست شکایت کنیم، از دوست به کجا؟؟؟ بسه شعار توخالی بدون عمل!!!
استاندار گیلان فقط حرف میزند، مثل تعیین تکلیف مدیران که بیش از سه ماه سرپرست هستند و این افاضات را در اولین جلسه شورای اداری استان پس از انتصاب داشتند، ولی با گذشت بیش از حدود 8 ماه هنوز محمدحسین طبرستانی راد سرپرست اداره کل حوزه استانداری خود را تعیین تکلیف نکرده و بارها در این رابطه با مرکز برای استخدامش مکاتبه کرده، ولی موفق نشده با دیپلم جذبش کند و راد جانش تازگی دارد پیام نور و یا بگیم زور میخواند!!!