مدير آموزش و پرورش لاهيجان:
خانهومدرسه در انجام وظايف تربيتی دانشآموز مكمل يكديگرند
كارشناسان آموزشي خانه و مدرسه را در صدر عوامل تأثيرگذار بر روند رشد و تكامل رفتار فرزندان دانسته كه در اين ميان مهمترين عامل در هماهنگي و همسويي نظري و عملي ميان اين دو نيز به واقع انجمن اولياء و مربيان است.
امروزه انجمن اولياء و مربيان به عنوان مظهر همكاري خانه و مدرسه در امر
تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم محسوب شده كه به گفته
كارشناسان آموزشي بايد "خانه" و "مدرسه" به عنوان دو نهاد مهم تربيتي و
تأثيرگذار در جامعه تبيين و شناسانده شود.
به گزارش خبرگزاری ايرنا، كارشناسان آموزشي خانه و مدرسه را در صدر عوامل تأثيرگذار
بر روند رشد و تكامل رفتار فرزندان دانسته كه در اين ميان مهمترين عامل در
هماهنگي و همسويي نظري و عملي ميان اين دو نيز به واقع انجمن اولياء و
مربيان است.
در بررسي اين ديدگاهها، اولياء به عنوان صاحبان اصلي اين سرمايههاي
باارزش، داراي حق اظهار نظر، حق نظارت و در بعضي موارد حق دخالت در مسائل
آموزش و پرورش هستند و تنها در اين صورت است كه فرآيند پيچيده و عميق تعليم
و تربيت ميتواند به شكل درست و شايستهاي به اجرا گذاشته شده و موجب رشد و
تعالي گردد.
با اين حال، خانه و مدرسه زماني ميتوانند رسالت آموزشي و تربيتي خاص
خود را به نحو مطلوب انجام دهند كه هريك شناخت تربيتي كافي داشته باشند و
نقش تربيتي ويژه خود را با بصيرت ايفا كنند.
اما به تأكيد كارشناسان امر، تا هنگامي كه اهميت ارتباط ميان خانواده و
مدرسه براي اولياء روشن نشود، نميتوان آنها را در مسائل آموزشي و پرورشي
دانشآموز مشاركت داد.
بر اين اساس، تشكيل انجمن اولياء و مربيان و به دنبال آن، تعامل آنان با
يكديگر، گامي است مؤثر در راه همسويي آنها با همديگر درباره مسأله تربيت
دانشآموز و بيگمان، با اين همگامي، دانشآموز به بهترين شكل تربيت خواهد
شد و در نتيجه، شخصيتي بالنده و شكوفا بهدست خواهد آورد.
اهميت درخور توجه انجمن اولياء و مربيان براي پرورش ايدهآل دانشاندوزان، بهانهاي شد تا به مناسبت هفته پيوند اولياء و مربيان در گفتوگويي
با مدير آموزش و پرورش و كارشناس انجمن اولياء و مربيان آموزش و پرورش لاهيجان
به برخي از ويژگيهاي اين نهاد مردمي اشاره داشته باشيم.
مدير آموزش و پرورش لاهيجان در گفتوگو با خبرگزاری ايرنا اظهار داشت: تا
پيش از اين، مفهوم مشاركتهاي مردمي، پرداخت وجه مادي بود و والدين، معناي
مشاركت را پرداخت وجوه نقدي ميدانستند، ولي امروزه مفهوم مشاركت، بسيار
گستردهتر از گذشته و به معناي دست در دست هم گذاشتن براي انجام دادن كارهاست.
هوشنگ همتي افزود: والدين بايد بدانند كه مشاركت، امري جدي و مستمر
است، نه اينكه فقط در زمانهايي خاص و براي رفع نيازهاي مادي كاربرد داشته
باشد.
وي بيان داشت: بسياري از پدران و مادران، نقشهاي اجتماعي و مهارتها و
تخصصهايي دارند كه انجمن اولياء و مربيان بايد با ابتكار عمل، بخشي از
نيازهاي مدارس را با اين تواناييها پيوند داده و از توان كاري اولياء براي
حل مشكلات مدرسه استفاده نمايند.
وي اضافه كرد: يكي نجار است و ميتواند در تعمير در و پنجره مدرسه كمك
كند، ديگري دندانپزشك است و ميتوان از وجود او براي حفظ بهداشت دهان و
دندان دانشآموزان استفاده كرد و يكي هم كتابدار است و به كمك او ميتوان
كتابخانه مدرسه را فعال و منظم كرد.
همتي خاطرنشان ساخت: اينگونه ميتوان در حركتي خودجوش و با كمترين
هزينه، از اولياء كارآشناي دانشآموزان براي ساماندهي امور مدرسه و برطرف
كردن كمبودهاي آن بهره برد.
مدير آموزش و پرورش لاهيجان با اشاره به جايگاه مهم انجمن اولياء و
مربيان بيان داشت: خانه و مدرسه در انجام وظايف تربيتي دانشآموز، مكمل
يكديگرند و لازمه ايجاد هماهنگي ميان اين دو كانون، انجام وظيفه درست آنها
در برابر يكديگر است كه اين مهم توسط انجمن اولياء و مربيان پيگيري ميشود.
همتي تصريح كرد: خانه و مدرسه، به تنهايي امكان موفقيت نخواهند داشت و
بايد به عنوان يك مركز و يك نهاد واحد تعليماتي و تربيتي عمل نمايند و
مجموعه سياست و برنامههايي كه آموزش و پرورش طراحي و به اجرا درميآورد،
در اين دو كانون بر اساس يك سياست، يك بينش و يك هدف دنبال شود.
وي اظهار داشت: وقتي يك دانشآموز ببيند كه والدينش مدرسه و فعاليتهاي
مربوط به آن را آنقدر مهم ميدانند كه در آن شركت ميكنند، او نيز براي
مدرسه و آموزگارش احترام بيشتري قائل ميشود.
وي ادامه داد: دانشآموزاني كه والدينشان در فعاليتهاي مربوط به مدرسه
شركت ميكنند، نوعي روحيه اجتماعي پيدا ميكنند و نسبت به جامعه و مسائل
مربوط به آن احساس مسئوليت بيشتري دارند.
مدير آموزش و پرورش لاهيجان يادآور شد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين نهاد تعليم و تربيت كشور كه بيشترين ارتباط را با خانوادهها دارد، ميكوشد از راه ارتباط هميشگي خانه با مدرسه و پيوند اولياء و مربيان و نيز
افزايش دانش خانوادهها، به فرهنگسازي بپردازد تا والدين مهربان و معلمان
دلسوز با ياري يكديگر، فرصت شكوفايي اميدهاي فرداي اين مرز و بوم را فراهم
كنند.
كارشناس انجمن اولياء و مربيان آموزش و پرورش لاهيجان نيز در
گفتوگو با خبرگزاری ايرنا گفت: اين نهاد، هيأت منتخبي است از اولياي
دانشآموزان و مربيان مدرسه كه با تفاهم و صميميت به منظور تقويت همكاري و
مشاركت اولياء دانشآموزان براي ارتقاء كيفيت فعاليتهاي آموزش و پرورش و
گسترش ارتباط خانه و مدرسه، انجام وظيفه مينمايد.
مصيب علوي افزود: همفكري، تلاش، ياري و همكاري براي بهبود و پيشرفت
هرچه بهتر آموزش و پرورش دانشآموزان از طريق آگاه كردن اولياء به مسائل
ديني، تربيتي، اخلاقي و مشاوره با آنان در هماهنگ كردن روشهاي تربيتي و
آموزشي در محيط خانه و مدرسه، از جمله كاركردهاي مهم اين نهاد است.
وي اظهار داشت: ايجاد و تحكيم پيوندهاي عاطفي، اخلاقي و انساني بين
اولياء و مربيان، بهرهمندي هرچه بيشتر از امكانات اولياء براي تهيه، تدارك
و تكميل امكانات آموزشي، پرورشي و بهداشتي مدرسه نيز از كاركردهاي ديگر
اين انجمن است.
وي با اشاره به اهم وظايف انجمن اولياء و مربيان مدرسه، مشاوره و
برنامهريزي به منظور تحقق يافتن اهداف انجمن، تهيه برنامه بهداشتي، پزشكي و
نظارت بر اجراي آن، همكاري و همفكري با مدير به منظور برگزاري جلسات
ماهيانه اولياء و مربيان در جهت آموزش بهداشت، مسائل تربيتي، ديني و سوادآموزي و همچنين اجراي برنامههاي اوقات فراغت دانشآموزان از قبيل گردشهاي
علمي و تفريحي را از جمله اين وظايف نام برد.
كارشناس انجمن اولياء و مربيان آموزش و پرورش لاهيجان درباره اهميت ارتباط ميان والدين با
مدرسه گفت: تجربه نشان داده بسياري از مشكلات رفتاري دانشآموز، تنها بر
اثر ارتباط خانه و مدرسه برطرف ميشود و همكاري مدرسه و خانواده، معلمان و
مربيان را در شناخت مسائل و در نتيجه در حل مشكلات ياري ميكند.
علوي تصريح كرد: در واقع تعامل والدين با مربيان و آگاهي آنها در مورد
مسائل تربيتي، موجب ميشود آنان محيط مناسبتري براي رشد و شكوفايي
استعدادهاي بالقوه فرزندان خود فراهم كنند و اين مهم، پيشرفت افراد خانواده
و در نهايت پيشرفت جامعه را درپي خواهد داشت.
وي فقر فرهنگي و مشكلات معيشتي مردم را از جمله موانع تقويت و گسترش
انجمنهاي اولياء و مربيان دانست و افزود: فقر فرهنگي اولياء دانشآموز سبب
ميشود درك ضعيفي از مشاركت داشته باشند و به علت مشكلات معيشتي نيز
نتوانند زمان كافي را براي همكاري با مدرسه فرزندانشان اختصاص دهند.
وی تصريح كرد: البته همه پدران و مادران، اعم از بينياز و
نيازمند، به سرنوشت تربيتي و تحصيلي فرزندان خود علاقهمند هستند و اين
كار، خود، انگيزهاي قوي در امر مشاركت بهشمار ميآيد، اما مسئولان كشور
بايد با برنامهريزي درست، زمينه مشاركت حداكثري اولياء را فراهم سازند.
علوي خاطرنشان كرد: در هفته پيوند اولياء و مربيان، فعاليتهاي اين
انجمن در زمينه تشكيل كلاسهاي آموزش خانواده آغاز ميشود كه اين فعاليتها، به منظور آشنايي والدين با چگونگي رفتار با فرزند، تأمين آسايش رواني و
جسمي آنها و بهطور كلي در زمينههايي صورت ميگيرد كه والدين را در تربيت
فرزندان خويش تواناتر و آگاهتر ميسازد.
كارشناس انجمن اولياء و مربيان آموزش و پرورش لاهيجان اضافه كرد: درپي چنين تلاشهايي، فعاليتهاي
مربيان با والدين همسو ميگردد و برنامههاي آموزش و پرورش پربار ميشود و
بهتر نتيجه ميدهد.
به گزارش خبرگزاری ايرنا، لاهيجان داراي بيش از 21 هزار دانشآموز و حدود 170 انجمن اولياء و مربيان است.