به عقيده بسياري از كارشناسان امور شهري و انتظامي، آموزش پايهاي يكي از تأثيرگذارترين روشها براي رفع بسياري از مشكلات جامعه، بهويژه بحث آموزش "ترافيك" از سنين كودكي است.
به عقيده بسياري از كارشناسان امور شهري و انتظامي، آموزش پايهاي يكي از
تأثيرگذارترين روشها براي رفع بسياري از مشكلات جامعه، بهويژه بحث آموزش "ترافيك" از سنين كودكي است. به گزارش خبرگزاری ايرنا، پرواضح است براي ارتقاء ايمني ترافيك و رعايت
حقوق شهروندي بايد آموزش در تمام مقاطع سني وجود داشته باشد كه به تأكيد
اين عده از كارشناسان، عدم توجه به اين امر بين گروههاي مختلف آسيبپذير
در محيط ترافيك و كودكان به جهت عدم آموزش بيشترين صدمه را ميبينند. به اعتقاد آنان، براي تأثيرگذاري بر كودكان از روشهاي گوناگون از قبيل
آموزش نظري در مدارس، آموزش عملي تبليغات و رسانههاي گروهي ميتوان بهره
گرفت؛ اما آموزشهاي مستقيم رفتار ترافيكي به كودكان در محيط واقعي توأم با
خطراتي براي آنها ميباشد. با اينهمه يكي از روشهاي آموزش عملي به كودكان، استفاده از پاركهاي
آموزش ترافيك است كه شبيه محيط واقعي ترافيك، بهطور مثال راهها، خط آهن،
پيادهرو و خيابانها، علائم راهنمايي، چراغ راهنماها و ديگر نشانها در
مقياس كوچكتر طراحي و احداث ميشود. بر اساس دادههاي تاريخي، ايده پارك آموزش ترافيك با استفاده از
خودروهاي كوچك نخستين بار توسط يك فرد آلماني فنلاندي الاصل به نام جاكا
ناپاري ارائه شد. با تلاش او، نخستين پارك مجهز به چراغ راهنما و تابلوهاي ترافيك و خطكشي معابر در سال 1989 ميلادي در شهر هامبورگ آلمان گشايش يافت. از آن موقع به بعد بيش از صدها پارك آموزش ترافيك در كشورهاي مختلف
دنيا مورد بهرهبرداري قرار گرفت و علاوه بر آموزشهاي لازم در پارك آموزشي،
محوطههاي تفريحي جهت سرگرمي كودكان طراحي شده است.
در كنار محوطههاي تفريحي، خودروهاي كوچك برقي و ماشين پدالي در مسيرهاي مشخصي به صورت يك يا چند دور رفت و برگشت عمل مينمايد. براي مثال، دوچرخه در اندازههاي مختلف، براي كودكان، بزرگسالان و
همچنين دوچرخههايي براي كودكاني كه به درستي نميتوانند سوار دوچرخه شوند
با چرخ هاي كناري فراهم شده و در كنار اين امكانات سرپرستي وجود دارد كه
عبور و مرور كودكان را در مسيرها نظارت ميكند و به آنها در جهت آموزش
ترافيك تذكرات لازم را ميدهد. ابتكار ديگري كه در اين پاركها صورت ميگيرد، محوطه كوچكي در مقياس
بسيار كوچكتر از پاركهاي آموزش ترافيك به صورت يك شهر مينياتوري ماكتسازي ميشود كه در امر آموزش ترافيك از اين مورد استفاده ميكنند. ورود والدين به اين پاركها آزاد است و به والدين اين امكان داده ميشود كه بتوانند از نزديك با آموزش كودكانشان آشنا شوند. در ايران نيز نخستين پارك آموزش ترافيك توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك
تهران طراحي و اجرا شد و در سال 1381 مورد بهرهبرداري قرار گرفت. در همين پيوند و به بهانه گشايش نخستين پارك ترافيكي لاهيجان در هفته
ناجا و تقارن آن با روز جهاني كودك، شهردار لاهيجان در گفتوگو با خبرگزاری
ايرنا درخصوص اهميت اين پارك ترافيكي گفت: پارك ياد شده داراي مسير
اتومبيلراني براي آموزش رانندگي به كودكان با تمام تجهيزات و امكانات
معابر شهري به صورت خطكشي و تقاطع است. رضا كهالي افزود: همچنين علائم راهنمايي و رانندگي نظير چراغ
راهنمايي، توقف ممنوع، حداكثر سرعت مجاز، ورود ممنوع و ديگر علائم در اين
پارك نصب شده و ماشينهاي برقي ويژه كودكان از ديگر امكانات اين مجموعه
است. وي اضافه كرد: در زمان حاضر در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به صورت رايگان از امكانات پارك ترافيك بهرهمند ميشوند. وي اظهار داشت: كودكان و همياران پليس در محوطه كار عملي با دوچرخه و
خودروهاي برقي آموزش ميبينند و با علائم و تجهيزات ترافيكي بهطور
كامل آشنا ميشوند و تعدادي از كودكان نيز با كاورهاي مخصوص به عنوان پليس مشغول فعاليت ميشوند. كهالي هدف از احداث اين پارك را ارتقاء فرهنگ آیين راهنمايي و رانندگي
عنوان كرد و افزود: آموزش در سنين كودكي ميتواند پايداري بالايي داشته
باشد، لذا اگر اين آموزش با شادي و فضاي مفرح همراه باشد، ميتواند به مراتب
تأثيرات آموزشي را بالاتر ببرد.
فرمانده نيروي انتظامي لاهيجان نيز در اين گفتوگو هدف از ايجاد پارك
ترافيك را فرهنگسازي ترافيك و نهادينه كردن رفتارهاي قانونمند بين
شهروندان، بهويژه كودكان عنوان كرد. سرهنگ پاسدار احمد اصغرپور اظهار داشت: پارك آموزش ترافيك داراي
مكانهايي به منظور ارائه آموزشهاي ترافيكي است كه اين مكانها در فضايي
مانند خيابانهاي شهري، اركان و ساختار معابر شهري، از جمله خيابان يكطرفه،
پل، علائم ترافيكي، چراغ راهنمايي و رانندگي است. وي منشاء بسياري از حوادث را نبود اطلاعات كافي درباره مسائل ترافيكي
ذكر و بيان كرد: فرهنگسازي در اين زمينه فلسفه اصلي احداث اين پارك است. سرهنگ اصغرپور اضافه كرد: توجه به تقويت پايههاي آموزشي، بهويژه در
بحث فرهنگ ترافيك و رعايت حقوق شهروندي در سنين كودكي از اهميت بهسزايي
برخوردار بوده و آموزش به كودكان در سرلوحه برنامهها قرار دارد. وي گفت: آموزش فرهنگ ترافيك به كودكان يك اقدام دوسويه است؛ چرا كه
كودكان علاوه بر فراگيري مفاهيم آموزشي، خود در مقام يك مربي در خانواده به
ايفاي نقش ميپردازند. فرمانده نیروی انتظامي لاهيجان خاطرنشان ساخت: در پاركهاي آموزش ترافيك، در
يك شهر با ابعاد كوچك، كودكان و نوجوانان با اعمال و رفتاري كه هر شهروند
بايد نسبت به آنها آگاهي داشته باشد، از نزديك آشنا ميشوند. اصغرپور تصريح كرد: در اين فضاها كودكان و نوجوانان در
واقع تمرين شهروندي ميكنند و با توجه به اينكه مشاركت، عنصر اساسي زندگي
در شهر محسوب ميشود، پاركهاي آموزش ترافيك، مكانهاي مناسبي براي تقويت
اين مشاركت محسوب ميشوند. به گزارش خبرگزاری ايرنا، نخستين پارك ترافيكي شهرستان لاهيجان به همت شهرداري
لاهيجان در زميني به مساحت يكهزار و 500 مترمربع با هزينهاي بالغ بر
500 ميليون ريال روز گذشته (يكشنبه) با حضور مسئولين و مديران لاهيجان به
بهرهبرداري رسيد كه معاونت حمل و نقل و پايانههاي گیلان و فرماندهی انتظامي
لاهيجان در امر تجهيز و فرآيند آموزشي اين پارك همكاري دارند. همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته
ناجا، شهرداری لاهیجان در اجرای بیش از 35 برنامه در سطح شهر مشاركت نمود. به گزارش "لاهیگ" به نقل از روابط عمومی شهرداری
لاهیجان، از مهمترین برنامههایی كه شهرداری لاهیجان در هفته نیروی انتظامی در
اجرای آن سهیم بود، همكاری در برگزاری مسابقات ورزشی دانشآموزی (طناب كشی، تنیس
روی میز، فوتسال و دو همگانی)، همكاری در برگزاری همایش پیادهروی خانوادگی و
اهداء جوایز، گلباران و غبارروبی گلزار شهدا، تجلیل از رانندگان و موتورسواران
قانونمند، مراسم شبی با قرآن، برپایی نمایشگاه فرهنگ ترافیك، پخش تیزرهای تبلیغاتی
از تلویزیونهای شهری، تهیه و نصب بنر اعلام برنامهها، برگزاری جشن پرواز بادبادكها
و اهداء جوایز، حضور در نماز جمعه، شركت در مراسم صبحگاه مشترك میباشد.