مردم گیلان در رؤیای شنیدن سوت قطار
هر روز را در انتظار فردای تحقق این آرزو بهسر میبرند.
به گزارش خبرگزاری فارس، حمل و نقل ریلی
یك شیوه مهم و راهبردی ترابری تلقی میشود و در سالهای اخیر توسعه شبكه و افزایش
عملكرد و سهم راه آهن در ترابری كشور مدنظر مسئولان بوده است.
ترابری ریلی برای جابهجایی انبوه بار
و مسافر مناسب است و مهمترین مزایای آن، ایمنی بسیار بالا نسبت به جادهها و مصرف
كمتر انرژی در حمل بار حدود یك پنجم نسبت به جاده و برای حمل مسافر در حد مصرف
انرژی اتوبوس یا كمتر از آن است.
گسترش خدمات مسافری راه آهن یك تقاضای
اجتماعی است و به همین دلیل در اغلب كشورها دولتها به حمل مسافری راه آهن یارانه
میدهند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، مسافرت با راه آهن باید به عنوان یكی از
خدمات دولت به اقشار محروم همواره مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه حمل و نقل مسافری
ریلی از نظر فنی، اقتصادی و اجتماعی از دیدگاه ملی قابل توجه است.
استهلاك كمتر شبكه و ناوگان ترابری ریلی
نسبت به استهلاك ترابری جادهای، رفاه و امنیت بالاتر مسافران و جاذبه برای آنها،
بهویژه با امكان ارتقاء سرعت ترابری مسافری با راه آهنهای سریعالسیر و رقابت
با حمل و نقل جادهای و هوایی از ویژگیهای حمل و نقلی تلقی میشود.
اشغال كمتر زمین به نسبت تقریبی یك
سوم در مقایسه با حمل و نقل جادهای، قابلیت كنترل و برنامهریزی و استمرار خدمات
در شرایط مختلف، مناسب برای حمل بارهای كانتینری، مخزنی، بارهای حجیم، فوق سنگین و
یخچالی از دیگر ویژگیهای حمل و نقل ریلی است.
عوارض كمتر زیستمحیطی و انتشار اندك
آلودگیها (حمل و نقل پاك) از مهمترین ویژگیهای حمل و نقل ریلی است و حمل و
نقل ریلی سازگار با توسعه پایدار شناخته شده و از آن به عنوان حمل و نقل سبز یاد
میشود.
گیلان به دلیل قرار گرفتن در مسیر كریدور
شمال ـ جنوب از استعدادهای فراوانی برای توسعه برخوردار است و با تمام جذابیتها،
قابلیتها و ظرفیتهایی كه دارد، هنوز از داشتن راه آهن محروم است و شهروندان گیلانی
همچنان در رؤیای دسترسی به حمل و نقل ریلی بهسر میبرند.
تعدادی از شهروندان گیلانی در گفتوگو
با خبرگزاری فارس با تأكید بر ضرورت توسعه استان، خواستار توجه بیش از پیش مسئولان
به پروژه راه آهن شدند.
یك شهروند گیلانی در گفتوگو با خبرگزاری
فارس اظهار داشت: در دوران دولتهای نهم و دهم شاهد افتتاح پروژههای مختلفی در گیلان
بوده و هستیم و شنیدن سوت قطار در این استان آرزوی دیرینه مردم ولایتمدار گیلان
است.
اشكان پورمیرزا گیلان را یكی از محرومترین
استانهای كشور نامید و افزود: راه آهن میتواند گیلان را در مسیر توسعه پایدار
قرار دهد.
وی با تأكید بر ضرورت توسعه صنعت
گردشگری و توریسم در گیلان گفت: حمل و نقل ریلی ایمنترین راه برای جذب مسافران و
گردشگران و احیای توریسم در گیلان است.
این شهروند گیلانی اظهار داشت: در سالهای
اخیر شاهد اجرای پروژههای زیادی در استان هستیم، ولی مسئولان باید بدانند توجه به
اولویتهای توسعهای گیلان با تسریع در روند اجرای راه آهن گیلان محقق میشود.
وی تصریح كرد: توجه بیش از پیش به
توسعه مسیرهای ارتباطی اصلی میتواند نقش بهسزایی در توسعه اقتصادی گیلان و بهبود
زندگی مردم منطقه داشته باشد.
پورمیرزا افزود: میزان سوانح ترابری
در كشور ما بالاست و خسارت جانی و مادی فراوانی به جامعه تحمیل میكند و گرایش و
حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی بالاتر آن و كاهش تراكم ترافیك در جادها موجب كاهش
سوانح میشود.
یك كارشناس اقتصادی نیز در گفتوگو با
خبرگزاری فارس بیان كرد: باید با پرهیز از اختلافافكنی و تبعیت از فرمایشات مقام
معظم رهبری به توسعه كشور و استانمان فكر كنیم.
سیدروحالله احمدی با بیان اینكه
همدلی رمز توسعه گیلان است، گفت: باید تمام مسئولان گیلان، نمایندگان مجلس و
متخصصان گیلانی با یك هدف و در مسیر توسعه گیلان گام بردارند.
وی توسعه راهها را یكی از پیشنیازهای
توسعه یك منطقه دانست و افزود: حمل و نقل ریلی با ویژگیهای منحصر به فرد و خاصی
كه دارد، در روند توسعه استان نمود بیشتری پیدا میكند.
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: سالهاست
كه از راه آهن گیلان سخن به میان میآید و با توجه به هزینههای بالای احداث خطوط
ریلی انتظار میرود مسئولان استان بیش از گذشته راه و ترابری استان را برای ایجاد
تسریع در مراحل ساخت این پروژه ملی یاری كنند.
به گفته وی، اشتغالزایی، توسعه گردشگری
و توریسم، افزایش سطح معیشت مردم منطقه، توسعه كشاورزی و افزایش ضریب ایمنی در حمل
و نقل از مهمترین ویژگیهای حمل ونقل ریلی هستند.
احمدی تصریح كرد: موقعیت جغرافیایی
كشور برای حمل و نقل ترانزیت زمینی مناسب است و به دلیل حجم انبوه بار و مسافت
طولانی مسیر این نوع از بارها، حمل و نقل ریلی برای این منظور مناسبتر است و به
علت رواج حمل و نقل ریلی در اغلب كشورهای همسایه، این كشورها برای حمل و نقل ترانزیتی
از این شیوه ترابری استقبال میكنند.
یك استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری
فارس اظهار داشت: امروزه نقش حمل و نقل در توسعه پایدار بسیار روشن و انكارناپذیر
است.
وی افزود: سهم چشمگیر بخش حمل و نقل در
تولید ناخالص داخلی كشورها حكایت از ارتباط تنگاتنگ تمام زیر بخشهای اقتصادی با
بخش حمل و نقل دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینكه
متخصصان داخلی توان اجرای پروژههای ریلی كشور را دارند، گفت: با تلاش متخصصان
داخلی امروزه توانمندیهای كشور برای طراحی، تولید مصالح و اجرای خطوط ریلی اصلاً
با دوره پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.
وی با تأكید بر ضرورت نگاه ملی به
پروژه راه آهن گیلان اظهار داشت: این پروژه، بزرگترین بندر جمهوری اسلامی ایران
در دریای خزر را به شبكه راه آهن متصل میكند و ظرفیت ترانزیتی شمال ـ جنوب افزایش
مییابد و انتقال بار از دریای خزر به خلیج فارس و بالعكس را آسانتر میكند.
این استاد دانشگاه افزود: با اتصال
پروژه راه آهن گیلان به جمهوری آذربایجان در آینده میتوانیم شاهد ارتباط ریلی ایران
به اروپا باشیم.
وی اظهار داشت: تمام مدیران گیلانی
برای تحقق پروژه راه آهن استان در دولت دهم كه نگاه ویژهای به خدمت به مردم
دارد، باید جهادی عمل كنند.
یك كارشناس ارشد حقوق نیز به خبرگزاری
فارس گفت: در سال 1390 انتظارات از صنعت ریلی بیشتر خواهد بود و فرصت مناسبی در پیش
است كه باید از آن بهره لازم را برد.
سیدمحمد كاظمی با بیان اینكه راه آهن
اصلیترین زیرساخت توسعه گیلان است، افزود: مدیریت اقتصاد حمل و نقل چارچوبها و
راهبردها را میطلبد تا بتواند گرههای كور موجود را باز كند.
وی اظهار داشت: دستاندركاران صنعت ریلی
كشور با نگاهی دقیقتر به پروژه راه آهن گیلان و استفاده از خرد جمعی متخصصان، سعی
و تلاش خود را دوچندان كنند تا بیش از گذشته به حضور خود در این صنعت در دنیا
افتخار كنیم.
این كارشناس ارشد حقوق بیان داشت: وزیر
سابق راه و ترابری در سفر خود به گیلان اعلام كرده بود كه سوت قطار در سال 1391 در
گیلان شنیده خواهد شد، ولی با توجه به میزان پیشرفت فیزیكی این پروژه، امری بعید
به نظر میرسد.
وی گفت: باید تمام تلاشها در راستای
توسعه و جبران عقبماندگی گیلان باشد و از تمام مسئولان میخواهیم كه نگاهشان به
پروژههای زیرساختی استان، مانند نگاه به نان شبشان باشد.
كاظمی افزود: با تغییر مدیریت عالی
استان، انتظارات از استاندار فعلی گیلان به دلیل اینكه از زمره اصولگرایان ولایتمدار
كشور است، بیشتر است و مطمئن هستیم كه با پیگیریهای مجموعه استان، قطار سریعتر
به گیلان خواهد آمد.
وی با قدردانی از مسئولان راه و ترابری
گیلان گفت: بسیاری از روستاهای گیلان در چند سال اخیر آسفالت شدهاند و این كارها
برای مردم قدرشناس بسیار مفید واقع شده است و پروژه راه آهن را باید از مسئولان
وزارتی و شخص رئیسجمهور مردمی بخواهیم.
مدیركل راه و ترابری گیلان در پاسخ به
پیگیریهای مردمی درباره پروژه راه آهن گیلان به خبرگزاری فارس گفت: پروژه راه آهن
قزوین ـ رشت در مرحله زیرسازی دارای 50 درصد رشد فیزیكی است.
سبحانالله علیپور افزود: این پروژه
در سال جاری دارای 119 میلیارد تومان اعتبار است و تاكنون 260 میلیارد تومان نیز
در این پروژه هزینه شده است.
وی با اشاره به پایین بودن میزان
اعتبارات با توجه به هزینه مورد نیاز كل پروژه گفت: باید همه دست در دست یكدیگر
داده و پیگیر افزایش اعتبارات باشیم.
مدیركل راه و ترابری گیلان همچنین از
آغاز پروژه راه آهن آستارا به انزلی خبر داد و افزود: این پروژه از سمت آستارا در
10 كیلومتر طولی آغاز شده است.
وی با اشاره به زمان بهرهبرداری از این
پروژه گفت: نمیتوان زمان مشخصی را برای بهرهبرداری از پروژه راه آهن رشت ـ قروین
اعلام كرد.
علیپور تملك زمین را از مهمترین
مشكلات پروژههای راه در گیلان دانست و اظهار داشت: مردم باید برای توسعه گیلان
همكاری بیشتری با ما داشته باشند.
وی افزود: راه آهن گیلان كه از قزوین
تا بندر انزلی به طول 205 كیلومتر و در 9 قطعه و با همكاری 9 پیمانكار در حال ساخت
است، میتواند سالانه 10 میلیون تن كالا و حدود 4 میلیون نفر مسافر را جابهجا كند
و در حال حاضر در محور قزوین ـ رشت در مرحله زیرسازی 50 درصد رشد فیزیكی دارد.
مدیركل راه و ترابری گیلان با تأكید
بر اهمیت جادههای استان تصریح كرد: جادههای استان به دلیل نبود شبكه ریلی و آبی
در گیلان اهمیت بیشتری پیدا میكند و با توجه به در دست اجرا بودن راه آهن قزوین
ـ رشت ـ انزلی و رشت ـ آستارا این اهمیت به طرف راه آهن بیشتر میشود.
وی روند ساخت راه در گیلان را مطلوب
توصیف كرد و بیان داشت: در تمام نقاط استان كارگاههای راهسازی فعال شده و با توجه
به حمایتهای دولت در توسعه و آسفالت راههای روستایی، سال گذشته كارهای بزرگی در
بخش راههای روستایی صورت گرفته كه در جابهجایی محصولات كشاورزی و اقتصاد گیلان تأثیرگذار
بوده است.
علیپور با اشاره به ضرورت تسریع در
اجرای راه آهن گیلان گفت: در بین شیوههای مختلف حمل و نقل، راه آهن به دلیل مزایای
خاص آن، مانند قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، ایمنی بسیار بالا و مصرف اندك سوخت
نقش ویژهای در ترابری هر كشور دارد.
وی مأموریت اصلی راه و ترابری در بخش
حمل و نقل كشور را سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت و نظارت راهبردی برای تأمین
حمل و نقل سریع، ایمن، بهینه، روان و گسترده عنوان كرد.
مدیركل راه و ترابری گیلان خاطرنشان
كرد: نمایندگان استان، استاندار، راه و ترابری و دیگر مسئولان مربوطه پیگیر تسریع
در اجرای پروژه راه آهن گیلان هستند و از هیچ تلاشی در این مسیر دریغ نمیكنند.
علیپور تأمین اعتبار پروژه راه آهن
را از مهمترین عوامل پیشرفت آن عنوان كرد و اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبار این
پروژه میتواند دارای پیشرفت فیزیكی خوبی باشد.