پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۰

طرح‌های فوق کارشناسی در شهرداری لاهیجان

حامد رمضانی
در چند سال گذشته مسئولان شهری لاهیجان با طراحی چند طرح ترافیکی قصد بهبود وضعیت ترافیک شهر را داشتند. به همین منظور ابتدا به فکر ساخت خیابان‌های جدید افتادند. چند ماهی در منطقه حاجی آباد به خرید زمین پرداختند تا از پشت هنرستان صدر خیابانی جدید باز کنند، اما هنوز هیچ پیشرفتی نداشته و فقط باعث پولدارتر شدن عده‌ای از آقایان شد که با رانت اطلاعاتی که از این طرح داشتند توانستند با خرید زمین‌های آن منطقه و فروش آن به شهرداری، سرمایه خود را افزایش دهند.
پس از این طرح، شهرداری تصمیم گرفت خیابان جدیدی را از میدان عاقلیه تا میدان سردار جنگل از کنار رودخانه لاهیجان احداث نماید. به همین دلیل خیلی سریع به خرید ساختمان‌های آن اطراف پرداخت و بلافاصله با تخریب و تسطیح زمین‌ها، عملیات زیرسازی خیابان را آغاز نمود. اما خیلی زود این طرح نیز نیمه‌کاره رها شد و اثری از ادامه کار آن نبود؛ طرحی که می‌توانست ترافیک مرکز شهر را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. نمونه آن را می‌توانید در ایام تعطیلات ببینید که شهر شلوغ است و بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند با عبور از آن مسیر خاکی، از ترافیک سنگین شهر فرار کنند.
طرح بعدی شهر، میدان شهدا بود... میدانی که سال‌های سال نماد شهر بود... میدانی که به واسطه مطالعات ترافیکی بسیاری که توسط کارشناسان انجام شده بود برداشته شد، اما خیلی زود همه فهمیدند که چه اشتباه بزرگی مرتکب شدند و امروزه در آن‌جا یک کیوسک پلیس قرار داده‌اند تا کمی از مشکلات آن کاسته شود.



اما در چند روز اخیر شهرداری به یک‌باره تصمیم به بزرگ کردن خیابان امام خمینی(ره) گرفته است؛ طرحی که کمتر کسی است که از چند و چون آن باخبر باشد. چیزی که از تصاویر نصب شده از خیابان می‌توان فهمید آن است که قرار است مسیر جدیدی برای تاکسی‌ها ایجاد شود؛ شاید همانند مسیر اتوبوس‌های تندرو
(BRT) در تهران. البته بهتر بود شهرداری حداقل در این‌باره اطلاع‌رسانی بهتری می‌کرد، ولی متأسفانه تنها چیزی که از این پروژه می‌دانیم، فقط دو بنر تبلیغاتی و آگهی تصویری از تلویزیون شهری لاهیجان است که اگر برداشت نگارنده و بسیاری از شهروندان از این تصاویر واقعی باشد باید تأسف خورد.
مگر در طول روز چند تاکسی از این خیابان عبور می‌کند؟ البته تعریض خیابان امری ضروری است که باید انجام می‌شد و کسی در لزوم آن شکی ندارد، اما این‌همه هزینه و تخریب فضای سبز شهر برای عبور چند تاکسی، امری کاملاً غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد و بهتر است ابتدا به ساماندهی مسیر تاکسی‌های شهری پرداخته شود؛ چرا که متأسفانه مسیرهای نادرست که بر اساس جمعیت شهری چندین سال پیش شهر طراحی و اجرا می‌شود، اعتراض و گلایه‌مندی شهروندان را صدچندان می‌کند.

امید است مدیریت شهری لاهیجان این‌بار طرح‌هایی از این دست را حداقل با مشورت و مشارکت خبرگان علم و تجربه در عرصه‌های شهرسازی، معماری، بوم‌شناسی، انسان‌شناسی و ... برنامه‌ریزی نماید تا باز هم پشیمانی به‌بار نیاورد.





یک لاهیجانی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
0
0
یک لاهیجانی: آقا بسیار ممنون. واقعاً به نکات خوبی اشاره کردید...
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
0
0
اگر به طرح دقت کرده باشین، فضای سبز از بین نمی‌ره، فقط کمی تغییر شکل می‌ده.
عبدالحسین الله قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
0
0
عبدالحسین الله قلی: اینجانب بازنشسته شهرداری تهران در رشته معماری و گرایش شهرسازی فارغ‌التحصیل از آلمان در سال 1365 بارها به دلیل علاقه‌مندی به این شهر شاهد برخی معضلات در ساختار شهر بوده‌ام و آرزو می‌کردم با توجه به طرح جامع شهر، استفاده‌های بهینه‌ای از طبیعت و بالاخص نحوه دسترسی‌های این شهر داشته باشم، چون احساس می‌کنم با توجه به وسعت منطقه بتوان در این‌خصوص راهکارهای درخور شهر ارائه نمود.
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
0
0
پیمان: نمیدونم چرا همه توو لاهیجان خودشونو کارشناس میدونن؟! الآن با ساخت پروژه معلوم شده که همه این حرف‌هایی که شما کارشناسی کردید، صحت نداشته. دقت کنید توو نوشتن مطالب برادر من! فقط لفظ قلم حرف زدن خوب نیست!
نظرات بینندگان