جمعی
از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند: تغییر استاندار خللی
در توسعه استان ایجاد نمیكند، بلكه قطار پیشرفت و آبادانی همچنان مسیر شتابان خود
را طی میكند.
رئیس
مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا بیان داشت:
مهدی سعادتی استاندار جدید گیلان دارای تجربیات خوب و ارزندهای در زمینههای
مختلف است و برنامههای مدون و كاربردی برای استان درنظر گرفته است.
سیدمهدی
صادق با اشاره به بومی نبودن استاندار جدید گیلان افزود: این امر به منزله عدم
موفقیت استاندار غیربومی نیست؛ چرا كه گیلان شاهد حضور افرادی خارج از استان در
مقام نماینده عالی دولت بوده كه توانستهاند موجد پیشرفتهای خوبی باشند.
وی
طرحهای قابل اجرا و كارشناسی را یكی از مؤلفههای موفقیت استاندار جدید گیلان
عنوان و تصریح كرد: مردم و نمایندگان استان در جهت برنامهها و اهداف دولت حركت میكنند
و همه مدیران و دستگاهها موظف به تعامل و همكاری برای پیشبرد امور هستند.
نماینده
تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرگزاری ایرنا گفت: هرچند
بومی بودن استاندار به دلیل آشنایی با مشكلات و فرهنگ استان یك مزیت محسوب میشود،
اما سوابق آقای سعادتی نشاندهنده توانایی او در اداره خوب امور و شناخت از گیلان
است.
بهمن
محمدیاری با اشاره به سفر سوم دولت به گیلان و تصویب مصوبات كاربردی برای استان
ادامه داد: این اهتمام در استاندار جدید گیلان وجود دارد كه مصوبات هر سه سفر دولت
را پیگیری كرده و به مرحله اجرا رساند.
عضو
كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیكاری را مهمترین معضل گیلان خواند و
خاطرنشان كرد: راه حل بیكاری استان در داخل گیلان نهفته است كه با توسعه تكنولوژی،
صنایع تبدیلی و افزایش ارزش افزوده بخش كشاورزی و توسعه صنعت میتوان این دغدغه را
خاتمه بخشید.
نماینده
رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت:
استاندار جدید گیلان در واقع نوع نگاه دولت به استان را نشان میدهد و بر اساس ارزیابی
دولت از مصوبات سه دوره سفر هیأت دولت، تغییر استاندار مدنظر قرار گرفت.
اسدالله
عباسی با اشاره به برخی مشكلات گیلان و وجود پارهای پروژههای نیمهتمام در استان
افزود: تغییر استاندار به معنای دمیدن روحی تازه و جان گرفتن نماینده عالی دولت در
استان است تا با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای گیلان، موجبات رفع كاستیها را
فراهم آورد.
وی
به مشكلات كشاورزان، باغداران و چایكاران اشاره و بیان كرد: گیلان نیازمند تحولی
در سطح مدیریت بود. بر این اساس، بومی بودن یا نبودن استاندار دردی از آلام مردم
دوا نمیكند، بلكه كارآمدی و اجرای سیاستهای اجرایی و عملیاتی دولت است كه میتواند
این استان را به پیش برده و بستر را برای توسعه هموار كند.
وی
ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت، گیلان از نظر ایجاد اشتغال باید در كشور الگو
بوده و نرخ بیكاری را تك رقمی كند، مشكلات بخشهای چای، برنج، زیتون و ابریشم را
برطرف نموده و دغدغههای صیادان را نیز رفع نماید. از این رو استاندار گیلان باید عملیاتی
باشد كه این ویژگی در آقای سعادتی دیده میشود.
نماینده
رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی پیگیری جدی اجرای راه آهن رشت به قزوین و
آستارا و راه آهن رشت به ساری را یكی دیگر از اولویتهای گیلان دانست كه باید تا
پایان عمر دولت دهم تكلیف آن مشخص شود.
عباسی
از مردم و نمایندگان گیلان در خانه ملت خواست با یك عزم ملی و استانی، با استاندار
جدید تعامل كرده تا روند آبادانی و زدوده شدن محرومیت از چهره گیلان شتابان طی شود.
همچنین
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در نشست رسانهای در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم
استاندار جدید بتواند بسیاری از ضعفها و عقبماندگیهایی كه در گیلان وجود دارد
را جبران كند.
به
گزارش خبرگزاری فارس، جبار كوچكینژاد به تعویض استاندار گیلان اشاره كرد و اظهار
داشت: تغییرات در مدیریتهای اجرایی امری اجتنابناپذیر است.
وی
ادامه داد: به عنوان فردی كه بسیاری از شاخصهای گیلان را با استانهای دیگر در
بخشهای خرد تا كلان مورد ارزیابی قرار میدهم، معتقدم در استان خیلی عقب هستیم.
كوچكینژاد
با بیان اینكه گیلان در بحث زیرساختها عقب است، تصریح كرد: در این بخش، بهویژه
توسط شخص استاندار باید بیشتر تلاش شود.
نماینده
رشت در مجلس شورای اسلامی بیشتر بحثها با استاندار گیلان را درباره پروژهها و
مسائل اساسی استان عنوان كرد و گفت: مدیران طبق سیاستهای استاندار برنامههای خود
را تنظیم میكنند.
وی
خاطرنشان كرد: اگر استاندار تزلزل داشته باشد، تمام اركان مدیریتی استان نیز
متزلزل شده و خسارت سنگینی به استان وارد میشود كه این اتفاق در گیلان افتاد.
كوچكینژاد
با اشاره به جذب بودجه برای استان بیان داشت: امسال هیچ تلاشی از طرف استانداری گیلان
در بحث بودجه در سازمان مدیریت و برنامهریزی و دیگر مراكز دیده نشده است؛ ضمن اینكه
سال گذشته به این صورت بوده و در اینباره به استانداری اعتراض داشتیم.
نماینده
رشت در مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه استانداری موظف است همپای نمایندگان
در بحث بودجههای كلان استانی تلاش كند، افزود: طبق قانون دولت میتواند استاندار
را تعیین كند و در نهایت این تعویض اتفاق افتاد.
وی
بسیاری از استانداران دیگر استانهای كشور را غیربومی نامید و تصریح كرد: امیدواریم
استاندار جدید بتواند بسیاری از ضعفها و عقبماندگیهایی كه در استان وجود دارد،
بهویژه در بخش زیرساختها، سد، راه، گردشگری و ... را با هماهنگی و همكاری نمایندگان
برطرف كند.
كوچكینژاد
با اشاره به اینكه اگر كسی برای منافع نظام، كشور و مردم كار نكند نمیتواند
مسئول باشد، اظهار داشت: نمایندگان مردم با هیچكس تعارف ندارند و هركس بتواند
منافع استان را تأمین كند با او همكاری میكنیم.
نماینده
رشت در مجلس شورای اسلامی به مصوبات دور اول، دوم و سوم هیأت دولت به گیلان اشاره
كرد و گفت: كمتر از 50 درصد مصوبات دور اول و دوم هیأت دولت در گیلان اجرایی شده
است.
به
گفته وی، هیچكدام از مصوبات دور سوم سفر هیأت دولت به گیلان در بودجه سال 1390 نیامده
است.
كوچكینژاد
خاطرنشان كرد: هر ردیفی در بودجه بیاید اجرایی میشود و در غیر این صورت به اجرا
درنمیآید.
نماینده
رشت در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: سعادتی از مدیران توانمند بوده و توانایی
بالایی را در استانهای مختلف از خود نشان داده است.
وی
اظهار امیدواری كرد، با آغاز به كار استاندار جدید، فضای همدلی، هماهنگی، كار و
تلاش برای شكوفایی گیلان، بهویژه از سوی اصحاب رسانه حادث شود.
كوچكینژاد
به پروژه آب و فاضلاب شهر رشت اشاره كرد و افزود: استانداری نتوانسته از منابع
بانك جهانی و كشور استفاده كند و این پروژه معطل مانده است.
نماینده
رشت در مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه دستاندركاران میتوانستند این پروژه
را امروز تمام كنند، اظهار داشت: كسانی كه این طرح را به پایان نرساندهاند باید
پاسخگو باشند.
وی گفت: بحث تعویض
استاندار گیلان از 8 ماه پیش در جریان بود و این امر مورد اعتراض به وزیر كشور
قرار گرفت كه در صورتی كه تصمیمی مبنی بر تعویض ایشان گرفته شده، این تغییر انجام
گیرد تا استان از این هاله خارج شود.
كوچكینژاد افزود: متأسفانه در سالهای گذشته از استاندار گیلان در چانهزنیها برای دریافت و تأمین بودجه بیشتر برای استان هیچ تلاشی ندیدیم؛ در صورتی كه این از وظایف استاندار است كه در جلب بودجههای كلان استانی تلاش كند.
وی با اشاره به اینكه بحث درخصوص تغییر قهرمانی شخصی نبوده است، اضافه کرد: دلیل ما برای تعویض استاندار بر مبنای كمكاری در عمران و آبادانی استان و اختصاص منابع فرهنگی به مؤلفههای نابهجا و همچنین جهتگیری سیاسی قهرمانی بود و هیچگونه خصومت شخصی با وی نداشتیم و نداریم.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه نمایندگان استان هیچ تعارفی با مسئولان ندارند، گفت: هر كسی كه در جهت منافع مردم كار نكند، نمیتواند مسئول باشد و نمایندگان مردم در مجلس با كسی تعارف ندارند و در جهت تامین منافع استان تلاش میكنند.
كوچكینژاد با بیان اینكه حضور یك استاندار بومی از سوی نمایندگان استان با وزارت كشور مورد مشورت قرار گرفته بود، گفت: نمایندگان با مشورتهایی كه با وزارت كشور، رئیس جمهور و همكارانشان داشتند، بر انتخاب نیروی متعهد بومی برای سكانداری استانداری گیلان تأکید كردند و اعلام نمودند كه متخصصین و مدیران گیلانی با مدیریت قوی در سطح كشور در حال خدمتگزاری هستند كه میتوانند مسئولیت دولت در استان را برعهده بگیرند. اما تصمیم دولت مبنی بر این بود كه شخصی غیربومی به عنوان استاندار گیلان انتخاب شود.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای استاندار جدید آرزوی موفقیت میكنم و امیدوارم استاندار جدید با همكاری با نمایندگان در جهت رفع عقبماندگیها و ایجاد زیرساختهای لازم در استان همت گمارد.