پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸
استاندار گيلان:

راه آهن رشت ـ ساری از پرترددترين و اقتصادی‌ترين راه‌های كشور می‌شود

هيأت چيني مركب از 14 نفر به سرپرستي هه نان روز پنج‌شنبه به منظور بازديد از مسير اجراي راه آهن رشت ـ ساري، راه آهن رشت به آستارا و منطقه آزاد تجاری صنعتی بندر انزلي وارد استان گيلان شدند.
استاندار گيلان گفت: خط راه آهن رشت به ساري و مشهد از پرترددترين و اقتصادي‌ترين راه‌هاي آهن كشور مي‌شود كه از توجيه اقتصادي بالايي برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری ايرنا، روح‌الله قهرماني چابك روز پنج‌شنبه در نشست بررسي وضعيت احداث اين مسير ريلي با حضور يك هيأت فني از كشور چين افزود: راه آهن رشت ـ ساري زيباترين و يكي از مهم‌ترين راه آهن‌هاي كشور خواهد بود، چون تراكم جمعيت در اين مسير بسيار بالا است.
وي اظهار داشت: اجراي اين پروژه از نظر منابع طبيعي، زيست محيطي و تملك اراضي هيچ مشكلي ندارد و استانداري گيلان از اختيارات لازم براي اجراي اين پروژه از سوي رئيس جمهور برخوردار است.
وي تأكيد كرد: مسيريابي بر اساس كار كارشناسي و فني بايد صورت بگيرد، ولي چون رئيس جمهور تأكيد دارند كه اين راه آهن از زيباترين راه آهن‌هاي ممكن باشد، پيشنهاد مي‌شود در برخي جاها مسير راه آهن از داخل دريا، ساحل و دامنه كوه عبور كند تا مسافران از تماشاي طبيعت زيبا لذت ببرند.
استاندار گيلان خاطرنشان كرد: پروژه راه آهن رشت به قزوين و رشت به آستارا در حال اجراست و پروتكلي نيز با كشورهاي روسيه و جمهوري آذربايجان براي اتصال اين راه آهن به راه آهن روسيه و اروپا منعقد شده است.



مديركل حوزه راه آهن شمال كشور نيز در اين نشست گفت: پروژه راه آهن رشت به ساري بسيار مورد تأكيد مسئولان كشور و استانداران استان‌هاي گيلان و مازندران است كه تكميل‌كننده بخشي از حمل و نقل ريلي كشور است.
صادق وجدي اضافه كرد: با ساخت راه آهن رشت به ساري، راه آهن قزوين به رشت و آستارا تكميل مي‌شود.
وي ادامه داد: از طرف ديگر، در برنامه وزارت راه و ترابري بخش‌هايي از اين مسير در نوار شمال كشور، از جمله رشت به آستارا، بهسازي مسير ساري ـ گرگان و مسير گرگان ـ بجنورد و مشهد وجود دارد كه به تصويب رسيده و داراي رديف اعتباري در سال جاري است.
وي بيان داشت: البته مطالعات مهندسي مسير گرگان ـ بجنورد با چهار شركت مشاور داخلي در حال تكميل است كه با اتمام آن عمليات احداث آن آغاز مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: استان‌هاي گيلان و مازندران از نظر جذب توريست و حمل بار از جمله استان‌هاي مهم كشور هستند كه آمارها نشان مي‌دهد در طول سال، تعداد مسافرين و گردشگران اين استان‌ها چند برابر جمعيت آن‌ها است كه اين مهم در توسعه منطقه اهميت بسياري دارد.
معاون شركت عمران ستيك چين نيز در اين نشست با اشاره به ارتباطات دو استان گيلان و يونان چين و پيشنيه تاريخي جاده ابريشم و نقش آن در توسعه اقتصادي و سياسي دو كشور گفت: كشور چين جزء بزرگترين كشورهاي دنيا در زمينه احداث راه آهن است و طي 10 سال اخير نيز راه آهن در كشور چين در حال توسعه و پيشرفت چشمگيري بوده است.
هه نان افزود: چين از نظر ساخت راه آهن در تمام زمينه‌ها از كشورهاي اروپايي و آمريكايي پيشرفته‌تر است و از تكنولوژي و دانش لازم برخوردار مي‌باشد.
وي اظهار داشت: دو شركت سي. ار. سي‌سي و سيتك كنسرسيوم ساخت راه آهن ايران را تشكيل مي‌دهند كه كارهاي طراحي و اجرا را برعهده دارند.
وي ادامه داد: مسير رشت ـ ساري غني‌ترين و زيباترين طبيعت و محيط جذاب را دارد و تلاش مي‌كنيم اين كار با كمترين ميزان تخريب محيط زيست انجام شود تا آرامش و آسايش زندگي مردم منطقه به‌هم نخورد.
وي تأكيد كرد: خط اين مسير از نظر انتخاب مسير، محيط زيست، تملك زمين و خاكريزي بسيار طولاني است كه در هزينه احداث تأثيرگذار است.
به گزارش خبرگزاری ايرنا، هيأت چيني مركب از 14 نفر به سرپرستي هه نان روز پنج‌شنبه به منظور بازديد از مسير اجراي راه آهن رشت ـ ساري، راه آهن رشت به آستارا و منطقه آزاد تجاری صنعتی بندر انزلي وارد استان گيلان شدند.
اين هيأت روز گذشته در استان مازندران از طول مسير اجراي خط راه آهن ساري به رشت بازديد كردند.
راه آهن رشت به ساري قرار است در مسيري به طول 365 كيلومتر ساخته شود كه 265 كيلومتر آن در استان مازندران مي‌باشد.
نظرات بینندگان