غذاهای بومی و سنتی یکی از جاذبههای گردشگری گیلان است
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان تنوع غذاهاي گيلاني را موجب افزايش ايجاد انگيزه در گردشگران دانست و تصريح كرد: رستورانها، هتلها و مراكز پذيرايي بايد نسبت به اين مسأله توجه جديتري داشته باشند.
در
آستانه مسافرتهاي نوروزي، لزوم توجه بيشتر مسئولان به وضعيت رستورانهاي
بين راهي فاكتوري است كه در رضايت و سلامت مسافران نقش بهسزايي دارد. گستره اين توجه از پاكيزگي محيط و كاركنان رستوران تا بهداشت، كيفيت، طعم و نرخ غذاها را دربر ميگيرد.
در سفر، مسافران اغلب مجبور ميشوند در يك محيط شلوغ، پول
زيادي را براي يك وعده غذا پرداخت كنند. اين مسأله زماني رضايت خاطر آنها
را به دنبال دارد كه از كيفيت و بهداشت آن هم مطمئن شوند.
رانندگان اتوبوسها و سواريها اغلب قراردادهاي نانوشتهاي با برخي
رستورانها دارند كه مسافران را مجبور ميكند در غذاخوريهاي منتخب
رانندگان غذا صرف كنند و پول گزافي بيشتر از نرخهاي معمول در شهرها براي
آن بپردازند.
البته در اين ميان، رستورانهايي كه داراي استانداردهاي لازم از نظر
غذايي و جا و مكان هستند نيز كم نيستند كه تنها افراد خوششانس موفق به
صرف غذا در آنها ميشوند.
بديهي است كه صرف غذا بخشي از سفر گردشگران را تشكيل ميدهد؛
بخشي كه ميتواند بر جاذبهها و رونق گردشگري مناطق مختلف استان گیلان
بيافزايد.
از سوي ديگر شايد در وهله اول به نظر نيايد، ولي در واقع وضعيت
غذاخوريهاي يك منطقه از نقطه نظرات مختلف، اعم از بهداشت و كيفيت و نحوه
پذيرايي نشاندهنده فرهنگ، سنت و آداب و رسوم مردم آن منطقه نيز هست.
نكته مهم و جالبي كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي،
صنايع دستي و گردشگري در نخستين همايش مديران تأسيسات پذيرايي بين راهي و
سفرهخانههاي سنتي كشور به آن اشاره و تصريح كرد: سفر غير از جنبه
اقتصادي و گردشگري، يك جنبه مهم فرهنگي نيز دارد.
متصديان اقامتگاهها در هر جاي كشور اگر وظيفه خود را به خوبي انجام
دهند، گردشگران و مسافران نسبت به آداب و رسوم و رفتار مردم آن منطقه به
ديده احترام و تحسين خواهند نگريست.
شايد مهمترين نكته براي كساني كه براي صرف غذا به رستورانها مراجعه
ميكنند، بهداشت، سلامت و كيفيت مواد غذايي و پاكيزگي محيط رستوران باشد؛
نكتهاي كه نظارت بر آن به عهده شبكه بهداشت و درمان است.
به گفته صاحبنظران، بررسي و تشخيص كيفيت كار رستورانها در كميتهاي
متشكل از اداره بهداشت، گردشگري، بازرگاني، تعزيرات و صنف مربوطه و
دادن امتياز از طريق نصب ستاره بر تابلوي اين رستورانها و بازرسي سرزده،
يكي از راهكارها براي بهبود وضعيت رستورانهاست.
نصب صندوقهايي در محل رستوران جهت دريافت شكايات توسط كميته ذكر
شده و رسيدگي به موارد تخلف و وضع جرايم، از ديگر شيوههاي نظارتي براي
بهبود كاركرد رستورانها ميباشد.
شايسته است غذاخوريهاي هر استان علاوه بر غذاهاي معمول، حداقل برخي
از خوراكهاي محلي ويژه منطقه را، آنهم به شيوه طبخ مناسب به عنوان نشاني از
فرهنگ غذايي منطقه خود تهيه كنند.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان
گفت: غذاهاي بومي بايد در مراكز پذيرايي گيلان تهيه و عرضه شود.
رضا عليزاده اظهار داشت: در واحدهاي پذيرايي از منوي غذاهاي خارجي استفاده و از
تهيه غذاهاي گيلاني فاصله گرفته ميشود؛ درحالي كه غذاهاي بومي و سنتي هر
منطقه به عنوان يكي از پرجاذبهترين بحثهاي گردشگري بهشمار ميرود.
وي تنوع غذاهاي گيلاني را موجب افزايش ايجاد انگيزه در گردشگران دانست و
تصريح كرد: رستورانها، هتلها و مراكز پذيرايي بايد نسبت به اين مسأله
توجه جديتري داشته باشند.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان جاذبههاي بومي و سنتي
اين استان را كمنظير توصيف كرد و گفت: با برنامهريزي و تعامل همهجانبه
بايد در معرفي اين جاذبهها به گردشگران تلاش كرد.
وي از انجام دو هزار بازديد نظارتي از تأسيسات گردشگري اين استان در سال جاري خبر داد.
وي با اشاره به پيگيري نظارتها با توجه به درپيش بودن تعطيلات
نوروز افزود: اين نظارتها با همكاري دانشگاه علوم پزشكي، نيروي انتظامي،
تعزيرات حكومتي و بازرگاني انجام ميشود.
عليزاده ارائه خدمات كيفي به گردشگران را موجب رضايتمندي و جذب بيشتر
آنها به گيلان خواند و بيان كرد: اين حركت نيازمند همكاري و تعامل تمام
مراكز و تأسيسات گردشگري است.
بهداشت و سلامت مواد غذايي و پاكيزگي محيط و سلامت افراد شاغل در
رستورانها، كيفيت و طعم مناسب خوراكها، فضاي مطلوب و برخورد صحيح و
مؤدبانه و قيمت منصفانه از مواردي است كه گرچه در وهله نخست شايد قدري
آرماني بهنظر بيايد، اما نه تنها حق مشتريان و وظيفه رستوراندارها است، بلكه
عاملي براي خوشنامي توريسمپذيري استان است.