پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷

مديران، عرصه را برای روابط عمومی‌ها باز کنند!

بسیاری از مسئولان روابط عمومی‌های گیلان، معتقدند هرچه فضا برای این بخش از سازمان‌ها گسترده‌تر شود، کارآیی دستگاه اجرایی روند مثبت‌تری را می‌پیماید.
بسیاری از مسئولان روابط عمومی‌های گیلان، معتقدند هرچه فضا برای این بخش از سازمان‌ها گسترده‌تر شود، کارآیی دستگاه اجرایی روند مثبت‌تری را می‌پیماید.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، امروزه در هر اداره و سازمانی، وجود بخشی با عنوان "روابط عمومی" از بدیهیات است و کارکرد این حوزه آن‌قدر اهمیت یافته است که وجود هیچ سازمان و اداره‌ای را بدون آن نمی‌توان متصور شد.
روابط عمومی (Public Relations) در واقع مهمترین بخش بدنه یک سازمان است؛ بخشی که برای تحقق اهداف آن سازمان، بسترسازی و بیشترین ارتباط را با مخاطبان انسانی آن سازمان برقرار می‌کند.
رئیس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این زمینه، گفت: روابط عمومی، بستر مناسبی را برای همکاری بین سازمان و گروه‌های مخاطب فراهم می‌آورد.
مجید رحمانی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، افزود: این روز فرصت مناسبی برای توجه بیشتر و بهتر به حوزه روابط عمومی است.
وی، اظهار کرد: دشمن در جنگ رسانه‌ای به دنبال استحاله فرهنگی است و روابط عمومی‌ها در خط مقدم این جنگ رسانه‌ای قرار می‌گیرند.
وی، افزود: مدیران با فرصتی که در اختیار روابط عمومی قرار می‌دهند، در واقع فضایی را به‌وجود می‌آورند که این بخش با افکارسنجی، نیازسنجی، آگاه‌سازی غرور ملی را به جامعه هدیه بخشند.
رحمانی وضعیت ساختاری روابط عمومی‌ها را یکی از مشکلات پیشین گیلان ذکر کرد و افزود: امسال شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها به ریاست استاندار شکل گرفت و هسته مرکزی آن با رأی‌گیری انتخاب شدند.
وی که منتخب یکی از اعضای هسته‌ای این شورا است، تشکیل این شورا را گامی مهم در راستای ارتقاء وضعیت این بخش از سازمان‌ها و ادارات استان دانست.
رئیس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این زمینه، گفت: روابط عمومی با استفاده از تکنیک‌های مدیریتی، چون برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل در راستای هماهنگی بین منافع سازمان و منافع مخاطبان گام برمی‌دارد.
حمیدرضا آذرپور، اظهار کرد: فعالان عرصه مطبوعات، یکی از مهمترین مخاطبان روابط عمومی‌ها هستند و اجازه مدیر هر دستگاه به روابط عمومی در زمینه اطلاع‌رسانی صحیح می‌تواند نقش بسیار مفیدی در روند مطلوب کار سازمانی ایفا نماید.
همچنین مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی گیلان، گفت: روابط عمومی‌ها در دنیای امروز یكی از ابزارهای مبارزه با جنگ نرم هستند و می‌توانند فضاهای مجازی را برای مدیران از تهدید به فرصت تبدیل كنند.
محمدرضا سرهندی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: در سال 1963 میلادی زمانی كه برای اولین بار دهكده جهانی مطرح شد، كمتر كسی به درك درستی از آن رسید. پس از گذشت سال‌ها كه اینترنت دنیا را به‌هم وصل كرد و دولت‌های اینترنتی شكل گرفتند و حتی پا را فراتر گذاشته و به سمت دولت‌های موبایلی شتافته‌اند، روابط عمومی‌ها نیز باید همگام با این توسعه به سمت روابط عمومی‌های الكترونیك و موبایلی پیش روند.
وی با بیان این‌كه مدیران روابط عمومی در كاركرد ایده‌آل خود می‌توانند اكثر نیازهای اطلاع‌رسانی جامعه را برآورده كنند، گفت: علی‌رغم اهمیت كار روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی به جامعه، در مسیر اقدامات خود دچار چالش‌هایی نظیر عدم شناخت درون سازمانی، شناخت كم برخی از مدیران دستگاه‌ها و اطلاق نقش تزیینی به فعالیت روابط عمومی‌ها هستند كه گاهی شدیداً به عملكردشان ضربه می‌زند.
مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی گیلان درخصوص جایگاه روابط عمومی‌ها، خاطرنشان كرد: در چارت تشكیلاتی هر سازمانی، روابط عمومی جزئی از نیروهای كارشناسی مدیران و مشاوران مستقیم مدیریت در امور رسانه‌ای هستند.
وی، افزود: رسانه‌ها به عنوان ركن چهارم دموكراسی همواره درحال نقد و رصد سازمان‌ها هستند و مدیر سازمان را به عنوان رأس هرم سازمانی مورد انتقاد قرار می‌دهند. روابط عمومی‌ها به عنوان مشاوران امور رسانه‌ای می‌توانند مدیریت را در جهت بهبود عملكرد سازمان یاری دهند و همواره بر این امر آگاه باشند كه روابط عمومی سیستم مدیریتی و عملكرد سازمان هستند، نه روابط عمومی مدیر.
سرهندی، گفت: روابط عمومی‌ها در دنیای امروز یكی از ابزارهای مبارزه با جنگ نرم هستند و می‌توانند فضاهای مجازی را برای مدیران از تهدید به فرصت تبدیل كنند. از تمامی امكانات ارتباط جمعی برای دستیابی به توسعه جامعه استفاده كنند و از رسانه‌ها به عنوان یكی از ابزارهای توسعه پایدار كشور سود جویند.
امروزه روابط عمومی ضمن سنجش محیط و انتقال اطلاعات به مدیر، به عنوان مرکز مشاوره و راهبردی، سازمان را در رفع مشکلات، و مردم را برای تأمین حقوق‌شان یاری می‌دهند.
بیست و هفتم اردیبهشت به نام روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است.
نظرات بینندگان