همچون سالهای گذشته؛
شهرداری لاهیجان تنها نماینده همايش روابط عمومیها بود
این همایش یک روزه با حضور بيش از 500 نفر از مدیران و کارکنان روابط عموميهای کشور با شعار "روابط عمومي الكترونيك؛ روابط عمومي كاربردي" در هتل المپیک تهران برگزار شد.
پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور فعال روابط عمومی شهرداری لاهیجان برگزار شد.
به گزارش "لاهیگ" به نقل از روابط عمومی شهرداری لاهیجان، این همایش یک روزه با حضور بيش از 500 نفر از مدیران و کارکنان روابط عموميهای کشور با شعار "روابط عمومي الكترونيك؛ روابط عمومي كاربردي" در هتل المپیک تهران برگزار شد.
دبير این همايش در مراسم افتتاح با اشاره به ضرورت توجه بيشتر مديران ارشد كشور به نهاد روابط عمومي، گفت: تجربه كشورهايي كه با استفاده از راه حلهاي ارتباطي به بهبود مناسبات دستگاهها و سازمانهاي دولتي و حتي بخش خصوصي با مردم پرداختند، ارتقاء جايگاه روابط عمومي در كشور را توصيه ميكند.
اميرعباس تقيپور با برشمردن قابليتهاي روابط عمومي، گفت: حضور مؤثر نهاد روابط عمومي، اجراي موفق طرحهاي مهم مانند طرح هدفمند كردن يارانهها را تضمين ميكند.
وی با اشاره به اينكه روابط عمومي آگاه و مطلع قادر به برقراري تعادل ارتباطي در كشور است، افزود: روابط عمومي در ايران با همه چالشهايي كه دارد، درحال رشد و ارتقاء و نيازمند توليد علم و محتوا است.
تقيپور به تشريح اقدامات دبيرخانه دائمي همايش روابط عمومي الكترونيك پرداخت و اضافه كرد: به دنبال آن هستيم كه از طريق توليد كتاب، مجلات تخصصي، فيلم و انواع ابزار فرهنگي و آموزشي به توسعه روابط عمومي الكترونيك كمك كنيم.
وي با اعلام اينكه تاكنون بيش از 20 ويژهنامه مطبوعاتي در اين حوزه منتشر شده است، به معرفي دكتر محمد سلطانيفر به عنوان استاد پيشگام روابط عمومي الكترونيك در سال 1389 پرداخت و اضافه كرد: تجليل از اساتيد براي ما يك وظيفه محسوب ميشود؛ ضمن آنكه بايد به دنبال الگوسازي براي نسل جوان باشيم و معتقدم اين قبيل اقدامات علاوه بر اينكه مسئوليتهاي اجتماعي و علمي استاد برگزيده را سنگين كرده، دورنماي فعاليت جوانان را روشن ميكند.
تقیپور معرفی الگوهای برتر علمی به علاقهمندان تعالی و پیشرفت در حوزه روابط عمومی را یکی از دستاوردهای دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک دانست.
وی، گفت: يک مدير تا 80 درصد وقت خود را در سازمان صرف ارتباطات ميکند، اما بهرهوري سازمان به اندازه تلاش مديران نيست که يکي از اين عوامل، عدم توفيق مديران در نوع و نحوه مديريت ارتباطات درون و برون سازماني است.

مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در پنجمين همايش روابط عمومي الكترونيك بر لزوم ايجاد اتحاديهاي در صنف روابط عمومي تأكيد و اظهار كرد: اتحاديه، امري لازم و ضروري است و مسائل صنف را پشتيباني ميكند.
اسفندیار رحیممشایی، افزود: اگر حمايتهاي لازم در حوزه صنف به لحاظ ساختار به خوبي تأمين شود، انتظار براي كارهاي بهتر و برتر برآورده خواهد شد. در اينباره آنچه از عهده من و دولت بربيايد، از انجام آن استقبال ميكنيم.
وی، افزود: رسيدن به اين مهم نيازمند كار گروهي است و اميدوارم با به فعليت درآمدن توانمنديها، بهترين تكريم از شأن ارتباطات و روابط عمومي را در عمل بهدست روابط عمومي بسپاريم تا اين يكي از دستاوردهاي دولت جديد باشد.
او معتقد است كه آنچه بايد در جامعه اتفاق بيفتد، افزايش كمي و كيفي ارتباطات است. ما در موضوع ارتباطات از منظر نيازهاي كاري كه بخشي از نيازهاي مدني است به دستاوردهايي رسيدهايم كه آن را دنبال كرده و توسعه ميدهيم، اما در اين بخش به دليل گسست فرهنگي ناشي از ضعفهاي سياسي و نبود توسعه، سالها ناچار به پيروي از ديگر جوامع بودهايم.
وي، ادامه داد: به دليل نيازهاي تازه متولد شده از مدنيت جديد در جامعه، موضوع روابط عمومي و ارتباطات را از منظر نياز به آن دنبال كرده و بايد بپذيريم دنبالهروي جوامعي هستيم كه در اين حوزه از ما پيشتر هستند. مدنيت امروز ناشي از ساخت ما شرقيها كه سالها در آن پيشرو بوديم نيست.
مشاور و رئيس دفتر رئيس جمهور در بيان ضعف روابط عمومي امروز، خاطرنشان كرد: ضعف روابط عمومي امروز ناشي از آن است كه ما پيرو و تابع بوده و بنيانگذار آن نيستيم و به همين دليل در درك ضرورتها و حوزههاي عملكردي و تأثيري كه حوزه ارتباطات و روابط عمومي ميتواند در پيشبرد اهداف در حوزههاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي داشته باشد، ناتوانيم و براي حل كاستيها به درك شأن و جايگاه اين حوزه نيازمند هستيم كه مبنايي انساني و فلسفي دارد.
وی جامعه جهاني را جامعه ايدهآلي دانست كه در آن همه عنصرهاي انساني فعال ميشوند و افزود: مهمترين عنصر، فهم يكديگر و تفاهم متقابل است و اينكه درك كنيم براي هم آفريده شديم. فلسفه ارتباطات و روابط عمومي، جهان ربط و وصل است.
به گفته او، دانش يك تكليف بزرگ است. جامعهاي كه ميخواهد هويت جمعي خود را از نقطهاي به نقطه ديگر منتقل كند، بايد سازوكارهاي خود را درهم تنيده باشد. جامعه بالنده نيازمند يك ارتباط ارگانيك متراكم است كه همه حوزهها بايد در آن بههم ربط داشته باشد.
وي، افزود: نيازمند يك عرصه كاري مهم با مهندساني هستيم كه اين ارتباط را بين نقطه به نقطه آن ايجاد ميكنند. جامعه وقتي ميتواند با سرعت پيش برود كه هويت جمعي داشته باشد و اين بدون ارتباط، نشدني است.
رحيممشايي، خاطرنشان كرد: جامعهاي كه ارتباطات در آن پيشرفت يابد، جامعهاي پيشرفته است و جامعهاي كه از شكوفايي در ارتباطات بهرهمند نباشد، ناچار به عقبماندگي است.
او، خاطرنشان كرد: پيش از آنكه قلههايي براي فتح در حوزههاي مختلف ترتيب دهيم، بايد بستهاي حوزههاي مختلف را طراحي كنيم. مشكل امروز بشر اين است كه منسجم نيست و تمام مشكلات ناشي از عدم درك و دريافت وجود متقابل است.
رحيممشايي، تصريح كرد: درحالي كه فلسفه ارتباطات، يك فلسفه درست و اصولي و جزء طلاييترين كارهاي دنياست، شما نميتوانيد مديريت سياسي، فرهنگي و اقتصادي را بالاتر از مديريت ارتباطات بدانيد، زيرا مديريت ارتباطات از ديگر مديريتها مؤثرتر و در رتبهاي بالاتر قرار دارد.
در پنجمين همايش روابط عمومي الكترونيك آخرين تحقيقات اساتيد و محققان روابط عمومي در دو فضاي واقعي و مجازي بررسي و پانل تخصصی چالشهای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک به مديريت دكتر حميد ضياييپرور برگزار شد.
مراسم تجليل از مقام علمي دكتر محمد سلطانيفر به عنوان استاد پيشگام روابط عمومي الكترونيك نیز با حضور پرشور اساتيد، دانشجويان و شركتكنندگان در پنجمين همايش روابط عمومي الكترونيك برگزار شد.
در اين مراسم، دكتر عبدالله جاسبي ـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ـ با تجليل از دكتر محمد سلطانيفر، بزرگداشت مقام علمي اساتيد و انتخاب استاد پيشگام روابط عمومي الكترونيك را پسنديده و شايسته دانست. همچنين نمايندگان سازمانها و انجمنها نیز الواح تقدير خود را به استاد تقديم كردند.
اين گزارش حاكي است، لوح ويژه دبيرخانه دائمي همايش روابط عمومي الكترونيك به امضاي مشترك پروفسور يحيي كماليپور (رئيس شوراي مشورتي)، دكتر شهيندخت خوارزمي (رئيس كميته علمي) و اميرعباس تقيپور (دبير همايش روابط عمومي الكترونيك) به ايشان اهداء شد.
در بخشي از اين لوح خطاب به دكتر محمد سلطانيفر، آمده است: استقبال جامعه علمی کشور، بهویژه اساتید، مدیران و کارشناسان ارتباطات، رسانه و روابط عمومی از معرفی جناب عالی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 1389 حکایت از انتخابی بهحق، شایسته و بایسته دارد. انتخابی که با اکثریت قاطع آراء اعضای کمیته علمی پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک همراه بود.
همچنين در بندي ديگر از اين لوح، ميخوانيم: شما در ردیف نخستین اساتیدی محسوب میشوید که تولید محتوا و تبیین اهمیت و ضرورتهای توجه به فنآوریهای نوین در انجام وظایف و مسئولیتهای نهاد روابط عمومی در کشور عزیزمان را در دستور کار خود قرار داده و همچنان پیشتازید. به نیابت از خانواده بزرگ روابط عمومی و بهویژه اعضای ستاد برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک، اعضای محترم کمیته علمی و بیش از 2000 نفر از اعضای دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک از تلاشهای علمی و عملی استاد فرهیخته و بااخلاق قدردانی کرده و سلامتی و تداوم موفقیتهایتان را از درگاه حضرت حق مسألت مینماییم.
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای روابط عمومی، از دیگر بخشهای این همایش یک روزه بود.
لازم به ذکر است، مسئول روابط عمومی شهرداری لاهیجان با حضور در جلسات تخصصی و نمایشگاه روابط عمومیها در این همایش حضوری فعال داشت.