رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، گفت: ریاست عالی دانشگاه پس از سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب در بحث تولید علم، اعلام آمادگی کرد و در دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور این نهضت آغاز شده است.
به گزارش "لاهیگ" به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، دکتر سیدحجت مهدوی سعیدی در هشتمین جشنواره دانشجویان ممتاز، مبتکر و نوآور بسیجی و ایثارگر استان گیلان که در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد، افزود: بسیج دانشجویی در عرصه تولید تفکر و اندیشه، افتخارات خوبی در حوزههای متعدد در این کشور کسب نموده است.
وی با اشاره به اینکه، در این مملکت کسی نیست که با اهتمام و دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه تفکر و تولید علم آشنا نباشد، اظهار داشت: اساس کار ما در دانشگاه این است که برگردیم و ببینیم که در بحث علوم انسانی کجا قرار داریم؛ ضمن اینکه به نظر من باید در جلساتی از این قبیل به خوبی تبیین شود که در علوم انسانی که اساس حرکت انقلاب اسلامی بوده است، فعالیتها و کارکردهای قابل توجهی در بحث تولید علم داشته باشیم.
وی، اضافه کرد: در این راستا دکتر جاسبی پس از سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب در بحث تولید علم اعلام آمادگی کردند و در دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور این نهضت آغاز شده است و من امیدوارم مرتبت علوم انسانی را دوباره احیاء کنیم، بهطوری که توسط بااستعدادترین و نخبهترین دانشجویان و استادان ما در کرسیهای علوم انسانی بدرخشیم و منشاء امتیاز شویم.
مهدوی سعیدی، ادامه داد: بعضیها با کجفهمی، تعبیرشان از جنبش دانشجویی این است که این جنبش باید اپوزیسیون نظام باشد. درحالی که رهبر انقلاب همیشه پارامترها و مؤلفههای جنبش دانشجویی را مشخص کردهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با تأکید بر اینکه، پایههای انقلاب، عقلانیت است، گفت: قیام امام زمان(ع) که آرمانشهر ماست و دغدغه همه ما این است که در مسیر مهدویت حرکت کنیم و به تعبیر عطار، "صد هزاران اولیاء اندر زمین، از خدا خواهند مهدی را یقین"، در زمان ظهور آن حضرت، حادثه عظمایی که اتفاق میافتد، این است که عقلانیت انسانها شکوفا میشود. جنبش نرمافزاری، عنوان پایههای اصلی جنبش دانشجویی باید ملاحظه شود که همان بحث عقلانیت است و ما باید این را تبیین کنیم که اگر جنبش دانشجویی متصل به بحث عقلانیت نباشد، به تعبیر مولوی، "پیشه او خستن جانهای پاک."
در ادامه این گردهمایی، پروفسور ابوالفضل درویزه با اشاره به اینکه، سکولاریسم، جریانی است که هدف نهایی آن، جدا کردن کامل انسان از خالق هستی است، اظهار داشت: در عصر ما، سکولاریسم با در اختیار داشتن مراکز علمی و اقتصادی، استحاله جوامع اسلامی را از اولویتهای محوری خود میداند.
عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان، افزود: آغاز سیطره و حاکمیت سکولاریسم در جهان معاصر، مقارن با داروینیسم و نفی خلقت است؛ چرا که داروینیسم، نقش اساسی را در جریان سکولاریزه شدن جوامع غربی ایفا کرده است.
وی، ادامه داد: وحدت بین علم و دین در تفکر اکثریت قریب به اتفاق محققین علوم تجربی جاری بود. به عنوان نمونه، سردبیر اولین شماره مجله معتبر علمی جانورشناسی چاپ لندن به سال ١٨٤٢ این ایده را مورد تأکید قرار میدهد که مطالعه طبیعت، حکمت خداوند خالق حکیم را بر ما آشکار میسازد و نیز ما را به این حقیقت رهنمون میکند که انسان در نظام هستی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
درویزه، افزود: توانایی علمی و مهندسی و فنآوری انسان امروز باید در رابطه با طراحی و ساخت سیستمهایی که بتواند نیازهای حیاتی انسان را تأمین کند، سنجیده میشود. انسان چند هزار سال قبل نیز در حوزه مهندسی خود شاهکارهای بدیع ایجاد کرده است. نظری به اهرام مصر و بناهای عظیمی که از اقوام و ملل مختلف به یادگار مانده به خوبی نشان میدهد که در این آثار شگفتانگیز، از ظرفیتهای مهندسی ویژهای استفاده شده است.
این استاد دانشکده فنی دانشگاه گیلان با طرح این سئوال که بدون پندارگرایی و با استعداد به شواهد متقن، این انرژی عظیم چگونه تأمین میشود، گفت: ما یک سفینه کوچک را در مدار زمین قرار میدهیم و آن را مظهر پیشرفتهترین طراز تکنولوژی و صنعت بشری میدانیم. چرا در برابر صنعتی که میلیونها بار از صنعت بشری متعالیتر است با رویکردی ناصواب و ضلالتبار، مدلهای موهومی را جایگزین قضاوت عقلی میکنیم.
گفتنی است، در پایان این جشنواره به دانشجویان ممتاز، مبتکر و نوآور بسیجی، شاهد و ایثارگر استان گیلان لوح تقدیری اهداء شد.