پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
سخنگوی مؤسسه تحقيقات برنج كشور:

برنج ايرانی به روش‌ 40سال پیش به بازار عرضه می‌شود

دكتر غلامرضا خانكشي‌پور با اشاره به نحوه بازاررساني برنج ايراني، گفت: به‌نظر مي‌آيد تاجر ايراني كه روي برنج توليد داخل كار مي‌كند، هنوز به اين باور نرسيده كه مصرف‌كننده برنجي را طلب مي‌كند كه بتواند به آن اعتماد كند.
سخنگوی مؤسسه تحقيقات برنج كشور درباره اين موضوع كه بالا بودن قيمت برنج داخلي از دلايل پايين بودن ميزان مصرف آن در كشور عنوان مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر قيمت برنج ايراني و خارجي به هم نزديك شده است و برنج هاشمي و طارم نيز با قيمت‌هايي در حد برنج‌هاي خارجي قابل خريد است. بنابراين بحث گران بودن برنج داخلي كه بخش عمده‌اي از آن در بازار عرضه مي‌شود، منتفي است.
دكتر غلامرضا خانكشي‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا، با اشاره به نحوه بازاررساني برنج ايراني، گفت: به‌نظر مي‌آيد تاجر ايراني كه روي برنج توليد داخل كار مي‌كند، هنوز به اين باور نرسيده كه مصرف‌كننده برنجي را طلب مي‌كند كه بتواند به آن اعتماد كند.
وي با بيان اين‌كه در حال حاضر برنج در كشورمان به روش‌هاي چهل سال گذشته به بازار عرضه مي‌شود، افزود: در اين زمينه نياز به يك تحول در به بازار رساندن برنج ايراني داريم تا مشتري بتواند برنجي را از بازار داخل خريداري كند كه به محتواي داخل گوني‌ها اطمينان داشته باشد.
خانكشي‌پور، افزود: بايد وضعيت به‌ گونه‌اي باشد كه وقتي مصرف‌كننده برنجي را از توليدكننده خريداري كرده و در منزل پخت مي‌كند، مورد پسندش واقع شده تا بتواند همان نمونه را از بازار خريداري كرده و گوني‌هاي مختلفي را كه خريد مي‌كند يك‌دست باشند.
عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات برنج كشور در ادامه درباره تبليغات گسترده برنج‌هاي وارداتي در كشور و تبليغ يك نوع برنج در صدا و سيما با نام برنج ايراني، اظهار كرد: آن چيزي كه ما در صدا و سيما مشاهده مي‌كنيم، اين است كه برنج ايراني تبليغ مي‌شود؛ يعني روي گوني‌هاي برنج به‌طور مشخص، برنج ايراني و محصول فريدون‌كنار قيد شده است.
وي، افزود: در اين زمينه حرف ما اين است كه صدا و سيما نيز جوانب خصوصي و فني موضوع را رعايت كرده و قطعاً اين برنج، برنج ايراني است كه اكنون با آرم تجاري مختلف در بازار تبليغ مي‌شود و حمل ما بايد بر صحت اين موضوع باشد.
سخنگوی مؤسسه تحقيقات برنج كشور، تأكيد كرد: اگر احياناً خلاف اين موضوع باشد و برنج‌هاي خارجي را با نام ايراني تبليغ كنند، اين بحث ديگر يك بحث علمي نخواهد بود و يك بحث حقوقي است كه مسئولان ذيربط قطعاً با اين موضوع برخورد خواهند كرد.
وي، افزود: ما نيز همچون بقيه مردم فرض‌مان بر اين است که محصولي كه با نام ايراني از صدا و سيما تبليغ مي‌شود، واقعاً ايراني است و خلاف واقعيت نيست.
خانكشي‌پور، ادامه داد: طبيعتاً ما حمل بر اين مي‌كنيم كه همه مسئولاني كه در اين زمينه مسئوليت دارند، قانون را رعايت كرده و اگر صدا و سيما برنجي را با يك آرم مشخص تبليغ مي‌كند و روي آن نيز نوشته شده برنج ايراني، ما نيز ناچاريم فرض را بر صحت اين موضوع بگذاريم.
نظرات بینندگان