پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ با افتخار همراهی بیش از یک دهه در عرصه رسانه های مجازی در استان گیلان      
کد خبر: ۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۲
رئیس سازمان بازرگانی گیلان:

انداختن توپ به زمین یكدیگر، مشكل چای را حل نمی‌كند

سیاوش امینی، گفت: با پیگیری‌های ستاد راهبردی چای، اراده لازم برای حل مشكلات چای در گیلان وجود دارد و اقدامات خوبی نیز برای همسو كردن تصمیم‌گیری‌ها در سطح كلان و ملی در این زمینه به‌وجود آمده است.
رئیس سازمان بازرگانی گیلان، گفت: اراده لازم برای حل مشكلات چای در استان وجود دارد.
سیاوش امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، افزود: با پیگیری‌های ستاد راهبردی چای، اراده لازم برای حل مشكلات چای در گیلان وجود دارد و اقدامات خوبی نیز برای همسو كردن تصمیم‌گیری‌ها در سطح كلان و ملی در این زمینه به‌وجود آمده است.
وی، تصریح كرد: گذاشتن حل مسائل و مشكلات چای برعهده دیگری و انداختن توپ به زمین یكدیگر، مشكل چای را حل نمی‌كند و باید با همگرایی و اجماع مسئولان استان، برای گرفتن سهم خود از چای تلاش كنیم.
وی با بیان این‌كه، با هرگونه بحث درخصوص چای بدون نظر ستاد راهبردی چای در گیلان مخالف هستم، گفت: اظهارنظرهای متفاوت در این زمینه موجب بی‌اعتمادی رئیس‌ جمهوری به مدیران گیلان برای واگذاری مسئولیت‌های مختلف در آینده خواهد شد.
امینی، افزود: واگذاری اختیارات مربوط به امور چای، بنا بر اصل 127 قانون اساسی از طریق رئیس جمهوری به استاندار گیلان انجام شد كه گرچه مورد قبول بخش‌هایی كه در این زمینه از رانت‌هایی بهره می‌بردند، نبود، اما یك فرصت خوبی است كه باید از آن حمایت كرد، گرچه در اجرا با ضعف‌هایی هم همراه باشد.
وی، خاطرنشان كرد: حل مشكلات چای با فرافكنی و تحت فشار قرار دادن مسئولان از طریق سندیكای كارخانجات چای، امكان‌پذیر نیست؛ چرا كه باید با تجمیع نیروها و ایجاد همگرایی و فضای روانی مثبت برای این كار اقدام كرد.
وی، گفت: در گیلان مشكلی برای اجرایی شدن مصوبات درخصوص چای وجود ندارد و هیأت دولت باید این امور را پیگیری كند.
وی با اشاره به اظهارنظرهای انجام‌شده درخصوص عدم اجرایی شدن مصوبات دولت در زمینه چای، اظهار داشت: تحقق این كار، نیازمند حمایت و هماهنگی همه مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در گیلان و سندیكای كارخانجات چای است تا ستاد راهبردی چای بتواند با آرامش تصمیمات لازم را اتخاذ كند.
رئیس سازمان بازرگانی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌كه بخش بازرگانی برای حل مشكل چای بدون هیاهو، عمل كرده است، گفت: شناساندن چای تولید داخل برای قرار دادن در شبكه توزیع مصرف، یكی از اقدامات بی‌نظیر انجام‌شده توسط این حوزه در چند ماه گذشته بوده است.
امینی، ادامه داد: ابلاغ وزارت بازرگانی به كلیه سازمان‌های بازرگانی كشور مبنی بر در اختیار قرار دادن غرفه رایگان برای سندیكای كارخانجات چای در نمایشگاه‌های پاییزه و بهاره به منظور عرضه چای گیلان، نشان از تلاش این وزارتخانه برای حل مشكل چای دارد.
وی، گفت: این كار موقعیت ویژه‌ای را برای سندیكای كارخانجات چای و تولیدكنندگان در زمینه بازاریابی و فروش چای فراهم می‌كند.
امینی، افزود: در زمان حاضر بیش از 15 تن چای داخلی از طریق سندیكای كارخانجات چای در اختیار شبكه توزیع صنوف قرار گرفت كه این مسأله نشان‌دهنده اقدام مثبت در این زمینه بوده است.
وی، گفت: علاوه بر این‌كه برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن چای در سبد خانوار در دست اجرا است، زمینه تحقق این كار برای افراد تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و تأمین اجتماعی در قالب ارائه بن نیز فراهم شده است.
وی، افزود: پیگیری قرارگیری چای در سبد كالا از طریق معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، برگزاری نشست‌های مختلف در این زمینه با مدیران تعاونی‌های مصرف كارمندی و نیروی‌های مسلح، از دیگر تلاش‌های انجام‌شده در این‌خصوص بوده است.
امینی با اشاره به اقدامات این سازمان برای تجارت خارجی چای داخلی هم، گفت: علاوه بر كشور كنیا، سریلانكا نیز برای همكاری در زمینه بازرگانی چای اعلام آمادگی كرده است.
وی، گفت: همچنین رایزنی‌هایی برای ورود چای ایرانی به بازارهای عراق، افغانستان و تركیه توسط رایزنان بازرگانی این كشورها انجام شده است.
وی تحقق این كار و افزایش استفاده از چای داخلی را مستلزم افزایش كیفیت تولید چای دانست و افزود: به‌زراعی باغات چای، تولید كیفی متناسب با حجم زمین‌های سطح زیر كشت و حمایت از تولیدكنندگان، از دیگر مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با طرح این سئوال كه چگونه با وجود مصرف 100 هزار تنی چای در كشور در مقابل تولید 40 هزار تن آن در داخل، برای فروش همین مقدار چای مانده‌ایم؟ گفت: این سئوالی است كه باید تولیدكنندگان و صاحبان صنعت چای از خود بپرسند.
وی، ادامه داد: البته نباید در این میان از دست‌هایی كه منافع خود را در واردات بی‌رویه چای دیده و با تبلیغات سوء علیه چای داخلی قصد تخریب و ضربه زدن به این صنعت را دارند، غافل شد.
امینی، گفت: باید با هوشیاری و كار علمی و كارشناسی، نسبت به ‌این توطئه‌ها كه فقط مختص به چای نبوده و صنعت داخلی را هم تهدید می‌كند، آگاه شد و با متخلفان برخورد كرد.
وی از برگزاری جشنواره چای با حضور رؤسای مجامع امور صنفی سراسر كشور با همكاری سندیكای كارخانجات چای، به منظور ترویج معرفی چای داخلی و ارتقاء فرهنگ استفاده از آن، به عنوان برنامه آینده این سازمان نام برد.
نظرات بینندگان