با حضور معاون رئيس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور، خط آهن قزوین ـ رشت بهصورت آزمایشی افتتاح شد.
به گزارش "لاهيگ" به نقل از روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدباقر نوبخت امروز از این محور ریلی بازدید و سیر اولین قطار مسافری در این محور بهصورت آزمایشی انجام شد.
بهرهبرداری نهایی از خط آهن قزوین ـ رشت در دهه مبارک فجر و توسط ریاست جمهوری انجام خواهد شد.
در بازدید نوبخت از این خط ریلی و سیر آزمایشی اولین قطار مسافری در این مسیر، مدیرعامل شركت راه آهن، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، معاونان وزیر راه شهرسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی او را همراهی میکردند.
حمل خودروها در مسیر قزوین ـ رشت
معاون رئيس جمهور در حاشیه این افتتاح با اشاره به مزایای خط آهن قزوین ـ رشت، با طرح این نکته که با اتصال این خط ریلی، بخش بزرگی از این حلقه مفقوده برطرف شده است، گفت: مرکز استان گیلان به شبکه سراسری متصل میشود تا با ایجاد این خط ریلی در اقتصاد منطقه آثارش دیده شود. با این خط ریلی مشاغل فراوانی ایجاد خواهد شد، تردد مردم آزادتر میشود و شاهد رفاه بیشتر مردم خواهیم بود.
نوبخت ادامه داد: از این پس مسافران شمال ایران و مردم استان گیلان و شهر رشت مجبور نیستند مدتها در مسیرهای جادهای، خصوصاً بخش منجیل و رودبار که ترافیکهای زیادی در ایام پرتردد دارد، معطل بمانند.
وي تصریح کرد: در راستای تسهیل سفر مردم درحال طراحی هستیم تا کسانی که میخواهند با خودروی شخصی به گیلان بیایند، خودروهای خود را از طریق واگنهای خودرو بر جابهجا کنند و در مقصد نظیر رشت، از ماشینهای خود استفاده کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور همچنین افزایش حمل بار ترانزیت را از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان کرد.
اتصال هند به شمال اروپا توسط خط آهن قزوین ـ آستارا
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت بالای ارتباطی خط آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا گفت: این مسیر ریلی ۳۵۰ کیلومتری در صورت بهرهبرداری نهایی، بمبئی هند را از طریق ایران به هلسینکی فنلاند در شمال اروپا متصل می کند.
داود محمدی کاهش بار ترافیکی و تلفات جادهای به همراه صرفهجویی در مصرف انرژی را از مهمترین مزیتهای این پروژه ذکر و خاطرنشان کرد: جابهجایی سالانه ۱۰ میلیون تن کالا و سه میلیون و ۸۵۰ هزار مسافر از دیگر دستاوردهای اجرای خط آهن قزوین ـ رشت بهشمار میرود.
درباره خط قزوین رشت بدانید
عملیات اجرایی این پروژه از سال 1384 آغاز و برای ساخت این خط آهن، هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده است.
خط
آهن قزوین ـ رشت که 164 کیلومتر طول دارد، در قالب هشت قطعه ساخته شده و
از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است. این مسیر ریلی، از ایستگاه
سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول 30 کیلومتر یک خطه، از ایستگاه
کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا
انتهای مسیر یک خطه است.
ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین ـ رشت سالانه سه
میلیون و ۳۸۱ هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن است.
حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن 120 کیلومتر و قطارهای مسافربری 160
کیلومتر در ساعت خواهد بود.
در احداث این خط آهن، 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 کیلومتر و پنج ایستگاه در کوهین،
لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم و رشت ساخته شده است.
گفتني است، در کمتر از چند روز پس از افتتاح خط ریلی استان آذربایجان غربی و راه آهن ارومیه، صدای سوت قطار در استان گیلان هم شنیده شد تا مردم این خطه هم، حرکت قطار را ببینند. این اتفاق آنقدر برای مردم این منطقه زیبا و هیجان انگیز بود که مردم در مسیر قزوین تا رشت با حرکت قطار ، روی دوچرخه، موتور و سوار بر خودروها به دنبال قطار رفتند. مردمی که برای اولین بار بر روی ریلهای سرد، گرمی حرکت را میدیدند، با قطار شادی کردند و کنار این حرکت تجمع کردند و عکس گرفتند و فیلمهایشان را ضبط کردند تا شادی جمعیشان ثبت و ابدی شود.
به وضوح این هیجان را در این مسیر میتوانستی ببینی؛ اگر با نگاه مردم امیدوار این منطقه همراه میشدی. از آن پرایدی که کیلومترها با قطار حرکت کرد و با دوربین گوشیاش فیلم و عکس میگرفت تا آن جوانی که با دوچرخه قطار را دنبال کرد، گرفته تا پیران و سالخوردگانی که در حاشیه خط ایستاده بودند؛ همه و همه به تحقق آرزویی مینگریستند که سالها برایش انتظار کشیده بودند.
بالاخره با همت کارشناسان این سرزمین، راه آهن پای در این طبیعت زیبا گذاشت و صدای قطار در این خطه شنیده شد. این صدا برای این مردم نوید دهنده خبرهای خوبی از جنس آینده است. این صدای سوت برایشان نوید تسهیل ارتباط و رونق اقتصادی است؛ صدای امنیت حمل و نقل و صدای توسعهای است که آرام آرام خواهد آمد.
افتتاح این خط، در اولین روز از ماه آذر، یک اتفاق مبارک برای مردم این منطقه و کل ایران بود و عکسهای این روز گویای حقیقتی انکار ناپذیر از این رویداد دوست داشتنی برای مردم این منطقه است. حالا میتوان گفت که عمده کار تمام شده است؛ زیرا نخستین قطار مسافری قزوین ـ رشت بهصورت آزمایشی به حرکت درآمده و دیگر میتوان گفت که خط ریلی شمال غرب ایران بهزودی زیر بار ترافیک اصلی خواهد رفت.