راه آهن قزوین ـ رشت ماه آینده به بهرهبرداری میرسد
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن از بهرهبرداری راه آهن قزوین ـ رشت در ماه آینده (آذر 1397) خبر داد و افزود: نگهداری این پروژه ویژه خواهد بود و 26 آبان بهصورت آزمایشی با حضور معاون رئیس جمهوری در این مسیر به سمت رشت حرکت میکنیم.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن از بهرهبرداری راه آهن قزوین ـ رشت در ماه آینده خبر داد و با بیان اينكه "برای اتصال راه آهن به مراکز بار نیازمند ساخت ۵۰۰ کیلومتر خطوط آنتی هستیم"، گفت: حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای اتمام قطارهای حومهای کلانشهرها نیاز داریم.
به گزارش "لاهيگ"، مازیار یزدانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران وسايل ارتباط جمعي اظهار کرد: مهمترین بحث تأکید بر قطارهای حومهای اولویت اول راه آهن است. عمده خودروهایی که وارد تهران میشوند، فرسوده بوده و آلودگی فراوانی را بهوجود میآورند. برای حل این مشکل، پروژههایی در کلانشهرها تدوین و پیاده شده است. تهران ـ گرمسار (به طول 114 کیلومتر)، تهران ـ قزوین و تهران ـ پرند سه پروژه مهم قطار حومهای پایتخت هستند که دو پروژه اول 80 درصد و قطار تهران ـ پرند 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه "امیدواریم قطار تهران ـ گرمسار و تهران ـ هشتگرد امسال به بهرهبرداری برسد"، افزود: برای مرداد سال 1398 در صورت تأمین منابع مالی، پروژههای قطار حومهای به بهرهبرداری میرسد.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن تصریح کرد: مسیر هشتگرد ـ پیشوا درحال اتمام است که به دلیل معارضان ملکی شخصی، بهرهبرداری از آن با وقفه روبهرو شده است. همچنين درحال رایزنی با استانداری البرز برای رفع این مشکل هستیم. به عنوان مثال، در 100 کیلومتر، یک کیلومتر معارض داریم که باید آن را برطرف کنیم.
يزداني با اعلام اینکه "حدود 900 میلیارد تومان برای اتمام قطارهای حومهای کلانشهرها نیاز داریم"، از بهرهبرداری 300 کیلومتر قطار حومهای طی سال جاری خبر داد و با اشاره به افتتاح راه آهن مراغه ـ ارومیه به طول 153 کیلومتر گفت: این پروژه طی هفته جاری به بهرهبرداری میرسد که جزء کاملترین پروژههای کشور است. کیفیت خط، ایستگاهها و ... نسبت به سایر پروژهها بهتر است که در آن قطار با سرعت 160 کیلومتر سیر خواهد کرد.
وي همچنین از بهرهبرداری راه آهن قزوین ـ رشت در ماه آینده (آذر 1397) خبر داد و افزود: نگهداری این پروژه ویژه خواهد بود و 26 آبان بهصورت آزمایشی با حضور معاون رئیس جمهوری در این مسیر به سمت رشت حرکت میکنیم.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن با اعلام اینکه "به 500 کیلومتر خطوط آنتی نیاز داریم که شبکه سراسری راه آهن به مراکز بار متصل شود که 250 کیلومتر آن زیر و 250 کیلومتر قطعات بیشتر از 10 کیلومتر است. امسال برنامهریزی کردهایم 108 کیلومتر را بسازیم که در مجموع با ساخت 500 کیلومتر، 40 میلیون تن به ظرفیت حمل شبکه ریلی اضافه میکند.
يزداني درباره میزان اعتبار مورد نیاز بهجز تملک اراضی اعلام کرد که هر کیلومتر 10 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد (مجموعاً حدود 5000 میلیارد تومان) و اظهار کرد: تراکبندی بافق ـ بندرعباس نیز به طول 235 کیلومتر به بهرهبرداری رسیده که شرایط افزایش سرعت در این محور (60 تا 100 کیلومتر در ساعت) را بهوجود آورده است.
وی با ابراز اینکه "میخواهیم 700 متر پل راه آهن بصره را بسازیم و به طرف عراقی هبه کنیم"، اضافه کرد: از دولت عراق توقع داشتیم همکاری بیشتری در ساخت این پروژه و راه آهن شلمچه ـ بصره داشته باشد. با کسب تکلیف از رئیس جمهوری مقرر شد 32 کیلومتر خط آهن شلمچه ـ بصره را ایران بسازد و عراقیها پول آن را بعداً پرداخت کنند.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن با بیان اینکه ساخت این پل بازشو ریلی حدود 220 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، گفت: با ساخت این دو پروژه، راه آهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل میشود.
يزداني با اشاره به پروژه دوخطه ریلی بافق ـ مشهد به طول 600 کیلومتر اظهار کرد: موافقت روسها برای تأمین فاینانس این پروژه کسب شده که حدود 5000 میلیارد برای خط دوم نیاز است. برای برقی سازی این مسیر نیز حدود 2 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.