اتلاف منابع ملی در آزادراه ناتمام قزوین ـ رشت
درحالی که سالانه حجم زیادی از منابع ملی و وقت مردم در گره ترافیکی آزادراه قزوین ـ رشت تلف میشود، مسئولان میگویند اگر ۴۰۰ میلیارد تومان منبع مالی در اختیار داشته باشند، دو ساله آن را میسازند.
درحالی که سالانه حجم زیادی از منابع ملی و وقت مردم در گره ترافیکی آزادراه قزوین ـ رشت تلف میشود، مسئولان میگویند اگر ۴۰۰ میلیارد تومان منبع مالی در اختیار داشته باشند، دو ساله آن را میسازند.
به گزارش خبرگزاري مهر، عملیات عمرانی آزادراه قزوین ـ رشت در سال 1380 همزمان با سفر استانی رهبر معظم انقلاب به گیلان و به دستور ایشان آغاز شد و نهایتاً در 24 اسفند سال 1388 و پس از قریب به یک دهه کار عمرانی، با حضور رئیس دولت دهم افتتاح شد. این آزادراه به طول ۱۳۰ کیلومتر در یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقلی ایران (شمال ـ جنوب) واقع شده و جزء یکی از پرترددترین آزادراههای کشور، بهخصوص در ایام پیک سفرها و تعطیلات آخر هفته محسوب میشود.
میزان سرمایهگذاری، سود و سنوات تقسیط
بنا بر اعلام مدیرعامل سابق شرکت آزادراه قزوین ـ رشت، این آزادراه با سرمایهگذاری یکی از بانکهای تجاری و شبه دولتی احداث شده است. ۵۱ درصد هزینه احداث را این بانک و ۴۹ درصد آن را دولت (وزارت راه و شهرسازی) تأمین کرده است و بر اساس قانون، نرخ عوارض دریافتی نیز بابت مستهلک شدن اصل و سود سرمایه این بانک هزینه میشود. بنابراین این آزادراه یکی از آزادراههای خصوصی کشور محسوب میشود.
حسین رئیسیان یادآور شد: بانک مذکور برای ساخت این آزادراه ۲۰۰ میلیارد تومان تا سال 1389 هزینه کرد که سود درنظر گرفته شده برای آن ۱۸ درصد و زمان درنظر گرفته شده برای استهلاک اصل و سود سرمایه از محل عوارض خودروهای عبوری، ۲۴ سال است که نهایتاً هزار میلیارد تومان برای بانک سرمایهگذار در این پروژه (در پایان سال بیست و چهارم) درآمد خواهد داشت.
این ۸ کیلومتر آزاردهنده!
با این حال یکی از بزرگترین ایرادات این آزادراه در هنگام ساخت و بهرهبرداری، غفلت از تکمیل قطعه رودبار و منجیل است و در حال حاضر، آزادراه قزوین ـ رشت در اتصال به شهر منجیل و رودبار، قطع شده و خودروهای عبوري از آزادراه به ناچار از میانه این دو شهر عبور کرده و پس از شهر رودبار، دوباره وارد آزادراه میشوند. نقطه نقصان این آزادراه در واقع یک قطعه به طول ۱۱ کیلومتر است که در سالهای گذشته ۳ کیلومتر دیگر از آن هم به آزادراه ملحق شده و تنها ۸ کیلومتر آن بهعنوان حلقه تکمیل این آزادراه باقی مانده است که مشکل بزرگ و مهم ترافیکی این آزادراه محسوب میشود.
این ۸ کیلومتر که از داخل شهر منجل و رودبار میگذرد، مرکز فروش زیتون و محصولات جانبی آن است. بخشی از ترافیک هم احتمالاً به دلیل وجود فروشگاههای متعدد محصولات زیتون در آن منطقه ایجاد میشود؛ عاملی که میتوان برای آن تدبیر مناسب داشته و با انتقال به بخشهای دیگر آزادراه در طول مسیر، این حجم انبوه فروشگاهی را در منطقه رودبار تعدیل کرد.
عدم راهاندازی ۸ کیلومتر مسیر تکمیلی آزادراه ۱۳۰ کیلومتری قزوین ـ رشت همواره در ایام تعطیلات، گرههای ترافیکی شدیدی در این آزادراه و در محدوده این دو شهر ایجاد میکند. این گره ترافیکی در تعطیلات هفته گذشته به ترافیک بسیار شدید ۶ ساعتهای به طول ۲۰ کیلومتر تبدیل شد که سبب هدررفت چندساعته وقت و سرمایه مردم و مسافران و نیز از بین رفتن حجم بالایی از سوخت شد.
البته نباید فراموش کرد که این آزادراه در مسیر رشت به قزوین نیز در محدود امامزاده هاشم همواره با ترافیک و در ایام تعطیلات، با گره ترافیکی شدید مواجه است و متأسفانه مسافران عبوری از این آزادراه آنگونه که باید، نمیتوانند از مزیتهای یک آزادراه استاندارد بهرهمند شوند.
چه میزان سوخت در گره ترافیکی رودبار هدر میرود؟
اتلاف منابع ملی را شاید در قالب اعداد و ارقام بهتر بتوان درک کرد. به عنوان مثال، اگر در هر ترافیک ۲۰ کیلومتری، ۱۶ هزار دستگاه خودرو حضور داشته باشند و اگر هر خودرو تنها ۱۰ لیتر اضافه بر حجم زمان ترددِ بدون ترافیک، بنزین بسوزاند، این گره ترافیکی سالانه فقط میلیاردها تومان با اتلاف سوخت به منابع ملی لطمه میزند.
این غیر از هزینههای مادی و معنوی دیگری است که در طول ترافیک ۶ ساعته تعطیلات عید قربان به خانوادهها و مسافران تحمیل شد؛ به دلیل گرمای هوا، بسیاری از خودروها به ناچار از کولر استفاده کرده و به همین دلیل با مشکل باتری یا مشکل موتور مواجه شده بودند و بازار دستفروشان با قیمتهای نجومی آب معدنی و انواع خوراکیها هم طبیعتاً داغ بود.
زمان از دست نرود...
به گفته یکی از مقامات شرکت زیرساختهای حمل و نقل، اگر سرمایهگذار پیدا شود، میتوان این مسیر را با ۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل کرد.
با این حال مشخص نیست اگر قرار باشد برای این ۸ کیلومتر عوارض اخذ شود، مبلغ آن با چه فرمولی محاسبه خواهد شد؟ این درحالی است که در سالهای گذشته معاون اسبق ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت از امکان احداث آن با رقم ۱۸۰ میلیارد تومان خبر داده بود. طبیعتاً هرچه زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه تعویق بیفتد، به هزینه برآورد شده افزوده خواهد شد.
شرکت ساخت: سازمان برنامه ۴۰۰ میلیارد تومان بدهد، آزادراه ۲ ساله تکمیل میشود
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره زمان تکمیل آزادراه قزوین ـ رشت، محدوده منجیل به رودبار به خبرگزاري مهر گفت: به تعویق افتادن تکمیل قطعه باقیمانده از آزادراه قزوین ـ رشت به دلیل نبود سرمایهگذار بوده است. تلاش کردیم بانک سرمایهگذار اولیه آزادراه، خودش برای تکمیل قطعه باقیمانده هم سرمایهگذاری کند که متأسفانه با این بانک به توافق نرسیدیم. امیدواریم با کمک رئیس سازمان برنامه و بودجه، این کار را بهزودی شروع کنیم.
فقط مسیر "رفت" بزرگراه میشود!
سیدحسین میرشفیع درخصوص ایجاد ترافیک از سوی مراکز فروش محصولات زیتون در منطقه و راهکار شرکت ساخت برای ممانعت از حذف کسب و کار بازار ایجاد شده برای کشاورزان استان گيلان گفت: قرار است در زمان تکمیل آزادراه، مسیر رفت (از قزوین به سمت رشت) بهصورت آزادراهی احداث تا این ترافیک حذف شود، ولی برای ساخت مسیر برگشت (از رشت به سمت قزوین) همین مسیر موجود را بهسازی میکنیم تا مسافران در زمان برگشت بتوانند از فروشگاههای منطقه خرید کنند و خودروها هم با سرعت مناسبتری عبور کنند.
هزینه سنگین تونل سازی و قولهایی که نوبخت داده است
وي درخصوص میزان پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۱ کیلومتری منجیل ـ رودبار در آزادراه قزوین ـ رشت یادآور شد: دو سال قبل ۳ کیلومتر آن افتتاح شد و تنها ۸ کیلومتر باقی مانده است. در این ۸ کیلومتر هم اقداماتی داشتهایم، اما پروژه پیشرفت قابل توجهی نداشته است؛ ضمن اینکه بخش عمده این قطعه باید بهصورت تونل احداث شود که اجرای آن ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
به گفته عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از زمان رسیدن منابع مالی دو سال طول میکشد تا پروژه به اتمام برسد. این منابع را هم یا دولت باید بدهد یا سرمایهگذار که آقای نوبخت قولهایی برای تهیه این منابع به ما داده است.
نماینده رودبار: بازار زیتون حاشیه آزادراه برای ۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است
نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاري مهر درخصوص تکمیل قطعه رودبار در آزادراه قزوین ـ رشت اظهار کرد: بازار واقع در این قطعه از آزادراه، مرکز فروش بیش از ۹۰ درصد زیتون و محصولات جانبی زیتون تولیدی ایران است، به گونهای که زیتون کاران سایر مناطق و استانها نیز محصولات خود را برای عرضه به این منطقه میآورند که از این نظر در دنیا چنین بازاری کم نظیر است.
منوچهر جمالی با بیان اینکه بازار جانبی زیتون در حاشیه آزادراه قزوین ـ رشت برای سه هزار نفر اشتغالزایی کرده است، گفت: مکاتبات و مذاکرات متعددی با مسئولان متعدد داشتهایم که نهایتاً به این جمعبندی رسیدیم که مسیر برگشت آزادراه (رشت به قزوین) از وسط همین بازار عبور کند، چون مردمی که از سفر برمیگردند، بیشتر خرید میکنند.
معتقدم باند رفت بهجای تونل باید در حاشیه رودخانه ساخته شود تا بازار جدید زیتون ایجاد شود!
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تصریح کرد: قرار شد برای باند رفت از سمت قزوین به رشت دو مسیر مطالعه شود؛ یکی حاشیه رودخانه منجیل و دیگری احداث تونل که راه حل دوم به تصویب رسید. هرچند من معتقد بودم بهتر است مسیر حاشیه رودخانه منجیل برای محل احداث باند رفت درنظر گرفته شود تا در جنب آن باز هم فروشگاههای جدید ساخته شود و زیتون کاران بیشتری بتوانند به عرضه محصول خود بپردازند.
وی تأکید کرد: نوبخت قول داده است تا اعتبارات مورد نظر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این گره چند کیلومتری باز شود. اما در جریان مبلغ دقیق درنظر گرفته شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیستم.