معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن عنوان كرد:
در تاریخ راه آهن ایران، پروژهاي مشابه مسیر رشت ـ آستارا نداشتهایم
مازیار یزدانی گفت: سه محور پیشنهادی برای ساخت خط آهن رشت ـ آستارا شامل نوار ساحلی، ۵۰۰ متری عمق دریای خزر و پل در دست مطالعه داریم که آخری محتملتر است.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن گفت: سه محور پیشنهادی برای ساخت خط آهن رشت ـ آستارا شامل نوار ساحلی، ۵۰۰ متری عمق دریای خزر و پل در دست مطالعه داریم که آخری محتملتر است.
مازیار یزدانی درباره پروژه خط آهن رشت ـ آستارا به خبرگزاري مهر گفت: این پروژه زیرساختی ریلی، قسمت میانی پروژه احداث خط آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) است که شرکت راه آهن، قطعه قزوین ـ رشت را در مراحل پایانی بهرهبرداری دارد و امیدواریم در دو سه ماه آینده، به بهرهبرداری کامل برسد.
وی با بیان اینکه پروژه آستارا ـ آستارا هم عملیاتی شده و ما شاهد جابهجایی بار در این قسمت هستیم، افزود: قطعه میانی این پروژه حد فاصل رشت ـ آستارا بهعنوان خاصترین مسیر جغرافیایی شناخته میشود و ما در تاریخ راه آهن ایران، پروژه مشابه این مسیر و با این مختصات جغرافیایی و شرایط آب و هوایی نداشتهایم.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن تأکید کرد: احداث پروژه رشت ـ آستارا حدود دو ماه است به شرکت راه آهن منتقل شده و در این دو ماه، راه آهن اقدامات مطالعاتی پروژه را انجام داده است.
يزداني درباره محورهای مطالعاتی این پروژه گفت: درحال بررسی این موضوع هستیم که آیا امکان آن وجود دارد که کل محور ریلی رشت ـ آستارا را از روی پل عبور دهیم که تا به حال چنین اتفاقی در ایران سابقه نداشته و یا اینکه کل مسیر را در خط ساحلی دریای خزر احداث کنیم که این روش نیز به صدور اجازه دستگاههای ذیربط منوط است. حتی پیشنهاد دادیم در داخل آب و با فاصله ۵۰۰ متری از ساحل آن را بسازیم.
وي یادآور شد: درحال بررسی پیشنهاداتی هستیم که ببینیم کدام طرح هم از نظر هزینه و هم از نظر مدت زمان ساخت و همچنین از نظر وارد آمدن کمترین میزان آلودگی به محیط زیست، بهصرفهتر است؛ چرا که این مسیر، از نظر شرایط زیست بوم بسیار متنوع و شامل دریا، مرداب و جنگل است و مردم آن منطقه از حوزه فعالیت کشاورزی رزق و روزی دارند.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن معتقد است که اگر بخواهیم شبیه سایر محورهای ریلی اقدام به تملک اراضی و ریل گذاری کنیم، یک سد خاکی میان زمینهای کشاورزی مردم ایجاد میشود که مطمئناً مردم منطقه، دچار مشکلات متعددی خواهند شد و ما نمیخواهیم چنین اتفاقی رخ دهد.
يزداني با بیان اینکه شرکت راه آهن بیشتر به دنبال ساخت مسیر از طریق پل است تا بتواند کل محور ریلی را از روی پل عبور دهد، تصریح کرد: هزینه اجرای پروژه از طریق پل بسیار بالاست و به دنبال تأمین منابع مالی این پروژه هستیم.
وي ادامه داد: بخشی از هزینههای پروژه، از طریق کشور آذربایجان تأمین شده و مابقی هزینهها را هم یا از محل منابع داخلی یا از طریق فاینانس تأمین خواهیم کرد.
معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن تأکید کرد: این پروژه هیچگونه موازی کاری با پروژه قزوین ـ رشت ـ انزلی که شرکت ساخت احداث میکند، ندارد و قرار نیست پروژه ریلی شرکت راه آهن به بندر آستارا متصل شود، بلکه کل مسیر بهصورت زمینی ساخته میشود؛ ضمن اینکه توان فنی اجرای پروژه از سوی شرکتهای ایرانی بهصورت کامل وجود دارد.
به گفته یزدانی، اگر قرار بود از انزلی به سمت آستارا ادامه مسیر میدادیم، مجبور بودیم از مرداب انزلی عبور کنیم که قطعاً مخاطرات زیست محیطی برای این مرداب منحصر به فرد درپی داشت. با توجه به اینکه شرکت راه آهن حفاظت از محیط زیست را جزء وظایف خود میداند، به همین دلیل ساخت ادامه مسیر از انزلی به آستارا که ناگزیر از مرداب انزلی رد میشود را از گزینههای خود خارج کرد. به همین دلیل ساخت محور جدیدی از رشت به آستارا را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: قرار است محور ریلی رشت ـ آستارا از بخشی از محور رشت ـ انزلی واقع در سهراهی فومن جدا شود که در نتیجه تنها ۱۰ کیلومتر از خط آهن رشت ـ آستارا با خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی در یک امتداد قرار میگیرد.