كدخبر: ۸۹۱
تاريخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
ترافیک بی چاره لاهیجان
حمید خوش‌سیرت
آن‌گونه كه به نظر می‌رسد، اراده قوی، برنامه‌ریزی درست، صحیح و كارشناسی‌شده و مدیریت قوی جهت حل مشكل ترافیك لاهیجان وجود ندارد. با آن‌كه روند توسعه و گسترش لاهیجان در عرض این چند سال به خوبی محسوس است، اما هنوز هم بافت شهری لاهیجان بسیار قدیمی است. متأسفانه برای حل این مشكل نیز افكار فرسوده و طرح‌های قدیمی هنوز هم در برخی ریشه دارد! منطقه شهری لاهیجان آن‌چنان هم بزرگ نمی‌نماید. لاهیجان توسط بلوار امام رضا(ع) و بلوار 45 متری (از حاجی‌آباد به دانشگاه آزاد) كه معلوم نیست كی بازگشایی شود، تبدیل به یك بیضی می‌شود. اگر بلوار 45 متری اجرایی شود و پس از آن طرح بام سبز به بام آبی نیز اجرایی گردد و حتی تله‌كابین نیز در سال جاری به اتمام برسد، بیش از پیش شاهد رشد لاهیجان خواهیم بود.
اما شهر توسعه‌یافته و یا درحال توسعه لاهیجان نباید دچار مشكل ترافیك شود و از هم‌اكنون برای این مهم باید تلاش نمود تا در سال‌های آینده با مشكلات بیش‌تری روبه‌رو نشویم (البته از دید عام توسعه‌یافتگی یعنی ساخت و ساز، اما از دیدگاه كارشناسی، توسعه‌یافتگی شاخص‌هایی دارد، از جمله تسهیلات در فصول مختلف كشاورزی، صنعت، عمران شهری، عمران و نوسازی روستاها، راه و ترابری، آموزش و پرورش عمومی، فرهنگی، هنری و گردشگری، بهداشت و درمان، تربیت‌ بدنی و امور جوانان و ... كه هركدام نیز دارای متغیرهایی می‌باشند). در هر صورت، لاهیجان یكی از شهرهایی است كه از نظر جذب توریست و مسافر در میان چهار شهر اول استان قرار دارد. در هنگام تعطیلات نوروزی و تابستان و با توجه به احداث تله‌كابین، پارك آبی، بام سبز و بام آبی و ... كه اگر به سرانجام برسد، تعداد توریست در لاهیجان بیش‌تر هم خواهد شد. اما چگونه است كه در لاهیجان در این هنگام و یا هر موقع دیگر نیز دچار مشكل ترافیك هستیم. با آن‌كه به هنگام تابستان دانشجویان دانشگاه آزاد با جمعیتی بالغ بر ده هزار نفر در ایام تعطیلات به‌سر می‌برند. اگر به مسئولان ذیربط مراجعه كنیم، خواهیم شنید كه لاهیجان با مشكل ترافیك مواجه نیست! اما، به راستی، چه كسی می‌تواند بگوید كه لاهیجان دارای این مشكل نیست؟
لاهیجان تبدیل به شهری نارنجی‌پوش شده است. در بسیاری از میادین شهر فقط تاكسی دیده می‌شود. در میادین اصلی شهر (مسجد جامع و شهدا) تعداد بسیاری موتورسوار دیده می‌شود. بسیاری بر این خرده می‌گیرند كه تاكسی‌ها مقصرند و باید به صورت گردشی كار كنند. اما كسی نیست كه بگوید كه زحمت‌كشان جامعه باید كجا گردشی كار كنند؟ تمام ایستگاه‌های مسافربری در شهر قرار دارد؛ از جمله ایستگاه سواری آردی به رشت، ایستگاه رودبنه، گاراژ صمدی، ایستگاه چهارپادشاه، ایستگاه خیابان فیاض لاهیجی، ایستگاه میدان ابریشمی (لنگرود، رودسر، رامسر و ...)، ایستگاه دستك (ساحل)، ایستگاه مینی‌بوسرانی در میدان انتظام. به راستی با این وضعیت تاكسی‌ها باید چگونه گردشی كار كنند؟ تمام مسافرانی كه از بیرون به لاهیجان می‌آیند، در مركز شهر پیاده می‌شوند و نیاز به تاكسی ندارند. این خود عاملی است كه تاكسی‌ها به صورت گردشی كار نكنند. دانشجویان نیز از دانشگاه آزاد به‌طور مستقیم به رشت می‌روند و یا از رشت به دانشگاه. پس از این لحاظ اگر بخواهیم باز هم كاری كنیم، نمی‌توان راه ‌حلی برای این مشكل در شهر پیدا كرد.
تاكسی مسافر ندارد و باید هم در هر خط و ایستگاه در صف‌های طولانی قرار بگیرد. اما برای حل مشكل متأسفانه گویا مدیریت صحیح و درست نداریم و یا كسانی كه باید از نزدیك در جریان امور باشند، در شهر ساكن نیستند و مدیران پروازی‌اند!
اما می‌توان در كوتاه مدت راه‌كارهایی را اندیشید:
یكم؛ كلیه ایستگاه‌های مسافربری و گاراژ‌ها از داخل شهر به مبادی ورودی شهر انتقال یابند. از جمله ایستگاه آردی به میدان انتظام (لازم به توضیح است منهای چند آردی مسافربری كه در میدان انتظام مشغول فعالیت هستند، مابقی در شهر مسافر سوار می‌كنند). ایستگاه شهر رودبنه در میدان ممتاز به فلكه جدید لاشیدان، ایستگاه لنگرود، رودسر و رامسر از میدان ابریشمی به فلكه سیبك‌سازی، ایستگا‌ه‌های سوخته‌كوه، چوشل و ... از چهارپادشاهان به بعد از پل كوی‌ زمانی، احداث ترمینال در خارج از شهر (كه محل آینده آن حاجی‌آباد و گویا در طرح‌های چند ساله شهرداری است و كی اقدام می‌شود معلوم نیست؟). این‌ها خود برای رانندگان مسافربری نیز از چند جهت دارای مزیت است. نخست این‌كه آن‌ها در ترافیك سنگین‌ شهر به مشكل برنمی‌خورند، دوم این‌كه دیگر متحمل هزینه‌های جریمه و ... نمی‌شوند.
دوم؛ این جابه‌جایی‌ها خود به مدیرانی بادرایت، خوش‌فكر و مقتدر نیاز دارد. اگر مدیری دارای اقتدار نباشد، بالطبع برخی از رانندگان سودجو نیز نهایت استفاده را خواهند برد.
به یاد دارم كه دهه گذشته ایستگاه رودبنه در محل فعلی میدان برق كه در آن زمان هنوز جاده خاكی بود قرار داشت. اگر راننده‌ای در چهارراه ممتاز اقدام به سوار كردن مسافر می‌كرد، بدون درنگ جریمه می‌شد.
در این میان برای حل مشكل می‌بایست فرماندار، شهردار، رئیس راهنمایی و رانندگی، فرماندهی نیروی انتظامی، شورای شهر، رئیس حمل و نقل و رئیس راه و ترابری برای حل مشكل چاره‌اندیشی كنند؛ آن‌هم به كمك خود متولیان ایستگاه‌ها و منتخبان رانندگان و همچنین شهروندان. این اقدام آن‌ها به‌طور حتم از سوی مردم قابل تقدیر خواهد بود. رئیس راهنمایی و رانندگی لاهیجان بارها كمبود نیرو را به عنوان یكی از دلایلی‌ كه نمی‌تواند در برابر مشكلات به‌طور سریع اقدام كند عنوان می‌سازد. در این صورت می‌توان برای این مهم نیز چاره‌ای اندیشید.
سوم؛ نصب چراغ‌های راهنمایی. لاهیجانی بافرهنگ است. اگر چراغ راهنمایی در چهارراه‌ها و میادین نصب شود، مردم به قانون احترام می‌گذارند. نباید وقتی كه از كاری عاجزیم، بگوییم این كار برای مردم جاافتاده نیست، یا دل در گرو برنامه‌های كسانی بسپریم كه با جو و مردم لاهیجان آشنایی ندارند.
چهارم؛ اگر بخواهیم به رانندگان تاكسی بقبولانیم و یا بگوییم كه به‌طور گردشی در شهر كار كنند، نباید به آن‌ها حكم كنیم كه باید این كار را انجام دهند. در صورت حل مسائل بالا، چرخه حمل و نقل در شهر خود به خود به گردش درمی‌آید. برای این قضیه باید با تعاونی تاكسی‌رانی و منتخبان رانندگان ایستگاه‌های مسافربری به مذاكره نشست كه این خود راه ‌حل‌های منطقی را دربر خواهد داشت.
پنجم؛ ایجاد پاركینگ‌های طبقاتی و عادی در خیابان‌های پرترافیك شهر، از جمله خیابان شهید كریمی، امام خمینی، كاشف شرقی، بلوار و ... می‌تواند در كاهش حجم ترافیك مؤثر باشد. شاید بررسی معضل ترافیك در این نوشتار طوری القاء نماید كه بسیار بزرگ‌نمایی شده است، اما اگر مدیران شهر آینده‌نگر نباشند و در فكر چند سال آینده نباشند به یقین دچار وضعیت غیرقابل كنترلی خواهیم شد.
بسیاری از مواردی كه در بالا طرح شد، هنوز در اولویت كاری برخی از مدیران نیست و شاید اگر از آن‌ها سئوال شود، جزئی از برنامه‌ها و طرح‌های سال آینده را مطرح كنند. اما به یقین می‌توان گفت كه هنوز هم این مشكل در هیچ‌كدام از برنامه‌ها نیست و هیچ توجهی بدان نمی‌كنند.
اگرچه فرماندار شهرستان به‌طور جدی قضیه ترافیك شهر را ـ كه به معضل بزرگی تبدیل شده است ـ دنبال می‌كند، اما معضل ترافیك باید در اولویت كاری مسئولان‌ قرار گیرد؛ چرا كه هر روز با مشكلات بیش‌تری روبه‌رو خواهیم شد كه فردا و پس فردا تبدیل به معضلات بزرگتری می‌شود.

• ضمیمه لاهیجان روزنامه گیلان امروز، شماره 13، 25 تیر 1383
نظرات بینندگان:
از سوئد: شکل خیابون‌های لاهیجان مثل شکل براده‌های آهن میمونه روی کاغذی که زیرش یه آهنربای مستطیل گذاشتی. یعنی دوتا خیابون موازی خیابون امام خمینی میان تا یه جایی دوباره به خیابون امام خمینی می‌رسن. چون لاهیجان از یه طرف به رودخونه ختم می‌شه. یه پل در مجاورت پل خشتی ضروریه. دوم این‌که خیابون کمرونقی که الآن اداره پست، حسینیه ارشاد و شرکت اینترنتی دامون در اونجا است (تا سه سال پیش اون ‌جا بود، الآان نمی‌دونم)، بایستی تعریض و بازسازی بشه و یه پیاده‌رو در اونجا ایجاد بشه و بیاد تا سل تی تی و به خیابون بولوار وصل بشه و از اونجا به جاده لنگرود.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"