رضا علیزاده برند سازی را امری مهم در فعالیتهای هنری دانست و گفت: هنرهای اصیل گیلان دارای تعدد بسیاری است و این موهبت باید به نحو مطلوب به مرحله اجرا و سودآوری ختم شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تأکید کرد: هنرهای سنتی و صنایع دستی استان گیلان تبلور اقتصاد مقاومتی است و در این راستا برندسازی و نوآوری در محصولات مورد تأکید است.
رضا علیزاده در سومین روز از هفته گردشگری در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا افزود: تولید صنایع دستی تلاشی برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی است و هنرمندان این رشته از ارکان مهم اقتصاد کشور هستند.
وی اظهار کرد: در همین راستا برپایی نمایشگاههای متعددی در هفته گردشگری در استان گیلان تعریف شده که برگزار یا درحال برگزاری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به شعار هفته گردشگری با عنوان "هر گردشگر، یک فرصت" بیان کرد: صنایع دستی بهعنوان بخشی از گردشگری فرهنگی مطرح است و اهتمام به آن، زمینه جذب گردشگری فرهنگی را فراهم میکند.
علیزاده به برپایی نمایشگاه صنایع دستی ویژه صادرات در گیلان اشاره کرد و افزود: نمایشگاه صنایع دستی گیلان ویژه صادرات برای نخستین بار با هدف معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی و آشنایی هرچه بیشتر تاجران با صنایع دستی استان برگزار شد که برگزاری چنین جشنوارههایی به ترغیب تجار و همچنین هنرمندان برای ارتقاء کیفیت تولیدات کمک میکند.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 30 نوع صنایع دستی، از جمله کیف، گلیم، جاجیم، فرش، لباس محلی، سفال، سنگ فرش، قالیچه، کلاه و عروسک به معرض دید علاقهمندان گذاشته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به برپایی جشنواره بامبو در روز نوزدهم مهر در لاهیجان اشاره کرد و افزود: این جشنواره با هدف برند سازی برای بامبوی لیالستان لاهیجان با حضور استانهای شمالی برگزار میشود.
علیزاده اظهار کرد: جشنواره بامبو در چهار بخش مسابقه عکس، طراحی و تولید، نمایشگاه تولیدات صنایع دستی و حضور محققان و پیشکسوتان برگزار میشود.
وی یادآور شد: بامبو بافی با قدمتی نزدیک به یک قرن، از صنایع رایج در سرزمینهای ساحلی است. آب و هوای مساعد، رطوبت فراوان و کیفیت خاک زمینه بسیار مساعدی را برای رویش طبیعی یا کشت بامبو، یعنی خیزران فراهم ساخته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزایش تولیدات کاربردی از گیاه بامبو، کشف استعدادهای خلاق و افزایش اشتغالزایی را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره یاد شده عنوان کرد.
علیزاده همچنین از برگزاری نشست تخصصی بامبو، خلاقیت و نوآوری با حضور هنرمندان بامبو باف و دیگر هنرمندان صنایع چوبی و حصیری استان گیلان خبر داد.
وی بر لزوم نوآوری در طرحهای محصولات صنایع دستی تأکید کرد و گفت: باید تلاش شود تا تولید محصولات بامبو با ایدههای جدید و خلاقانه تلفیق شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برند سازی را امری مهم در فعالیتهای هنری دانست و گفت: هنرهای اصیل گیلان دارای تعدد بسیاری است و این موهبت باید به نحو مطلوب به مرحله اجرا و سودآوری ختم شود.
علیزاده بیان کرد: فقدان توجه به تولید انبوه و تنوع محصولات خاص در استان گیلان در زمینه بامبو موجب شده تا هنرمندان سهم بازار خود را به کشورهای دیگر واگذار کنند و بازار خود را از دست بدهند.
وی با بیان اینکه توجه به تولید صنایع دستی و نوآوری در آن موجب اشتغالزایی در جوانان میشود، خاطرنشان کرد: هنرمندان حوزههای دیگر صنایع دستی نیز میتوانند با تلفیق دانش خود با هنر بامبو بافی و تولید محصولات بامبو، شیوه نوینی را بنا بگذارند.
از 90 رشته صنایع دستی استان گیلان 71 رشته فعال است و تا کنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان بیمه شدهاند.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، کدوی منقوش، حصیر بافی، بامبو بافی، مروار بافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانهبندی، چلنگری، قلم زنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و ... برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی استان گیلان هستند.