كدخبر: ۷۹۱۵
تاريخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
راهسازان عرصه و حریم منظری ماسوله را تخریب کردند
یک شرکت راهسازی عصر روز شنبه گذشته عرصه تعیین شده منطقه کهنه‌ ماسوله را تخریب کرد تا یک محوطه تاریخی دیگر با تهدید راهسازی مواجه شود.
یک شرکت راهسازی عصر روز شنبه گذشته عرصه تعیین شده منطقه کهنه‌ ماسوله را تخریب کرد تا یک محوطه تاریخی دیگر با تهدید راهسازی مواجه شود.
به گزارش "لاهیگ"، بر اساس اطلاع خبرنگار "همشهری"، شركت راهسازی كه مجری احداث جاده ماسوله به خلخال است حتی به تابلوی اصلی عرصه كهنه ماسوله توجه نكرد و ماشین‌آلات سنگین راهسازی را با شكستن فنس‌ها و عبور از سیم‌های خاردار وارد عرصه تعیین شده كهنه‌ماسوله كرد.
یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی نیز بلافاصله با شنیدن این خبر موضوع را به رئیس پایگاه میراث فرهنگی ماسوله منتقل می‌كند و با شكایت میراث فرهنگی به مرجع قضایی، حكم دادگاه بر اخراج شركت راهسازی و احیای عرصه ماسوله صادر می‌شود.
مصطفی پور علی رئیس پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با توضیح ماجرای تعرض به عرصه كهنه ماسوله گفت: شركت راهسازی بخشی از عرصه محوطه كهنه ماسوله را تخریب كرده و با شكایت میراث فرهنگی از این شركت حكم دادستانی برای احیای عرصه كهنه ماسوله صادر شد. وی كه عصر دیروز به همراه نیروی انتظامی و كارشناسان میراث فرهنگی و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی برای تجدید حصارهای تخریب شده توسط شركت راهسازی در مسیر كهنه‌ماسوله بود به همشهری گفت: روز شنبه با اجرای حكم دادستانی و با هماهنگی اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی پیرامون كهنه ماسوله را حصار كشیدیم تا از تعرض‌ احتمالی به این منطقه جلوگیری كنیم ولی متأسفانه عصر روز یكشنبه گذشته شركت راهسازی مسیر ماسوله- خلخال حصارهای این منطقه را تخریب كرد.



مصطفی پورعلی كه صبح دیروز و پس از گرفتن حكم دادستانی به نفع صیانت از محوطه‌های تاریخی برای احیای حصارهای تخریب شده به كهنه ماسوله رفته بود، افزود: صبح دیروز به دادستانی رفتیم و پس از اقامه دعوی توانستیم تا ظهر حكم بیرون راندن شركت راهسازی از عرصه كهنه ماسوله را بگیریم. او با تأكید بر اینكه محوطه عرصه كهنه‌ماسوله دارای حصار و تابلو بود، گفت: متأسفانه شركت راهسازی بدون توجه به تابلو اقدام به تخریب حصارها كرده است. ماسوله دارای یك منظر فرهنگی با 3 محدوده كهنه ماسوله، گورستان و شهر ماسوله است. اواخر سال گذشته منطقه تاریخی ماسوله با تصویب سازمان میراث فرهنگی دارای عرصه و منظر فرهنگی شد كه محدوده وسیعی از این منطقه با عنوان حریم منظری به‌عنوان منطقه تحت حفاظت اعلام شد.
سازمان میراث فرهنگی با همراهی منابع طبیعی با تعیین حریم منظری ماسوله سیاست حفاظت از پیرامون ماسوله در برابر آسیب‌های ناشی از ویلاسازی را پیش گرفت و همین حریم منظری نیز در فهرست انتظار یونسكو قرار گرفته است. طرح حفاظتی از حریم روستای تاریخی، فرهنگی ماسوله با ممنوع كردن ویلاسازی در حریم این روستای تاریخی مشخص كرده است كه ساخت و سازها در قسمت‌های خالی شهر ماسوله و به شرط وجود ساخت‌وساز در همان نقطه در عكس‌های تاریخی یا ذكر آن در سند مالكیت مجاز است. در همین حال خبرگزاری مهر نیز نوشت كه «كهنه ماسوله» به‌دلیل اهمیت باستانی در سال ۸۵ به فهرست آثار میراث ملی ایران افزوده و تعیین حریم شد. براساس این خبر «كهنه ماسوله» در ۱۴ كیلومتری شمال غربی ماسوله قرار گرفته و مردم ماسوله در گذشته در این محل ساكن بودند. نخستین فصل كاوش باستان‌شناسی شهرستان فومن نیز مشخص كرد كه كهنه ماسوله طی حداقل ۴۰۰ سال (از قرن پنجم تا هشتم هجری) یكی از مراكز مهم صنعت فلزكاری بود و بقایای ذوب‌آهن و معادن سنگ آهن كه در منطقه ییلاقی خلیل دشت واقع در جنوب غربی ماسوله به‌دست آمد، نشان داد كه ساكنین قدیم این ناحیه، سنگ آهن را از معادن استخراج و پس از حمل به كهنه ماسوله آن‌را در كوره‌های ذوب‌آهن گنبدی شكل با سوخت زغال چوب برای ساخت ابزار و ادوات فلزی آماده و ابزارهای ساخته شده را به گیلان و آذربایجان صادر می‌كردند. فرهاد نظری مدیركل دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی نیز در ارتباط با اتفاق روز گذشته در عرصه و حریم منطقه تاریخی ماسوله به همشهری گفت: سازمان میراث فرهنگی پیگیر ثبت جهانی ماسوله است و منظر فرهنگی ماسوله نیز جزو معدود مناظر فرهنگی ثبت شده در فهرست موقت یونسكو است. نظری با تأكید بر اینكه مسئولین محلی باید به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی ماسوله آگاه باشند، افزود: اگر قرار است ماسوله ثبت جهانی شود باید ملاحظات و شرایط اثر رعایت شود. نمی‌شود كه از یك طرف حریم و عرصه تعیین شده یك اثر تاریخی را تخریب كرد و از سوی دیگر پیگیر ثبت جهانی یك اثر بود. او گفت: آثار تاریخی تجدید ناپذیر هستند و نمی‌توان آنها را دوباره ساخت اما می‌توان مسیر یك جاده را اندكی تغییر داد تا به آثار تاریخی كشور آسیب نرسد.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"