كدخبر: ۷۷۵۳
تاريخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
مردم رشت به چه رسانه‌هایی بیشتر اعتماد دارند؟
نتایج یک نظرسنجی میدانی نشان می‌دهد که صدا و سیما و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی برای مردم ساکن در شهر رشت بیشترین محل رجوع جهت دریافت اخبار و اطلاعات است.
نتایج یک نظرسنجی میدانی نشان می‌دهد که صدا و سیما و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی برای مردم ساکن در شهر رشت بیشترین محل رجوع جهت دریافت اخبار و اطلاعات است.
به گزارش "لاهیگ" به نقل از روابط عمومی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این پژوهش که حاصل نظرسنجی از 700 شهروند ساکن در شهر رشت درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آن‌ها از مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی آنلاین است، مشخص شد که میزان استفاده از مطبوعات در بین سایر رسانه‌ها در جایگاه چهارم و درخصوص اعتماد به این رسانه هم مطبوعات بعد از شبکه‌های اینترنتی و صدا و سیما در جایگاه سوم قرار دارد.
همچنین بالاترین میزان اعتماد پاسخگویان متعلق به پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی با میانگین 2.73 از 5، صدا و سیما با میانگین 2.60 و روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آن‌ها با میانگین 2.52 از 5 مربوط بوده و کمترین میزان اعتماد هم به رادیوهای خارجی فارسی زبان با میانگین رتبه‌ای 1.21، مطبوعات خارجی با میانگین 1.48 و شبکه‌های ماهواره‌ای با میانگین 1.94 از 5 مربوط است.
بنا بر نتایج این پژوهش که توسط مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذر ماه امسال انجام شده است، مهمترین شیوه دسترسی پاسخگویان به مطبوعات (روزنامه و مجلات) خرید شخصی بوده و میانگین میزان مطالعه روزنامه توسط خوانندگان مستمر آن‌ها 45 دقیقه در شبانه‌ روز است.

کدام روزنامه‌ها محبوب‌ترند؟
مهمترین روزنامه مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه‌های غیرورزشی، "جام جم" و "همشهری" و در میان روزنامه‌های ورزشی، "خبر ورزشی"  و "نود" است. در بین مجلات هم "خانواده سبز" به‌عنوان مجله غیرورزشی و "دنیای ورزش" به‌عنوان مجله ورزشی بالاترین خواننده را نسبت به سایر مجلات داراست.
در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین درصد میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 17.4 درصد مربوط به بخش ورزشی، 16.6 درصد بخش حوادث و 11.4  درصد هم به بخش سیاسی روزنامه‌ها مربوط است.
اما درخصوص ویژگی‌های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیقات مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی نشان می‌دهد، 38.4 درصد پاسخ‌ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 12.1 درصد شفاف‌سازی اخبار و مسائل روز است. در این رابطه گفتنی است، میانگین نمرات داده شده آن‌ها هم به عملکرد روزنامه‌ها در سطح کشور به‌طور میانگین 13.8 است که 27 درصد نمرات در حد 15 تا 16 می‌باشد.

شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای خبری
همچنین مردم در پاسخ به این سئوال که "شما جهت کسب اخبار و اطلاعات چقدر از نرم‌افزارهای خبری نصب شده بر روی موبایل‌تان استفاده می‌کنید؟"، 10.5 درصد اظهار داشته‌اند که همیشه، 18.5 درصد گاهی، 17.9 درصد به‌ندرت و پاسخ 53 درصد هم خیر است. بنابراین بخش اعظمی  از پاسخگویان این پژوهش از نرم‌افزارهای خبری نصب شده در تلفن‌های همراه هیچ بهره‌ای نمی‌برند.
در رابطه با شبکه‌های اجتماعی آنلاین هم بیشترین حضور افراد در ساعات مختلف و نامشخص بوده که به‌طور میانگین معادل 3.6 ساعت در شبانه‌ روز است و مهمترین دلایل استفاده آن‌ها از این شبکه‌ها هم برقراری تماس با دوستان با 42.7 درصد و سرگرمی و تفریح با 17.4 درصد فراوانی است. همچنین بیشترین حضور آنان در شبکه اجتماعی وایبر با 28.4 درصد است.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"