كدخبر: ۷۵۸۶
تاريخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
گردشگری دریایی در خزر؛ مرواریدی پنهان در صدف
حدود 600 کیلومتر کرانه سبز شمال کشور نه تنها گردشگران را به تفرج در ساحل خزر و شنا در خنکای آبهایش فرا می خواند که بسیاری را به سیر و سفری بر امواج و تماشای چشم اندازهای زیبای این خطه از دل دریا مشتاق می سازد .
وجود شش بندرگاه انزلی ، نوشهر ، ترکمن ، امیرآباد، بندرگز ، فریدون کنار ، وجود پایانه دریایی انزلی و خط کشتیرانی از فرصتهای خوب گردشگری دریایی در خزر بشمار می روند.
اما با وجود این طبیعت زیبا ، علاقمندی گردشگران، زمینه های مناسب برای فعالیت و ظرفیتهای موجود برای رونق این بخش -از جمله تسهیلات تشویقی برای خرید کشتی های مسافری- گردشگری دریایی در خزر،همانند مرواریدی در صدف تاکنون پنهان مانده است .
این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به جذابیت گردشگری دریایی ، فعال شدن این بخش نه تنها می تواند در رونق این صنعت و ایجاد اوقات فراغت خوش برای مردم کشورمان و جلوگیری از خروج بخشی از گردشگران از کشور موثر باشد بلکه در صورت توجه به موازین توسعه به ویژه رعایت مسائل زیست محیطی می تواند موجب ابادانی هرچه بیشتر سواحل خزر شود .
صاحب نظران کشوری و مسوولان استان های ساحلی شمال کشور از جمله استان سرسبز گیلان بارها بر لزوم فعال شدن خطوط کشتیرانی مسافربری در خزر تاکید کرده و سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات و کمک برای خرید کشتی های مسافربری به سرمایه گذاران اعلام کرده اند .
با این همه گردشگری دریایی در شمال کشور تنها منحصر می شود به فعالیت کشتی میرزا کوچک خان که از حدود 20 و اندی سال پیش در مقاطعی به ارائه خدمات گردشگری در خزر مشغول است و شماری قایقهای کوچک تفریحی که مسافران را با سرعت هرچه تمام تر در مسافتی کوتاه از آبهای ساحلی یا تالاب گذر می دهند .
پایانه مسافربری دریایی شهر زیبای انزلی نیز که به همت اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان ساخته شد چند سالی است خواب پهلوگیری کشتی های مسافری را می بیند .

*مزایا و مشکلات گردشگری دریایی
معاون توسعه مدیریت و منابع بنادر و دریانوردی کشور در خصوص این موضوع در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت : دریای خزر همچنان از منظر توریستی یک منطقه بکر است .
' هادی حق شناس ' اظهار کرد : این در حالی است که ترافیک فراوان در جاده های شمال کشور در ایام تعطیلات بیانگر علاقمندی وافر گردشگران برای سفر به گیلان و سایر استانهای ساحلی خزر است .
وی خاطرنشان کرد : اغلب این گردشگران تنها از ساحل خزر دیدار می کنند و شاید اغلب قریب به اتفاق آنان امکان گردش دریایی را نداشته اند .
این صاحب نظر امور دریانوردی معتقد است ، همانگونه که بسیاری در جنوب کشور سفرهای دریایی را تجربه کرده و به جزایر تردد می کنند در خزر نیز امکان سفر دریایی وجود دارد .
وی یاداور شد: کشتی میرزاکوچک بعنوان تنها کشتی مسافربری که برای مدتی در خزر مشغول بود به دلیل سرعت کم و موج گیر بودن ، چندان مورد استقبال قرار نگرفت .
حق شناس با اشاره به فعالیت کشتی مسافربری بین بندر خرمشهر و بنادر قطر یا امارات متحده عربی گفت : ایجاد این امکان در خزر بین بنادر انزلی -باکو یا بنادر مازندران به بنادر ترکمنستان قطعا منجر به گسترش سفرهای دریایی می شود .
به گفته وی همانگونه که امروز در مرز زمینی آستارا هزاران مسافر در هفته تردد می کنند قطعا این امکان و علاقه بین مردم ایران و آذربایجان وجود دارد که بخشی از سفرهای خود را از طریق دریا انجام دهند .
حق شناس ، همچنین تردد مسافر بین انزلی و سایر بنادر حاشیه دریای خزر به ویژه باکو را از ظرفیتهای بالقوه منطقه ازاد انزلی و عامل گسترش تجارت چمدانی دانست .
وی تصریح کرد : خدمه کشتی های روسی و آذری که وارد انزلی می شوند تمایل زیادی برای خرید کالاهای ایرانی دارند و مردم انزلی طی سنوات گذشته به عینه این موضوع را دیده اند بنابر این طبیعی است که سایر شهروندان کشورهای حاشیه نیز این علاقمندی را برای تردد به انزلی داشته باشند .
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی کشور در ادامه با اشاره این که جای بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در کشتی های مسافری خالی است، خاطرنشان کرد:سازمان بنادر به سرمایه گذاران علاقمند به راه اندازی خط کشتیرانی مسافری در خزر ، از محل وجوه اداره شده ، تسهیلات بانکی با سود نزدیک به صفر ارائه می دهد .

*تردد کشتی مسافری بین بنادر داخلی
حق شناس در مورد این که آیا امکان تردد کشتی مسافری بین بنادرایرانی خزر وجود دارد گفت : امکان سخت افزاری نظیر پایانه مسافری در انزلی و نوشهر موجود است و در امیرآباد نیز ظرفیت احداث وجود دارد .
وی در مقایسه با تردد مسافری جنوب توضیح داد: در بنادر جنوبی کشتی ها بعنوان یک وسیله ترددی روزمره کاربرد دارند و صرفا جنبه سفر تفریحی ندارند ، ضمن آنکه مشکلات دریای خزر مانند فاصله بنادر ، متغییر بودن آب و هوا و عمق آبی منطقه خزر ، را ندارند لذا لازم است میزان علاقمندی مردم به انجام سفرهای دریایی بین بنادر داخلی ارزیابی شود .
معاونت سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که افزایش تعداد سفرها هزینه ها را کاهش می دهد خاطرنشان کرد : مطمئنا اگر یک آژانس توریستی در کنار کشتی مسافربری فعالیت مستمر داشته باشد می تواند هزینه ها و بالطبع قیمت بلیت را پایین بیاورد .
اما چرا با وجود این فرصتها و زمینه ها ، سرمایه گذاران تمایلی برای خرید کشتی و فعالیت در این بخش نشان نمی دهند.

*سود بیشتر در بخش تجاری
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز علت عدم تمایل سرمایه گذاران برای راه اندازی خط کشتیرانی مسافربری در خزر را وجود سود بیشتر در بخش حمل و نقل تجاری عنوان کرد .
وی با بیان این که سابقه ناموفق کشتی میرزاکوچک نیز موجب دلسردی برای فعالیت در این بخش شده خاطرنشان کرد : باید توجه داشت که کشتی میرزا متناسب با شرایط خزر نبود و این تجربه تلخ علت توقف فعالیتهای مسافری آن شد .
شرکت کشتیرانی دریای خزر مهمترین شرکت کشتیرانی ایرانی فعال در کاسپین با سابقه فعالیت از سال 1371 تاکنون نیز گرچه در مقطعی کشتی مسافربری با نام زیبای میرزاکوچک خان را در اختیار داشت اما اکنون با 22 فروند کشتی تنها به کار حمل و نقل کالا مشغول است .

*توجیه اقتصادی حرف اول
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در مصاحبه با ایرنا گفت : خرید کشتی مسافربری باید دارای توجیه اقتصادی باشد .
' اکبر غنجی ' ، شرایط اقلیمی خزر ،وجود قوانین امنیتی و کنوانسیون های دریایی ، بالا بودن هزینه خرید کشتی های استاندارد و محدودیتهای موجود برای ارائه خدمات تفریحی را از عوامل بی رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش می داند .
وی با اشاره به این که شرکت کشتیرانی ملی اذربایجان هشت فروند کشتی مسافربری فلزی 80 نفره را به مبلغ 64 میلیون دلار سفارش داده است افزود: باید دید آیا توان مالی این میزان سرمایه گذاری و شرایط ، قوانین و کمک مالی برای ساخت یا خرید کشتی استاندارد وجود دارد .
این کارشناس ارشد ، مکانیزم سختگیرانه ارائه تسهیلات را یکی از موانع پیش روی فعالیت در این بخش عنوان کرد.
وی تصریح کرد : ارائه برخی از تفریحاتی که در کشتی های مسافربری دنیا هست برای ما امکان پذیر نیست و این می تواند بر روی جذب مسافران خارجی تاثیر بگذارد .
وی افزود : اگر قصد رونق گردشگری دریایی است تنها پایانه مسافربری دریایی کافی نیست و باید جاده خوب ، رستوران دریایی ، کشتی های تفریحی و هتلهای خوب نیز داشته باشیم .

*زمینه های مناسب گردشگری دریایی
گردشگری دریایی در تالاب انزلی و خلیج میانکاله و چمخاله با لحاظ کردن محیط زیست خلیج میانکاله و چمخاله از بسترهای مناسب برای گردشگری دریایی است که می توانیم با در نظر گرفتن استاندارد و ایمنی و زیرساخت کافی مالی در این زمینه فعالیت کنیم .
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر بهترین زمینه فعالیت کشتی های مسافری را در زمینه شناورهای تفریحی یا رستورانهای دریایی عنوان و تاکید کرد : برای فعالیت در این بخش نیز نیاز به کمکهای خاص است تا سرمایه گذار نگران بازپرداخت نباشد .
وی همچنین خاطرنشان کرد : این که سرمایه گذار برای فعالیت در این بخش جذب کنیم خوب است اما این که سرمایه گذار خود اقدام به این کار کند شاید خوب نباشد چون این کار تخصصی است و سرمایه گذار را باید به متخصصان امر معرفی کرد .
غنجی تصریح کرد : ایمنی و قواعد زیست محیطی حرف اول را می زند و کشتی باید تحت کنوانسیون باشد ولی افرادی که تخصص دریایی نداشته باشند تنها به برگشت سرمایه فکر می کنند .
وی با اشاره به سابقه 22 ساله شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت : تاکنون از ما نه تنها برای فعالیت در این بخش بلکه برای عضویت در کارگروه های گردشگری دریایی نیز هیچ دعوتی نشده است .
غنجی با یاداوری این که ورود شرکتهای فاقد سابقه در زمینه حمل و نقل هوایی موجب بروز سوانح شد تاکید کرد : بازار را نباید دست افراد غیر متخصص داد بلکه با آرامش و استفاده از متخصصان این امر باید کار را پیش برد .
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر خاطرنشان کرد : خیلی از مدیران و حتی نمایندگان مجلس شناخت کافی از فرصتهای موجود در دریا ندارند و بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی تمایز قائل نمی شوند .
وی تاکید کرد : گردشگری اعم از گردشگری دریایی یا طبیعی مبحث خوبی است اما باید به خاطر داشت که این یک کار تخصصی است .
غنجی یاداور شد: سالها است در کشور ما وقتی یک تبی ایجاد می شود صاحبان سرمایه و سرمایه های سرگردان به آن بخش حمله و بازار را خراب می کنند .
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر اهمیت ایمنی در کشتیرانی گفت : نگران هستیم که غیر اهل وارد کار شوند و علاوه بر جان مردم ، سرمایه های کشور نیز به خطر بیفتد .

*فرهنگسازی
صاحب نظران بر این باورند از آنجا که همیشه تقاضا عرضه را نیز با خود به همراه می آورد فرهنگسازی در زمینه توسعه گردشگری دریایی و افزایش تمایل گردشگران به این بخش قطعا منجر به علاقمندی سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه خواهد شد .
'رسول کرد فلاحت ' کارشناس گردشگری دریایی در این باره می گوید : بالا بردن سطح شناخت مردم از فضاها و امکانات مسافرت دریایی و عزم و حمایت دولت در رونق صنعت توریسم کشور و اعطای تسهیلات به افراد جامعه برای استفاده از کشتی های مسافری و هتل و امکانات تفریحی دریایی گامی مهم در این حوزه تلقی می شود .
به گفته وی استفاده از کشتی های زیبا و مجلل برای مراسم و همایش ها از دیگر جنبه های فعالیت در این بخش است .
اظهارات مسئولان مختلف از مسئولان ارشد بنادر ، دریانوردی ، کشتیرانی و استانداران استانهای ساحلی گرفته تا مدیران میراث فرهنگی و گردشگری جملگی موید علاقمندی به گردشگری دریایی بعنوان یک صنعت اشتغالزا ، عاملی برای گسترش روابط و ایجاد اوقات فراغتی خوش برای مردم است .
استاندار گیلان اخیرا در نشست با رسانه های جمهوری آذربایجان بر لزوم احیای خط کشتیرانی مسافربری بین گیلان و باکو تاکید کرد .
' محمد علی نجفی ' با اشاره به وجود مرز آبی و خاکی با جمهوری آذربایجان اظهار کرد : در گذشته از بندر انزلی تا باکو گردشگری دریایی برقرار بود که باید تلاش کرد گردشگری دریایی گیلان به باکو احیا شود .
منطقه آزاد انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور با بهره مندی از موقعیت راهبردی در بخش تجارت و گردشگری فرصتی بی بدیل برای توسعه گردشگری دریایی است .
' رضا مسرور ' رییس سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی نیز با اشاره به آمادگی ایران برای خط کشتیرانی مسافری گفت: برقراری مجدد این خط کشتیرانی منجر به توسعه روابط بین ایران و آذربایجان در زمینه های مختلف و به ویژه گردشگری خواهد شد .
بررسی ها نشان می دهد رونق گردشگری دریایی در آبهای ساحلی ، بین بنادر ایرانی و خارجی خزر ، تالابها و خلیج ها با لحاظ کردن حساسیت ها و استانداردهای فعالیت در این بخش موجب اشتغالزایی ،رونق اقتصاد منطقه و ایجاد اوقاتی خوش و خاطره بر انگیز برای مردم کشور است .
توجه داشته باشیم رونق گردشگری دریایی در شمال کشور می تواند بخشی از گردشگران را در داخل کشور نگه داشته و از خروج ارز نیز جلوگیری کند .
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"