كدخبر: ۷۴۰۶
تاريخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
موانع اصلی توسعه در کشور
دکتر امیر دبیری‌مهر
در زمینه توسعه و پیشرفت در ایران ادبیات، دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد که توانسته است تا حدودی به این پرسش، یعنی موانع توسعه‌یافتگی در ایران پاسخ دهد. اما به‌نظر من دو مانع اصلی همچنان گریبان‌گیر مسأله توسعه در ایران است. اولی مانع نظری است؛ به این معنا که با وجود یک سابقه تقریباً 60 ساله در برنامه‌های توسعه که به 5 برنامه قبل و 5 برنامه پس از انقلاب برمی­‌گردد، همچنان دچار نوعی بلاتکلیفی نسبت به الگوها و مدل­‌های توسعه در کشور هستیم، به‌طوری که هنوز پس از انقلاب نسبت به برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم کارشکنی­‌های جدی وجود دارد که این امر نشان‌دهنده­ این است که ما درخصوص یک الگوی ثابت توسعه به اجماع ملی دست پیدا نکرده‌ایم. مسأله دوم این است که فرهنگ­‌سازی برای همراهی اقشار و طبقات مختلف برای تحقق برنامه‌های توسعه فراهم شود که این امر نیز محقق نشد.
این دو مسأله در واقع مانع از شکل‌گیری یک الگوی توسعه ثابت و پابرجاست. برای مثال، زمانی که حتی برای پیوند بین برنامه‌های توسعه و مکمل بودن برنامه توسعه، سند چشم‌انداز ایران 1404 تدوین شد، انتظار می­‌رفت که با سند چشم‌انداز 1404 مخالفتی صورت نگیرد و در درجه دوم، آگاهی عمومی نسبت به این سند چشم‌انداز حاصل شود. اما دولت‌های نهم و دهم نسبت به این سند بی­‌اعتنا بود. نتیجه عملی آن است که از اهداف چشم‌انداز توسعه عقب افتاده‌ایم. این درحالی است که چیزی حدود 10 سال بیشتر فرصت نداریم. این امر نشان‌دهنده­ فقدان یک الگوی نظری در بحث برنامه توسعه در کشور است.
بعد دوم که مانع راهبردی و استراتژیک برنامه‌های توسعه در ایران بوده است، فقدان اولویت­‌بندی در مسائل توسعه کشور است، به‌طوری که ما همواره در برنامه‌های توسعه و برنامه‌های سالانه که هرکدام‌شان یک گام در راستای تحقق توسعه است، همه مسائل را در کنار هم و بدون اولویت‌بندی درنظر گرفته‌ایم و به مسائل خرد و جزئی که در توسعه بسیار مسأله­ مهمی است، توجه نکرد‌ه‌ایم، به‌طوری­ که در کلان‌نگری و کلی‌گویی گرفتار شدیم و این امر سبب شده برنامه‌های توسعه برای جامعه جذاب و محسوس نباشد که بتوانند در تحقق آن مشارکت کنند. به‌عنوان نمونه، اگر در برنامه‌های توسعه­‌ای کشور، حمل و نقل ریلی به‌عنوان اولویت اول در کشور تعریف می­‌شد و گفته می­‌شد که باید مبنای حمل و نقل در کشور، حمل و نقل ریلی با فنآوری­‌های پیشرفته باشد و اگر این اتفاق رخ می­‌داد، حداقل در این بعد به پیشرفت و توسعه دست پیدا می‌کردند و تحقق این امر باارزش بود. یا اگر خط قرمزی به نام محیط زیست را در بحث توسعه تعریف می‌کردیم و اجماع صورت می­‌گرفت که به هیچ وجه نباید برنامه‌ها­ی اجرایی و اقتصادی، خدشه به محیط زیست کشور وارد کنند، امروزه دچار معضلاتی مثل ریزگردها، آلودگی­‌ها، کم آبی و خشک شدن دریاچه‌ها نبودیم.
نتیجه این­‌که، در این بخش هم اولویت­‌های مشخصی نداشتیم و مردم همواره با عنوان کلی توسعه و برنامه مواجه شدند که بیشتر هم در حد حرف و شعار بوده است.

• استاد دانشگاه
•• روزنامه آرمان، شماره 2535، 16 مرداد 1393

نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"