كدخبر: ۷۰۲۱
تاريخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
ارسال به دوستان
نسخه چاپي
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان:
تأمین زیرساختهای مسکن مهر گیلان نیازمند 130 میلیارد تومان اعتبار است
در این مراسم از زحمات حجت شعبانپور قدردانی و شعبانعلی خاوری با حکم وزیر راه و شهرسازی بهعنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی گیلان منصوب شد.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی، تأمین مسکن را از اولویتهای این وزارتخانه دانست و گفت: مشارکت مردم و بخش خصوصی در ساخت و ساز مسکن، سیاست مهم دولت در این بخش است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، احمد مجیدی روز سهشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید راه و شهرسازی گیلان اظهار کرد: مشارکت مردم در ساخت مسکن، امکان تأمین زیرساختها را سریعتر از بخش دولتی محقق میکند.
وی با بیان اینکه در آغاز کار دولت "تدبیر و امید" بحثهایی مبنی بر متوقف شدن طرح مسکن مهر مطرح شد، افزود: انتقاد دولت به برنامهریزیهای انجام شده برای ساخت مسکن مهر بود، چرا که سکونت جمعیت زیاد در یک نقطه، نیازمند تأمین همزمان زیرساختهاست که این امر محقق نشد.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت برنامهریزی جامع برای تأمین مسکن خاطرنشان کرد: نظر دولت بر این است که مردم باید در ساخت مسکن، معماری و فضاسازی مشارکت داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ساخت دو میلیون و یکصد و 50 هزار واحد مسکن مهر در کشور برنامهریزی شده بود، گفت: از این تعداد، 950 هزار واحد بهصورت خود مالک و یک میلیون و 200 هزار واحد نیز با نظارت مستقیم راه و شهرسازی آغاز شد که از این تعداد، 600 هزار واحد افتتاح شده و 600 هزار واحد دیگر درحال ساخت است.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دولت در تلاش است تا واحدهای باقیمانده تکمیل و مشکلات این بخش رفع شود.
مجیدی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت حمل و نقل جادهای تصریح کرد: 90 درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده صورت میگیرد و این امر بیانگر اهمیت حمل و نقل جادهای است.
وی با اشاره به وجود 220 هزار کیلومتر راه در کشور ادامه داد: قیمت روز این میزان راه، 200 هزار میلیارد تومان است.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت راهداری خاطرنشان کرد: طبق استانداردها، برای بهرهبرداری 25 ساله از راهها، باید چهار درصد میانگین قیمت احداث راه صرف نگهداری شود که این مبلغ در حال حاضر تنها یک هزار میلیارد تومان است.
مجیدی با اشاره به ارتباط مستقیم راهداری با ایمنی و کاهش تصادفات جادهای ادامه داد: متأسفانه در کشور بیشتر توجه به ساخت راه بوده و کمتر به نگهداری راهها توجه شده است.
وی با بیان اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی بر نگهداری راهها متمرکز شده است، گفت: در این راستا، 500 میلیارد تومان به اعتبار بخش راهداری در کشور افزوده شده است.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت حفظ راهها بهمنظور کاهش سوانح رانندگی تصریح کرد: بر اساس آمار، در سال 1385 با وجود شش میلیون خودرو، 28 هزار نفر جانشان را بر اثر سوانح جادهای از دست دادند.
مجیدی افزود: از سال 1385 با هماهنگی و تلاش همهجانبه دستگاههای متولی، تعداد کشتههای حوادث جادهای به 19 هزار نفر در سال 1390 و 18 هزار کشته در سال جاری کاهش یافت.
وی 18 هزار کشته حوادث جادهای در کشور را آمار بالایی دانست و بر ضرورت برنامهریزی برای کاهش بیش از پیش این آمار تأکید کرد.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خطای انسانی همواره در رانندگی وجود دارد، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا خطای یک انسان موجب از دست رفتن جانش نشود و این مهم با راهداری محقق میشود.
مجیدی با اشاره به فعالیت بخش حمل و نقل ریلی کشور خاطرنشان کرد: 10 هزار و 500 کیلومتر ریل در کشور وجود دارد و 9 هزار و 500 کیلومتر ریل نیز درحال ساخت است که 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به وجود یک هزار و 700 واگن مسافری در کشور گفت: از این تعداد، 700 واگن فرسوده است که نوسازی آن نیازمند 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات است.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی اهمیت حمل و نقل ریلی را در حمل بار دانست و افزود: حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی، صرفه اقتصادی دارد؛ این درحالی است که در کشور ما بهدلیل واقعی نبودن قیمت سوخت از این بخش کمتر استفاده میشود.
مجیدی حمل و نقل هوایی را از دیگر بخشهای مهم حمل و نقل در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: 239 هواپیما در کشور وجود دارد که از این تعداد، یکصد هواپیما در دست تعمیر و نگهداری است.
وی همچنین از وجود 85 فرودگاه در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد، 57 فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاههاست.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی رقابتی نبودن حمل و نقل هواپیمایی را از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: آزاد شدن و خصوصی شدن حمل و نقل هوایی، بسیاری از مشکلات این بخش را رفع میکند.
مجیدی همچنین از ظرفیت جابهجایی 185 میلیون تن بار در بنادر کشور خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر، 140 میلیون تن بهرهبرداری میشود.
وی بزرگترین بندر کشور را بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت بارگیری 50 میلیون تن در سال معرفی کرد.
معاون امور دولت و مسئول هماهنگی امور استانهای وزارت راه و شهرسازی همچنین از ساخت یکصد بندر کوچک در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 60 بندر افتتاح شده است.
مجیدی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از زحمات حجت شعبانپور ـ مدیرکل سابق راه و شهرسازی گیلان ـ خدمت در این بخش را پرمسئولیت دانست و خاطرنشان کرد: ادغام دو وزارتخانه پرفعالیت، مسئولیت سنگینی بر دوش مسئولان این بخش قرار داده است.
وی نبود بودجه کافی برای بهسازی راهها و پاسخگویی به مراجع قضایی در تصادفات را از مهمترین مشکلاتی دانست که مدیران این بخش با آن مواجه هستند.
مجیدی مدیرکل جدید راه و شهرسازی گیلان را از مدیران فنی و باتجربه استان گیلان معرفی و ابراز امیدواری کرد که ایشان بتواند با همکاری مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در تحقق اهداف اثرگذار باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت حوزه راه و شهرسازی گفت: ساخت راه و شهر، تأمینکننده رفاه، ایجادکننده اشتغال و زیربنای توسعه است.
محمد احمدیپور اظهار کرد: راه با تسهیل حمل و نقل جادهای، شرایط دستیابی به توسعه را فراهم میکند.
وی با بیان اینکه توسعه و رفاه مبنای کار دولت "تدبیر و امید" است، افزود: سیاست استان گیلان در انتصاب مدیران نیز همراهی با دولت و داشتن نگاه توسعهای بهمنظور تأمین رفاه مردم است.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان تأکید کرد: همه مدیران باید بهصورت هماهنگ عمل کرده و در جهت تحقق توسعه استان نقشآفرین باشند.
احمدیپور آشنایی با مزیتهای استان گیلان را راهکار موفقیت مدیران در تحقق اهداف توسعهای عنوان و خاطرنشان کرد: ناآشنایی مدیران با مزیتها و توانمندیهای گیلان مانعی مهم در تحقق اهداف تعیینشده است.
وی وجود بازارهای بزرگ در کشورهای دریای خزر و آسیای میانه را ظرفیت مهم گیلان دانست و تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت و رونق ترانزیت که با ایجاد شرایط لازم برای حمل و نقل جادهای محقق میشود، گیلان را از قرار داشتن در ردیف پنج استان آخر در اشتغال خارج میکند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان استفاده از دیگر ظرفیتهای گیلان، از جمله کشاورزی، گردشگری، گردشگری سلامت، سایت نفتی و صنعت را نیز نیازمند توسعه بخش حمل و نقل جادهای عنوان کرد.
احمدیپور با اشاره به خسارات ناشی از بارش برف سنگین اخیر در گیلان خاطرنشان کرد: تأمین این خسارتها و کمک به تجهیزات سنگین، نیازمند اعتبار است.
وی با اشاره به بالا بودن تعداد جمعیت شناور در گیلان ادامه داد: توزیع امکانات و اعتبارات باید برای بیش از جمعیت دو میلیون و 500 هزار نفری گیلان برنامهریزی شده و تخصیص یابد.
مدیرکل جدید راه و شهرسازی گیلان نیز در این مراسم تکمیل 11 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت ـ قزوین و بهسازی راههای روستایی را از اولویتهای کاری خود معرفی کرد.
شعبانعلی خاوری با اشاره به بالا بودن حجم بدهی پیمانکاران ادامه داد: این امید وجود دارد تا با اقدامات انجام گرفته از سوی دولت، بخش زیادی از این بدهی پرداخت شود.
وی رفع مشکلات و توجه به نیروی انسانی شاغل در اداره کل راه و شهرسازی گیلان را از دیگر اولویتهای این نهاد عنوان کرد.
مدیرکل سابق راه و شهرسازی گیلان نیز فروش زمین و واگذاری به سرمایهگذار بخش خصوصی را راهکار شتاببخشی به ساخت 12 هزار واحد سهجانبه (با مشارکت راه و شهرسازی، بانک مسکن و پیمانکاران) مسکن مهر عنوان کرد.
حجت شعبانپور گفت: 12 هزار واحد مسکن مهر سهجانبه بیش از 33 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با وضع موجود، اتمام آن چندین سال به طول میانجامد.
وی واگذاری این واحدها به بخش خصوصی را راهکار برونرفت از مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: اجرای این مهم نیازمند تعیین تکلیف نهایی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خاطرنشان کرد: خودمالکان در تأمین زیرساختهای مسکن مهر موفقتر از دولت عمل کردند.
شعبانپور با اشاره به برنامهریزی برای ساخت 72 هزار و 800 واحد مسکن مهر در گیلان گفت: از این میزان، 39 هزار و 500 واحد تحویل داده شده و 10 هزار واحد نیز آماده تحویل است.
وی نبود زیرساختهای لازم را از مشکلات مهم مسکن مهر گیلان عنوان و تصریح کرد: تأمین این زیرساختها نیازمند 130 میلیارد تومان اعتبار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در ادامه با تأکید بر ضرورت تکمیل پروژههای بزرگ استان گفت: 11 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت ـ قزوین که بار ترافیکی زیادی در این مسیر ایجاد کرده، راه آهن، کنارگذر انزلی و لنگرود از مهمترین این پروژههاست.
شعبانپور بر ضرورت تأمین اعتبار این پروژهها و تکمیل آن که نقش مهمی در رفع مشکلات داشته و توسعه گیلان را محقق میکند، تأکید کرد.
در ادامه این مراسم، از
زحمات حجت شعبانپور قدردانی و شعبانعلی خاوری با حکم وزیر راه و
شهرسازی بهعنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی گیلان منصوب شد.