كدخبر: ۴۹۲۵
تاريخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داد:
پروژه راه آهن گیلان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
احمد صادقی گفت: طول این پروژه 205 کیلومتر و یکی از شاهکارهای فنی کشور به دلیل وجود تونل‌ها و پل‌های بسیار زیادی که در این مسیر قرار دارند، می‌باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال گیلان به شبکه ریلی کشور تا آخر سال مالی امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صادقی عصر روز سه‌شنبه در بازدید از پروژه راه آهن گیلان در رودبار اظهار داشت: راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا بزرگترین پروژه‌های ملی کشور هستند و نقش مهمی در توسعه عمران و آبادانی ایران اسلامی دارند.
وی عنوان کرد: این پروژه کشورهای آسیایه میانه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین شمال کشور را به جنوب وصل می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که راه آهن گیلان یک ظرفیت مناسب حمل و نقل و ترانزیتی در کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: ایجاد درآمد سرشار و اشتغال مولد از دیگر مزیت‌های این پروژه است که در کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب واقع شده است.
وی افزود: طول این پروژه 205 کیلومتر و یکی از شاهکارهای فنی کشور به دلیل وجود تونل‌ها و پل‌های بسیار زیادی که در این مسیر قرار دارند، می‌باشد.
صادقی ادامه داد: از مجموع 22 کیلومتر تونل در این مسیر، تا کنون 15 کیلومتر حفاری و قابل استفاده است.
وی گفت: همچنین 15 کیلومتر پل با ویژگی‌های خاص در مسیر اجرای پروژه راه آهن گیلان وجود دارد که تا کنون 9 کیلومتر از این پل‌ها به اتمام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که تا کنون 350 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است، افزود: برآورد کلی برای تکمیل راه آهن گیلان هزار میلیارد تومان است.
وی اظهار امیدواری کرد: این پروژه یک سال قبل از برنامه زمان‌بندی به اتمام خواهد رسید، درحالی که طبق زمان‌بندی باید این پروژه در سال 1392 به بهره‌برداری برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محور ریلی قزوین ـ رشت ـ انزلی در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب قرار دارد و محور امیرآباد ـ ساری ـ تهران به موازات این محور، ولی در نیمه شرقی کشور همین نقش را ایفا می‌کند.
با احداث راه ‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی، فاصله ریلی بندر انزلی تا تهران به 366 کیلومتر می‌‌رسد، درحالی که فاصله بندر امیرآباد تا تهران 410 کیلومتر است.
علاوه‌ بر آن، محور امیرآباد ـ رستم‌کلا ـ ساری ـ تهران به علت عبور از منطقه فوق‌‌العاده ذوعارضه به طول حدود 100 کیلومتر، گلوگاه ارتباط ریلی در کریدور شمال ـ جنوب تلقی می‌شود.
طول مسیر راه‌ آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی حدود 205 کیلومتر است که با احداث آن، ارتباط ریلی استان گیلان با شبکه راه‌ آهن کشور برقرار می‌شود.
همچنین از طریق بندر مهم انزلی، ترابری ریلی و ترانزیتی کریدور شمال ـ جنوب که بخش وسیعی از  کشورهای آسیایی و اروپایی را دربر خواهد گرفت، تسهیل و ارتقاء می‌‌یابد.
نظرات بینندگان:
علت خطر دوربرگردان بازکیاگوراب، ندیمی در سال 1386 سه میلیارد تومان برای پروژه روگذر اعتبار گرفت که بعد درحال اجراست و برای آب‌رسانی به بخش رودبنه نیز از شخص رئیس جمهور اعتبار میلیاردی گرفت و حتی در پانزده روستای منطقه نیز لوله‌های آب شرب ریخته شده بود، اما غصه‌های بزرگتری داریم. ندیمی در سال 1383 کلنگ احداث اتوبان تأثیرگذار سنگر ـ سیاهکل ـ لاهیجان را بر زمین زد و ده کیلومتر زیرسازی مسیر نیز انجام شده بود و باید در سال 1388 به بهره‌برداری می‌رسید که نشد. کارخانه سیمان و گاز دیلمان را راه‌اندازی نمود که متأسفانه تعریض راه سیاهکل به دیلمان انجام نشد و قرار است تریلی‌های حامل سیمان از املش بروند. اتوبان بام سبز به دریا انجام نشد. کمربندی عاقلیه به دانشگاه آزاد لاهیجان انجام نشد. شهرک‌های صنعتی تموشل و رودبنه و آهندان که مصوبه داشت انجام نشد. دانشگاه کشاورزی لاهیجان انجام نشد. گازرسانی به مراکز دهستان‌ها انجام نشد. تعریض رودبنه به چاف و بازکیاگوراب به سیاهکل انجام نشد. ساخت پل‌های روستایی مانده از جمله شیخ علی کلایه انجام نشد. سالن تختی لاهیجان از 1387 افتاده، دست نخورده و انجام نشد. تأسیسات سپهرپشت شکاکم انجام نشد. تعریض سیاهکل به بوجاییه انجام نشد. گاز به تازه آباد، بارکوسرا و ناصر کیاده هنوز که هنوزه نرسید. ساخت پایانه مسافربری لاهیجان آرزو شد. سد دیلمان که مصوبه دولت نیز دارد اصلاً فراموش شد. تله‌کابین درفک لاریخانی فراموش شد. ادامه نصب چراغ‌های روشنایی تا دیلمان ول شد. چای و برنج بدون متولی شد و قاچاق چای و برنج هنوز بیداد می‌کند. از صیادان پنج روستای ساحلی یادی نشد. ایجاد اشتغال در چهار سال فقط برای اقوام درجه یک و دو و دوستان درجه یک مهیا شد. صدایی از لاهیجان و سیاهکل از مجلس بلند نشد... آقای ندیمی یا علی مدد!
اسدالله پیشدار: پروژه راه آهن انزلی در سال 1354 مصوب گردید. معلوم است وقتی پروژه‌ای به تصویب می‌رسد، کارهای مطالعاتی آن انجام گرفته و بودجه مشخص گردیده. 40 سال از ایجاد این پروژه می‌گذرد؛ هنوز ناتمام است. بعد انتظار دارید پروژه‌های جدید به‌زودی انجام گیرد؟؟؟
متأسفم!
محمد غضنفری: با سلام. پروژه راه آهن گیلان جزء معدود پروژه‌های برجسته و قابل لمس در استان گیلانه که متأسفانه بعد از گذر سال‌ها هنوز به اتمام نرسیده. امیدوارم این مهم هرچه زودتر محقق گردد. استان گیلان پتانسیل بالایی در زمینه صنعت، توریسم، کشاورزی و تبادل کالا دارد که با اتمام این پروژه تا حدود زیادی به اقتصاد گیلان و به تبع آن ایران کمک خواهد نمود.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"