كدخبر: ۴۶۲۷
تاريخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
توسعه گردشگری لاهیجان؛ نگاه عقلایی و خرد جمعی
رضا علیزاده
بسیاری از کارشناسان حوزه برنامه‌ریزی بر این باورند که روند توسعه در استان گیلان ضرورتاً می‌بایست از مسیر گردشگری جهت‌دهی خود را طی نماید؛ چرا که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان، اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی و سایر زیرشاخه‌های وابسته به آن، زمینه نفوذ در بازارهای هدف گردشگری را داشته و می‌تواند خیل گسترده‌ای از گردشگران را به این نقطه از کشورمان هدایت نماید.
در این میان، "لاهیجان" یکی از منحصر به فردترین شهرهای استان گیلان به‌شمار می‌آید که بیشترین شاخص‌های توسعه‌بخشی در بخش گردشگری را به خود اختصاص داده و انگیزه‌های فراوانی را برای سفر به این شهر زیبا و رؤیایی فراهم نموده است. تاریخ درخشان و پرقدمت لاهیجان رمز و رازهایی را در خود نهفته دارد که دیدن آثار به‌جا مانده از ادوار مختلف تاریخی، انگیزه گرشگری با محوریت فرهنگی ـ تاریخی را فراهم می‌سازد و در عین حال، طبیعت بکر و مسحورکننده‌اش برای گردشگران چشم‌نواز و لحظه‌ای را سپری کردن در کوه، جنگل و آبگیرها و رودهایش، خاطره‌انگیزترین لحظات را همواره برای‌شان رغم می‌زند. این درحالی است که لاهیجان در ایجاد جاذبه‌های انسان ساخت، پیشتازتر از سایر مناطق همجوار خود بوده و مجموعه تفریحی و تفرجی "بام سبز" با تدارک بسیاری از خدمات متنوع، به عنوان یک نمونه و الگویی برتر برای دیگر شهرها، جایگاهی نمادین یافته است.
مهمترین موقعیتی که لاهیجان طی دور اول سفر رئیس جمهور به استان گیلان بدان دست یافته، تصویب شهرستان نمونه گردشگری لاهیجان از سوی هیأت وزیران است. آن‌چه در شکل‌گیری مناطق نمونه گردشگری در سطح تصمیم‌گیری کلان کشور و شوراي‌ عالي ميراث فرهنگي و گردشگري نقش داشته و از آیین‌نامه ایجاد مناطق نمونه گردشگری برمی‌خیزد (فراهم كردن زمينه توسعه پايدار ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف جلب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي) بر اهمیت ایجاد مناطق نمونه گردشگری افزوده است، چنان‌که "با تشويق و حمايت از سرمایه‌گذاری خارجی در ايجاد تأسيسات زيربنايي جهت معرفي بناها و محوطه‌هاي تاريخي، تأسيسات ايرانگردي و جهانگردي و ارائه خدمات مناسب به جهانگردان در مناطق مستعد كشور و قطب‌هاي گردشگري" زمینه شکوفایی و توسعه‌بخشی مناطق نمونه، با تأکید بر مناطق کمتر توسعه یافته فراهم شود.
بنابراین انتظار این بود که با تصویب شهرستان نمونه  گردشگری لاهیجان ـ که البته در سال 1386 با گردهم آمدن جمعی از دوستداران توسعه لاهیجان، زمینه برگزاری "همایش چشم‌انداز و چالش‌های توسعه لاهیجان" فراهم شد ـ در ادامه با برگزاری سلسله همایش‌های تخصصی و فراخوان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، بسته‌های سرمایه‌گذاری متنوعی ارائه و  فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی مهیا شود؛ اما متأسفانه در این راستا صرفاً به همان همایش بسنده شد و افرادی که بعدها مسئولیت امور را در این شهرستان عهده‌دار شدند، از خلق فرصت‌های جدید بازماندند، چنان‌که سرمایه‌گذاری‌های گردشگری تنها به سرمایه‌گذاری‌های خودجوش و در سطح خرد باقی ماند و موقعیت شهرستان لاهیجان پا از این حد فراتر ننهاد.
گذشته از آهنگ کند تحقق سیاست‌های اجرایی شهرستان نمونه گردشگری لاهیجان، پروژه اتصال خط سیر گردشگری بام سبز لاهیجان به دریای خزر نیز هنوز جزء آرزوهای مردم لاهیجان بوده و روزی را انتظار می‌کشد که مصوبه هیأت دولت جانی دوباره گرفته و به عنوان یکی از محوری‌ترین موضوعات شتاب‌دهنده گردشگری، با بهره‌مندی هرچه بیشتر از دریا در دستور کار مدیران و مسئولان لاهیجان قرار گیرد.
حال که کشور در آستانه نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، بد نخواهد بود که نامزدهای انتخاباتی لاهیجان مروری دوباره به طرح‌ها و برنامه‌های استراتژیک شهرستان لاهیجان نموده و با تشکیل گروه‌های کارشناسی، سرفصل فعالیت‌های انتخاباتی‌شان را بر پایه ضرورت‌ها و نیازهای اساسی بنا نهاده و مسیر حوزه انتخابیه تا مجلس را با اتکاء به خرد جمعی و نگاه عقلایی طی نمایند، و البته در حوزه انتخابیه لاهیجان با توجه به آن‌چه در این مجال کوتاه گفته آمد، توسعه‌بخشی و توانمندسازی بر پایه صنعت گردشگری می‌تواند اقتصاد منطقه را پویا، اشتغال گروه‌های مختلف اجتماعی را مهیا و مناسبات فرهنگی و سیاسی را از سطح منطقه‌ای به سطح ملی و بین‌المللی ارتقاء بخشد.

• مدرس دانشگاه
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان:
صهبا: با سلام و عرض ارادت. متأسفم برای کسانی که نتوانستند از وجود کارشناسان مجرب همچون شما در امر توسعه گردشگری استان استفاده نمایند تا افراد غیرمتخصص در مصدر گردشگری استان قرار گیرند!!!
احمدی سلوشی: استفاده کردم. موفق باشی مهندس. در صورت امکان با این شماره تماس بگیرید: 09123825390
فروتن: باز هم جای تأسف دارد که مدیران ارشد استان از تجربه عقب‌ماندگی ناشی از کنار گذاشتن نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص درس عبرت نگرفته و باعث عقب‌ماندگی هرچه بیشتر استان می‌شوند که شاهد تکرار پیاپی آن در امر گردشگری استان هستیم که باعث حرکتی رو به عقب در این صنعت بزرگ جهانی در گیلان شده است. امید است مجمع نمایندگان گیلان با تغییر نگرش در امر صنعت گردشگری استان و استفاده از نیروهای متخصص مدیریتی، گامی در جهت شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت درآمدزا بردارند. به امید روزهای خوش!
رضا قربانپور: با سلام و عرض ادب. من هم در تعجب اینم که چرا مدیران ارشد و قدیمی استان سعی در حفظ مدیران جوانی مثل آقای علیزاده نمی‌کنند. شاهد تلاش‌های زیاد ایشان در عرصه گردشگری به‌ویژه توسعه این صنعت در شهر لاهیجان بودم.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"