كدخبر: ۲۰۰۵
تاريخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
دفاتر خدمات مسافرتی گيلان ارزيابی و سطح‌بندی شدند
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري گيلان به سهم ‌٥/٥ درصدي استان گيلان از سند چشم‌انداز ‌٢٠ ساله‌ گردشگري كشور اشاره و اظهار كرد: نظام ارزيابي و سطح‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي بر اساس شاخص‌هاي متداول و استانداردهاي موجود تهيه شده است.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري گيلان، گفت: نظام ارزيابي و سطح‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي براي نخستين ‌بار در دو بخش نرم‌افزاري و سخت‌افزاري اجرايي شد.
رضا عليزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا، با اشاره به تعيين سه سطح براي دفاتر خدمات مسافرتي، اظهار داشت: اجراي اين طرح با توجه به شاخص‌هاي مختلف، از جمله امكانات سخت‌افزاري، نرم‌افزاري، نيروي انساني و خدمات قابل ارائه به گردشگران صورت گرفته است.
وي، بيان كرد: دفاتر خدمات مسافرتي كه توانسته‌اند در ارزيابي‌هاي انجام‌شده نمره‌اي بين ‌٥٠٠ تا ‌٨٠٠ بگيرند در سطح يك، دفاتر خدمات مسافرتي با نمره‌ ‌٣٠٠ تا ‌٥٠٠ در سطح دو و دفاتر خدمات مسافرتي با نمره ‌١٠٠ تا ‌٣٠٠ و پايين‌تر از آن در درجه سه سطح‌بندي شدند. از مجموع ‌٣٦ دفتر خدمات مسافرتي، پنج دفتر خدمات مسافرتي استان گيلان درجه يك، هفت دفتر درجه دو و بقيه‌ دفاتر درجه سه تعيين شدند.
او، ادامه داد: به دفاتر خدمات مسافرتي درجه سه مهلتي سه ‌ماهه داده شده تا به استانداردهاي تبيين‌شده در طرح ارزيابي و درجه‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي كه محور آن‌ها فعاليت تخصصي در تورهايي با علايق ويژه است، ارتقاء پيدا كنند. در غير اين صورت، پس از گذشت سه‌ ماه، مجوز اين دفاتر لغو خواهد شد.
عليزاده همچنين از تعيين مهلت شش‌ ماهه براي دفاتر خدمات مسافرتي درجه‌ دو استان گيلان خبر داد و گفت: اين دفاتر خدمات مسافرتي نيز بايد در اين مدت، خود را تا حد شاخص‌هاي دفاتر خدمات مسافرتي درجه يك ارتقاء دهند.
وي به سهم ‌٥/٥ درصدي استان گيلان از سند چشم‌انداز ‌٢٠ ساله‌ گردشگري كشور اشاره و اظهار كرد: نظام ارزيابي و سطح‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي بر اساس شاخص‌هاي متداول و استانداردهاي موجود تهيه شده است و معيارهايي مانند ميزان تورهاي ورودي، فعاليت در زمينه‌ توسعه‌ تورهاي داخلي، روش‌هاي بازاريابي و توجه به بازارهاي هدف و خدمات ارائه ‌شده به مسافران، امكانات و تجهيزات فني و نيروي انساني آموزش‌ديده مورد نظر بوده‌اند.
به گفته او، گيلان به ‌عنوان استان پيش‌رو در سطح‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي، پيشنهادهاي خود را براي تعيين يك الگوي مناسب به سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري کشور ارائه كرده است.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري گيلان درباره‌ كنترل قيمت‌ها در دفاتر خدمات مسافرتي اين استان، بيان كرد: در حوزه قيمت تورها، به‌ويژه تورهاي غيرمستقيم مانند تورهاي كيش، قيمت‌ها هيچ‌گاه متناسب و مطابق با ديگر مراكز نبوده‌اند و معمولاً هريك از مراكز مانند تهران، بسته‌هاي متفاوتي را در اين حوزه ارائه مي‌كنند و مشكل‌آفرين مي‌شوند.
وي، ادامه داد: در طرح سطح‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي تلاش كرده‌ايم، متناسب با بسته‌هاي مسافرتي، تناسب قيمت‌ها را نيز براي تورهاي استان ايجاد كنيم؛ اما قاعدتاً ايجاد چنين تعادلي درباره تورهاي سراسر كشور به برنامه‌ريزي ستادي نيازمند است.
عليزاده، افزود: طرح ارزيابي و سطح‌بندي دفاتر خدمات مسافرتي استان گيلان تا نوروز ‌١٣٨٩ با هدف ارائه خدمات متفاوت و متنوع، متناسب با شعار خدمات‌دهي نوروز ‌١٣٨٩ ادامه خواهد داشت.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"