رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، گفت: هفته جهانگردی امسال با عنوان "جهانگردی، تنوع را جشن میگیرد" نامگذاری شده است و گیلان نیز برخوردار از تنوع جذابیتهای گردشگری است که با برنامهریزی صحیح میتوان صنعت گردشگری استان را رونق بخشید.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، گفت: توسعه خدمات گردشگری، استراتژی این سازمان در نیمه دوم سال جاری است.
محمدحسین مهدیپور روز چهارشنبه در همایش فعالان صنعت گردشگری گیلان، افزود: هفته جهانگردی امسال با عنوان "جهانگردی، تنوع را جشن میگیرد" نامگذاری شده است و گیلان نیز برخوردار از تنوع جذابیتهای گردشگری است که با برنامهریزی صحیح میتوان صنعت گردشگری استان را رونق بخشید.
وی، تصریح کرد: در برنامهریزی جدید، تنوع در ارائه خدمات و پذیرایی با تأکید بر غذاهای محلی، تنوع در آراستگی و ظاهر کارکنان با تأکید بر پوشش محلی، استانداردسازی مراکز خدمات گردشگری و استفاده از محصولات بومی و محلی درنظر گرفته شده است.
مهدیپور، افزود: تأکید بر تورهای تخصصی گردشگری در قالب گردشگری کشاورزی، ورزشی، سلامت و درمان، طبیعتگردی، شکار و ... از دیگر برنامههای مورد نظر است.
وی، اضافه کرد: متأسفانه امروزه استفاده از محصولات خارجی در مراکز پذیرایی شایع شده که بایستی با جایگزینی محصولات بومی و محلی، رویکرد گردشگران به گیلان را افزایش داد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تخفیف 50 درصدی مراكز اقامتی استان به مناسبت هفته جهانگردی خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات، بازاریابی و تجهیز امكانات گردشگری از جمله سیاستهای جذب گردشگر است كه منجر به ترغیب و تشویق گردشگران به استان میشود.
وی، ادامه داد: گیلان با توجه به دارا بودن 15 نوع تنوع گردشگری، نیازمند طرح و برنامه، سرمایهگذاری، فرهنگسازی و ایجاد تسهیلات گردشگری به جهانگردان است.
مهدیپور تعامل جهانی جهانگردی را در معرفی سنتها، فرهنگها و ظرفیتهای بومی مهم برشمرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال، ارتقاء اقتصادی جامعه و گسترش تعاملات از تبعات مثبت این امر است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان جهانی شدن گردشگری را سرلوحه برنامه سازمان جهانی جهانگردی عنوان و تصریح كرد: این امر سبب همكاری اقتصادی و دیپلماسی بینالمللی بدون توجه به تفاوتهای فرهنگی در دنیا میشود.
وی با بیان اینكه جهانگردی نقش كلیدی را در این راستا ایفا میكند، خاطرنشان كرد: نقش تبلیغات در فرهنگسازی و شناسایی تبعات مثبت و منفی گردشگری برای توسعه پایدار بسیار پررنگ است.
مهدیپور سازمان جهانی جهانگردی را سبب شناسایی تنوع روابط دیپلماسی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیان كرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان دارا بودن تنوع فصلها، فرهنگ و سنت را فرصتی برای ایجاد تنوع جهانگردی ذكر كرد و گفت: سرمایهگذاری در این بخش نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات لازم است.
وی گردشگری را سبب ارتقاء كشاورزی، توریسم روستایی و رشد اقتصادی گیلان دانست و خاطرنشان كرد: راهاندازی تورهای كشاورزی سبب رونق اقتصاد، بازار بیواسطه، معرفی محصولات و ترغیب كشاورزان به تولیدهای انبوهتر میشود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این همایش، گفت: اجرای طرح تورهای گروهی مقولهای است که در راستای اصلاح الگوی مصرف در صنعت گردشگری مد نظر است.
رضا علیزاده، افزود: از ابتدای امسال تاکنون 142 تور گیلانگردی برپا شده است که بیش از پنج هزار گردشگر از آن بهرهمند شدند.
وی به درجهبندی دفاتر خدمات مسافرتی اشاره و تصریح کرد: این اقدام برای نخستین بار در کشور انجام میشود و بر اساس آن، دفاتری که در سطح سه قرار میگیرند، در صورت توجه نکردن به اخطارها از گردونه خدمات گردشگری حذف میشوند.
در پایان این مراسم از ارائهدهندگان خدمات مناسب گردشگری، طراحان برنامه سفرهای روحانی در ماه مبارک رمضان و مدرسان کارگاههای تخصصی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تجلیل شد.