كدخبر: ۱۷۷۰
تاريخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۰
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
هم‌انديشی کارگزاران صنعت گردشگری گيلان برگزار شد
در این نشست که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مسئولان تشکل‌های صنفی صنعت گردشگری گیلان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه صنعت گردشگری در استان، خواستار تحقق راهکارهای عملی و حمایتی مسئولان مختلف دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شدند.
نشست هم‌اندیشی مجمع هماهنگی تشکل‌های صنفی صنعت گردشگری استان گیلان عصر روز دوشنبه در رشت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این نشست که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مسئولان تشکل‌های صنفی صنعت گردشگری گیلان برگزار شد، شرکت‌کنندگان با طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه صنعت گردشگری در استان، خواستار تحقق راهکارهای عملی و حمایتی مسئولان مختلف دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شدند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست ضمن تشریح برنامه‌ها و اهداف توسعه گردشگری در این استان طی برنامه چهار ساله توسعه، روند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری گیلان را خوب ارزیابی کرد.
محمدحسین مهدی‌پور، گفت: برای برنامه‌ریزی بهتر در راستای توسعه صنعت گردشگری با هماهنگی تشکل‌های صنفی بیش از 130 نشست تاکنون برگزار شده است که نتایج مؤثری در زمینه رفع مشکلات، چالش‌ها و همچنین شناسایی ظرفیت‌های گردشگری این استان داشته است.
وی، یادآور شد: توجه به ایجاد تشکل‌های صنفی توسط بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های آنان در زمینه توسعه گردشگری، از مهمترین دست‌آوردهای برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری گیلان در این مدت بوده است.
وی همچنین با اشاره به حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گردشگری استان گیلان در طی برنامه چهارم توسعه کشور از سال 1384 تاکنون روند آن را رو به رشد عنوان کرد و افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این مدت به بیش از شش هزار و 570 میلیارد ریال رسیده است.
وی، تأکید کرد: دولت حمایت‌هایی جدی از بخش گردشگری می‌کند و در این رابطه سرمایه‌گذاران از این حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.
وی با اشاره به برخی مشکلات در زمینه حمایت از گردشگران در گیلان، اظهار کرد: با توجه به روح کلی حمایت از گردشگری از سوی دولت، برنامه‌ریزی‌هایی نیز با برخی از مسئولان در زمینه رفع این مشکلات در استان انجام شده است.
وی اجرای تخفیف مالیاتی واحدهای خدمات گردشگری و همچنین کاهش تعرفه برق آنان را از ضرورت‌های حمایتی در این زمینه عنوان و با توجه به مصوبات حمایتی دولت در این زمینه، خواستار حمایت‌های مسئولان اجرایی استان گیلان شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان هم در این نشست بر ضرورت فعالیت تشکل‌های صنفی گردشگری و پیگیری مطالبات آنان تأکید کرد.
محمد اکبرزاده، اظهار داشت: بر اساس اصل 44قانون اساسی به منظور واگذاری امور به بخش خصوصی نقش تشکل‌های صنفی می‌تواند بسیار مؤثر و تأثیرگذار در روند پیشبرد اهداف توسعه گردشگری در استان باشد.
وی، یادآور شد: همه دستگاه‌های اجرایی گیلان موظف به همکاری با سرمایه‌گذاران در زمینه توسعه گردشگری در استان هستند و در این زمینه اگر مشکلی وجود داشت، تشکل‌های صنفی می‌توانند پیگیری و در رفع آن‌ها بکوشند.
همچنین در این گردهمایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری كارگاه‌های آموزش خدمات تخصصی گردشگری در استان خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت ارائه خدمات و آموزش در حوزه گردشگری، خدمات آموزش نرم‌افزاری و تخصصی با رویكرد علائق گردشگران در سال جاری برگزار می‌شود.
رضا علیزاده با اشاره به برگزاری كارگاه‌های آموزشی از سال 1387 تاكنون در استان، اظهار داشت: در بخش فیزیكی حوزه تأسیسات گردشگری از 2 هزار و 32 شاغل در واحدهای گردشگری، 35 درصد آنان آموزش دیدند.
وی، تصریح كرد: در شش شهرستان نیز با انعقاد قرارداد دوره آموزشی با سازمان فنی و حرفه‌ای، تعامل و همكاری صورت گرفته است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بحث آژانس‌های خدمات مسافرتی نیز خاطرنشان كرد: در سال 1387 دوره آموزشی 72 ساعته گیلان‌گردی و گردشگری برگزار شد.
وی از ایجاد كمیته فنی طرح‌های گردشگری در استان خبر داد و گفت: بر اساس ضرورت‌ شناسایی ظرفیت‌های موجود در حوزه خارجی و داخلی و همچنین معرفی این ظرفیت‌ها، شیوه‌نامه اجرایی برای بهینه‌سازی اقلام تبلیغاتی پیش‌بینی شده است.
به گفته علیزاده، در این طرح از مشاركت شهرداری و بخش خصوصی در تهیه اقلام تبلیغاتی استفاده می‌شود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، اظهار داشت: اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان برای شمارگان بالای 50 هزار اقلام با رویكرد معرفی تأسیسات گردشگری، جاذبه‌های گردشگری و خدمات عمومی تعریف شده است.
وی درباره تخصیص این اعتبارات به شهرهای حوزه نفوذ گردشگری استان، تصریح كرد: برای 11 شهر كه در سطح (الف) تقسیم‌بندی حوزه نفوذی گردشگری قرار گرفته‌اند، مبلغ 40 میلیون تومان تعرفه تعریف شده است.
علیزاده، افزود: در 22 شهر رتبه (ب) نیز مبلغ 40 میلیون تومان و برای 16 شهر سطح (ج) 100 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تعداد مجتمع‌های گردشگری استان را 27 مجتمع اعلام كرد و گفت: مجموع اعتبارات اقلامی برای این مجتمع‌ها 19 میلیون و 800 هزار تومان است.
وی، ادامه داد: به 51 هتل و هتل آپارتمان استان در مجموع 35 میلیون و 300 هزار تومان اعتبار اختصاص یافت كه از این تعداد به هتل‌های یك ستاره 600 هزار تومان، دو ستاره 700 هزار تومان، سه ستاره 900 هزار تومان و چهار ستاره یك میلیون تومان اختصاص یافته است.
به گفته علیزاده، به 41 واحد میهمانپذیر استان نیز 11 میلیون و 400 هزار تومان و به واحدهای پذیرایی 20 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان درباره تخصیص اعتبارات اقلام تبلیغاتی برای دفاتر خدمات مسافری نیز اظهار داشت: مبلغ 358 میلیون تومان برای دفاتر مذكور پیش‌بینی شده است.
علیزاده وجود اقلام تبلیغاتی را برای معرفی جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری استان بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان كرد: اثر تبلیغات در هر صنعتی غیرقابل انكار است.
در این نشست چند تن از مسئولان تشکل‌های صنفی صنعت گردشگری گیلان به بیان مشکلات و چالش‌های حوزه کاری خود پرداختند و خواستار توجه جدی‌تر مسئولان استان در رفع آن‌ها شدند.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"