به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لاهیگ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، کیانوش امیری ، رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت: ۲۲۴ هزار و ۹۶۰ تن کالا پارسال در این بندرگاه تخلیه و بارگیری شده که این میزان نسبت به سال ۹۸رشد ۴۹.۳ درصدی داشته است.
او ، بیان اینکه این رشد گویای بیتاثیر بودن تحریمها
و کرونا در فعالیتهای اقتصادی استان است، افزود: پارسال ۱۴۰ هزار و ۴۳۸
تن کالا از این بندر صادر و ۴۷ هزار و ۳۷۳ تن کالا نیز وارد شده است.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا ، میزان ترانزیت کالا در بندر آستارا
در سال ۹۹ را ۳۷ هزار و ۵۸ تن و مقدار ترانزیت کانتینری از این بندر از
طریق شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر را ۶۰۹ دستگاه برشمرد و رشد
ترانزیت کالا و حمل و نقل کانتینری را نسبت به سال ۹۸ معادل ۱۰۰ درصد اعلام
کرد.
امیری با اشاره به شبانه روزی بودن فعالیت و رویههای گمرکی در بندر
آستارا و انجام فعالیتهای عمرانی در این بندرگاه گفت: اسکله ۷۵ متری بندر
آستارا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن در سال ۱۴۰۰ سطح ۲ اسکله
بندر به ۳۰۰ متر افزایش مییابد.
او افزود: با تکمیل این اسکله امکان پهلوگیری بیشتر کشتیها ارتقا و
ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاها از ۷۰۰ هزار تن در سال به یک میلیون تن
افزایش خواهد یافت.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا همچنین از در حال ساخت بودن ۲ انبار
سه هزار متر مربعی با ۴۰ درصد پیشرفت و پنج هزار متر مربعی با ۲۰ درصد
پیشرفت فیزیکی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که انبار سه هزار متر مربعی در
سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد.
امیری، چهار هکتار محوطه سازی بارانداز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و
محوطه سازی ۲ هکتاری پشتیبانی بندر با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر
طرحهای در حال اجرا اعلام کرد و گفت: انبار چهار هکتاری در سال جاری
تکمیل و افتتاح میشود.
او همچنین از در حال ساخت و راه اندازی بودن سه پست برق برای تکمیل و
تقویت انرژی برق مورد نیاز بندر آستارا خبر داد و میزان پیشرفت فیزیکی این
طرحها را ۴۵ درصد اعلام کرد.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا، به ادامه فعالیت سه دستگاه لایروب
برای تعمیق عمق بندر و امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ اشاره و تصریح کرد:
این عملیات از سال قبل آغاز شده و تا تابستان امسال ۴۰۰ هزار متر مکعب از
بستر بندر لایروبی خواهد شد.
امیری ، ابراز امیدواری کرد با اتصال راه آهن آستارا به رشت، این بندر نیز به خط ریلی متصل شود که با تحقق این امر هزینه نقل و انتقال کالاها پایین خواهد آمد و حجم صادرات، واردات و ترانزیت به مقدار قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.