كدخبر: ۱۰۱۷۲
تاريخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
send ارسال به دوستان
print نسخه چاپي
عادات چای‌ نوشی در چهارمین کشور مصرف‌ کننده بزرگ بررسی شد:
نفوذ چای کیسه‌ای در شهرهای پر جمعیت‌تر
از زمانی که کاشف‌ السلطنه و همراهانش با مشقت فراوان بوته‌های چای را بر دوش کشیدند و این بوته‌ها در دل سرزمین چای‌ نوش‌ها آرام گرفتند، دو سده گذشته است. در این مدت، ایرانیان نشان داده‌اند چاره فرو نشاندن عطش را تنها نوشیدن چای آرام می‌کند.
از زمانی که کاشف‌ السلطنه و همراهانش با مشقت فراوان بوته‌های چای را بر دوش کشیدند و این بوته‌ها در دل سرزمین چای‌ نوش‌ها آرام گرفتند، دو سده گذشته است. در این مدت، ایرانیان نشان داده‌اند چاره فرو نشاندن عطش را تنها نوشیدن چای آرام می‌کند. از عرق‌ ریزان تابستانی تا دل یخ‌ بندان‌های زمستان، با نوشیدن یک فنجان چای همه سختی‌ها به ورطه فراموشی سپرده می‌شود.
به گزارش "لاهيگ"، طبق بررسي شركت پژوهش بازار و رسانه امروز، چای‌ نوشی بخشی از زندگی 90 درصد ایرانیان است و در این راه، چای د‌م‌ شده مصرف بیشتری دارد تا چای کیسه‌ای (تقریباً دو به یک). در میان انواع چای، چای سیاه بر سکوی نخست ایستاده و با اختلافی فاحش، چای سبز و طعم‌دار در رتبه‌های بعدی‌اند.
ظاهراً نبض تند زندگی امروز، دستان چای کیسه‌ای را در دستان چای‌ نوش‌ها قرار داده است. در شهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد، کرمان و تبریز، چای کیسه‌ای جایگاهی مناسب و نفوذی بیشتر دارد و در شهرهای جنوبی و غربی از چشم می‌افتد! با‌ این‌حال، پرمصرف‌ها ترجیح می‌دهند چای دم‌ کردنی بنوشند تا چای کیسه‌ای.


نکته دیگری که جالب‌ توجه‌ است، تفاوت چشمگیر استفاده‌ کنندگان چای بسته‌بندی در مقایسه با چای باز است. تقریباً نیمی از مصرف‌ کنندگان دغدغه برند دارند؛ یک‌ سوم ایشان وفاداران برند خاصی هستند و باقی، به مصداق به "هر گُل می‌رسند می‌بویند او را"، از برندهای متفاوتی استفاده می‌کنند. اولویت‌بندی مصرف برندهای چای نیز در سراسر کشور یکسان نیست؛ برندهای برتر در شهرهایی مانند اهواز، تبریز و تهران کمی تفاوت دارند.
طبق پژوهش‌های XPOS، چای همچنان محبوب‌ترین نوشیدنی در ایران است. ایرانیان با سرانه مصرف 1.5 کیلوگرم چای در سال، چهارمین مصرف‌ کننده چای در جهان به‌شمار می‌روند و طبق آمارهایی که از سال گذشته به‌دست آمده است، روی‌ هم‌ رفته حجم مصرف چای در سال گذشته روندی صعودی داشته است. با‌ تمام‌ این ‌اوصاف، اگرچه چای ایرانی از مرغوب‌ترین چای‌های تولیدی در جهان است، اما در این بازار پررقابت، سوای 135 شرکت داخلی، 140 شرکت خارجی نیز حضور دارند و خلاف آرامش ظاهری حاکم بر بازار، رقابت نفس‌گیری در جریان است. در این رقابت، یکی از برندهای ایرانی پیشتاز است و در پی آن، دو برندی که وارداتی هستند قرار دارند.
نام:
ايميل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"